Hitte deert sfeervolle Blue Note Trip niet

DJ Maestro onthaalt publiek op warme jazz, funk en latin

Andre Kamphuis, ,

Het succes van de Blue Note Trips in de Amsterdamse club Bitterzoet heeft DJ Maestro weten te exporteren naar Utrecht en Den Haag. Ondersteund door diverse jazz-musici laat hij een groeiend publiek kennismaken met jazz van diverse pluimage, waarbij funk en latin niet geschuwd worden.

DJ Maestro onthaalt publiek op warme jazz, funk en latin

De maandelijkse Blue Note Trip-avonden in Tivoli de Helling worden steeds populairder. Steeds meer mensen laten zich daar meevoeren op de jazz-, funk- en latinklanken die DJ Maestro van een lichte remix voorziet. Hij wordt hierin steevast terzijde gestaan door bevriende jazzmuzikanten die het geheel een live-ambiance geven. Maestro begon met deze avonden in de Amsterdamse club Bitterzoet. Na een jaar werd het fenomeen met succes geëxporteerd naar Utrecht en Den Haag en zeer binnenkort moeten ook Groningen, Maastricht en Deventer eraan geloven. Naast de dansavonden verschijnen onder de noemer Blue Note Trip compilatie-cd’s met daarop Maestro’s selectie uit de uitgebreide catalogus van het vermaarde jazzlabel Blue Note. De augustus-editie van de Utrechtse Blue Note Trip vindt plaats op een bloedhete zaterdagavond. Desondanks staan al voor de aanvangstijd mensen te wachten tot ze naar binnen kunnen. 3voor12/Utrecht treft DJ Maestro, alias Martijn Barkhuis, in de nog lege foyer. De rijzige dertiger begint meteen drankjes voor ons te regelen. Eenmaal aan een tafeltje neergestreken en voorzien van een wodka spreekt hij enthousiast maar met een zekere schuchterheid over zijn werk en muzikale voorkeur. Wat vindt hij van het Utrechtse Blue Note Trip-publiek, willen we weten. Het valt Maestro op dat de Utrechtse bezoeker vooral komt om lekker te swingen. “In Amsterdam halen ze eerst een drankje en dan gaan ze pas dansen. Utrechters gaan meteen naar de dansvloer en halen daarna iets te drinken. Ze hebben een wat minder afwachtende en ook minder arrogante houding.” Verder is het Utrechtse publiek volgens Maestro wat meer gewend qua beats. Amsterdam heeft toch altijd meer een housecultuur gekend, terwijl Utrecht van oudsher meer funky is ingesteld. Barkhuis studeerde muziekwetenschappen in Utrecht, waar hij ook de jazz ontdekte en begon met draaien. Waar ging hij destijds zelf heen om te dansen? Vooral naar de Vrije Vloer, is het antwoord. “Ik kwam daar ook al voor ik studeerde. Dan ging ik op mijn brommertje vanuit Amersfoort, waar ik opgroeide, stiekem naar Utrecht.” Later ging hij ook graag naar de Roxy en Paradiso in Amsterdam. “Maar eigenlijk ga ik liever naar een bandje dan een dansavond. Daarom neem ik op mijn eigen avonden ook muzikanten mee.” De laatste tijd experimenteert hij in Bitterzoet dan ook met bands in zijn voorprogramma. OLaBOLA, Polar Bear en Amy Winehouse hebben al het spits afgebeten van een Blue Note Trip-avond. Het is de bedoeling dit ook in Utrecht te gaan doen. Behalve de jazz heeft Maestro nog andere muzikale passies, bijvoorbeeld latin. Hij verzorgt ook avonden die speciaal gericht zijn op deze muziek. Zo draait hij 21 augustus in Amersfoort op het Dias Latinos Festival. Ook werkt hij samen met de gerenommeerde pianist Michiel Borstlap, met wie hij muziek maakt op het grensvlak van klassiek, dance en jazz. Binnenkort verschijnt een album. Zijn er nog meer stijlen die Maestro wil verkennen? “Zeker, ik ben nu ook bezig met twee zigeunermuzikanten; violist Paul Lakatos en bassist Malando. En ik ga de soundtrack maken bij een Nederlandse speelfilm.” We bedanken Maestro voor zijn tijd en hij neemt achter de draaitafel plaats. Een uurtje na aanvang is de zaal al goed gevuld. Het publiek bestaat uit twintigers en dertigers, net wat ouder dan de studentenpopulatie. Maestro draait vanavond sterk richting latin en dat valt goed op deze zomerse avond. De muzikanten van dienst zijn alt-saxofonist Benjamin Herman, bekend van New Cool Collective, en toetsenist Sven Figee, die onder meer met Anouk speelde. Eerstgenoemde staat als een echte jazzcat in een strak zwart pak zijn riedels de zaal in te schetteren. Soms laat Maestro zijn beats even naar de achtergrond verdwijnen, zodat Herman een solo kan doen, eigenlijk zoals bij een jazzconcert. Figee vult hem goed aan met zijn vette Hammond-orgelklanken. Het publiek juicht. De heren hebben er zichtbaar plezier in. Blue Note Trip staat voor een avond lekker dansen op tijdloze muziek mét een live-element. Wie er de volgende keer ook bij wil zijn, moet dan in Tivoli aan de Oudegracht zijn. Blue Note Trip Gezien, Tivoli De Helling, zaterdag 7 augustus 2004