Het Kaasschaafcollectief, een Utrechts platform voor kunstenaars buiten het reguliere circuit, houdt deze week voor de tweede maal een grootscheepse manifestatie onder de titel “Er rest ons niets dan beschaving”. Overigens niet te verwarren met het onlangs gehouden festival de Beschaving: het Kaasschaafcollectief biedt veel meer dan alleen muziek. Het collectief wil mensen die op wat voor manier dan ook cultureel bezig zijn de ruimte bieden zich aan het publiek te tonen en samen te werken. Of dit nu schilders, dichters, grafische vormgevers of muzikanten zijn, dat maakt helemaal niets uit. In principe kan iedereen zich aanmelden. Dit geldt ook voor bands en dj’s: “Wij kennen geen echte selectie”, aldus Jeroen Winkelman, een van de bestuursleden van het collectief. “Als bands willen spelen, kan dat in principe altijd. Aan de andere kant krijgen ze ook niet betaald”. Tijdens laagdrempelige avonden in café Flitz en Tivoli de Helling laat het collectief zo een bonte verzameling performers uit verschillende disciplines voorbij trekken. Met “Er rest ons niets dan beschaving” wordt vijf dagen lang uitgepakt.
Wat overkomt je nu zoal op zo’n avondje kaas schaven? 3VOOR12/Utrecht ging donderdag alvast voor je naar Muziekhuis Lombok aan het Merwedekanaal, waar de podiumkunst een plek heeft gekregen. Aan de overkant van het kanaal, bij de oude sojafabriek aan de E. Meijsterlaan, is een galerie voor beeldende kunst ingericht in gebouw “het Wilde Westen”.
Voor Muziekhuis Lombok, naar verluid het oefenlokaal van de Lombokse fanfare, is een terras gecreëerd waar om 8 uur al wat mensen aan een biertje zitten. Binnen is een optreden bezig van cabaretduo Krikke & Ikke. De heren brengen een liedjesprogramma waarin ze geregeld popklassiekers door de mangel halen. Zo wordt Radiohead’s Creep getransformeerd tot Ik heb griep en moet ook Holiday in Spain van Bløf en Counting Crows het ontgelden. Na het optreden valt op dat aan de wanden tekeningen en kunstfoto’s zijn te bewonderen. Aan de aankleding is veel aandacht besteed. Na Krikke & Ikke zien we de singer-songwriter KAAL. Deze kale zanger/pianist heeft een band meegenomen met een accordeon, contrabas, gitaar en drums en brengt daarmee een chanson-achtig, nederlandstalig repertoire. Het geheel klinkt erg professioneel. Later op de avond worden we vergast op voordrachten van verschillende dichters, gevolgd door het fenomeen Jan Schellink. Gewapend met een gitaar met drumpads bovenop schreeuwt hij teksten de zaal in die bezoekers vantevoren mochten opschrijven. Jan samplet zichzelf ter plekke en herhaalt deze opname eindeloos, terwijl hij erover heen “zingt”. Mooi? Nee, wel bizar en gedurfd. De avond wordt afgesloten door de band Swomp. Hun op Fu Manchu en Monster Magnet gestoelde stonerrock wordt goed strak gebracht. Zoals vaker in dit genre gaan de riffs echter ten koste van de melodie, het zijn geen “liedjes”. Voor de liefhebber zal dat echter geen probleem vormen.
De komende avonden valt muzikaal nog veel te genieten op “Er rest ons niets dan beschaving”. Vrijdag speelt Antiphone, een band met die zich laat beïnvloeden door de opnieuw hippe Pixies en de daaraan verwante Breeders. Verder vanavond de singer-songwriter Tape en jazz van Karavan. Zaterdag brengt ons Jascha, de zanger van Spoiler, maar dan solo, en later op de avond urenlang dansen met het inmiddels vermaarde drum ’n bass-collectief Utreg Massive. Op zondag kun je luisteren en kijken naar singer/songwriter Floor Wittink, de jonge honden van rock/metalband Sunset Vertigo, de emocore van Try Drowning en de pure pop van Soda. Afsluiter is het alom bekende Van Katoen, dat andermaal zal laten zien dat harde en intense muziek best in het Nederlands kan.
Dit alles wordt uiteraard gecompleteerd met optredens van dichters en cabaretiers, en er valt zoals gezegd ook veel te zien op “Er rest ons niets dan beschaving”. Voor 5 euro of 3,50 voor studenten ben je een avond onder de pannen, voor het dubbele kun je op alle dagen naar binnen. Al met al een zeer sympathiek evenement, dunkt ons.
“Er rest ons niets dan beschaving”, 25 t/m 29 augustus in Muziekhuis Lombok (Makassarstraat) en het Wilde Westen (Everard Meijsterlaan).
Kunstmanifestatie geeft ruimte aan jong muzikaal talent op niveau
Alles kan en mag bij het Kaasschaafcollectief
Binnentredend vallen de foto’s op van een dame die zichzelf met een kaasschaaf toetakelt. Op het podium staat een man met gitaar zichzelf te samplen terwijl hij daar weer overheen declameert. Het publiek zit er relaxt bij. Wat kan hier anders aan de hand zijn dan een manifestatie van het Kaasschaafcollectief?