Split-cd We vs. Death en Tom Sweetlove dubbelslag voor de betere postrock

Melancholie, met een folkachtige opgewektheid

Sven Schlijper, ,

Op het Utrechtse label Zabel Muziek kwam onlangs 'The Message Is ____’ uit, een split-cd van twee bijzondere bands: We vs. Death en het Waalse Tom Sweetlove. Het resultaat: acht fraaie kunstwerkjes uit het postrockgebied, van subtiel en opgewekt tot adembenemend beklemmend. Ondergetekende is in ieder geval dubbel overtuigd.

Melancholie, met een folkachtige opgewektheid

Op het Utrechtse label Zabel Muziek kwam onlangs 'The Message Is ____’ uit, een split-cd van twee bijzondere bands, de eerste vier nummers komen voor rekening van We vs. Death, het andere kwartet is van Tom Sweetlove. En zo’n split-cd is zo’n gek idee nog niet. Met gedeelde kosten, verdubbel je de kans gehoord te worden, want zowel de liefhebbers van het ene als het andere zullen zich tot het schijfje aangetrokken voelen. En natuurlijk zijn er ook mensen die voor allebei vallen. Waaronder ondergetekende. Het Utrechtse We vs. Death verzorgt met een knetterende trompet de aftrap. Daarna swingstampen de ritmische gitaren door, voortgestuwd door een stevige ritmesectie. Hypnotiserend ijlen de zweverige klanken door… Denkend aan Utrecht zie ik vervuilde grachten traag langs werfkelders vol vertier trekken. Melancholisch, maar tegelijk voorzien van een bijna folkachtige opgewektheid baant We vs. Death zich een weg naar de ziel. Subtiliteit gaat gepaard met erupties van gitaargeweld met als tegengewicht steeds weer die trompetklanken. We vs. Death grossiert niet in het gemakkelijke werk, maar maakt zijn materie ook nergens loodzwaar. De twinkelende dubbele gitaarpartijen dansen als vuurvliegjes om de hete brij heen, terwijl steeds de melodie de boventoon voert. Daardoor voorkomt We vs. Death te vervallen tot het overbekende Mogwai-trucje van zacht/hard/zacht/harder/hardst. Meanderende klankbeelden en sferische panorama’s; dat is We vs. Death’s-stiel. Petje af voor deze postrockervaring die zowaar hoop biedt en niet loodzwaar op de maag ligt. We vs. Death is minder complex dan mathrockbands dan Don Caballero, minder zwaarmoedig dan Godspeed You! Black Emperor, meer folky dan The American Analog Set, maar wel even warm als die laatstgenoemde. Al met al vier ijzersterke nummers die smaken naar meer: een full length! Het Waalse Tom Sweetlove klinkt zo mogelijk nog warmer. Elektronica en drones gaan de strijd met elkaar aan terwijl heel subtiel zachte gitaarloopjes het beeld vullen. Heel gemakkelijk vormen dromen zich aan de binnenkant van je geloken ogen, terwijl je dit luistert. Wiegeliedjes vol dartele verrassingen en gelaagdheid; Tom Sweetlove is in haar weidsheid adembenemend beklemmend. Simpel, maar doeltreffend en zoetgevooisd tot op het bot. Hier geen verpletterende aanval op de trommelvliezen, maar het fragiele, heersend in al zijn schoonheid. De titel mag dan suggereren dat er geen boodschap is, deze werkelijk prachtig vormgegeven cd bevat naast de hemels emotionerende muziek, nog twee posters. Een paar pamfletten met weinig opvrolijkende manifeste teksten. De verdere boodschappen worden doorgestreept, aan je eigen verbeelding overgelaten. En zo hoort het ook. Iedereen vult deze abstracte geluidsbeelden op zijn of haar eigen manier in. De boodschap van ‘The Message Is ____’ ligt nergens anders dan in je eigen hart. Op de zoektocht naar dat bericht, zijn deze acht fraaie postrock kunstwerkjes een mooie reisgezel. En tegelijk een hint. 'The Message Is..' van We vs. Death en Tom Sweetlove is uitgebracht op Zabel Muziek.