Site-check: Utrechtse bands op het internet

Hoe maak je een informatieve en aansprekende band-website?

Atze de Vrieze, ,

Een goede website is welhaast prioriteit nummer één voor elke beginnende band. Het is niet alleen je visitekaartje, maar ook een goed gereedschap om een bescheiden fanschare op te bouwen. Dan moet je site wel aan een aantal voorwaarden voldoen: een aansprekende vormgeving, een overzichtelijke structuur, en regelmatige updates. Hoe staat het met de sites van Utrechtse bands? Een overzicht.

Hoe maak je een informatieve en aansprekende band-website?

Er wordt veel geklaagd over de schade die het illegaal downloaden van geluidsbestanden toebrengt aan de muziekindustrie. Maar het internet lijkt voor beginnende bands alleen maar een zegen te zijn. Een band zonder contract kan zijn eigen marketing doen door het internet op een goede manier te gebruiken. Mede door het internet kan een band nog voor het tekenen van een contract een behoorlijke schare fans opbouwen. Een goede website is daarvoor het begin. 3voor12/Utrecht maakte een ronde langs de webstekken van Utrechtse bands, en bekeek wie over een goede site beschikt, en wie niet. Vrijwel elke Utrechtse band die serieus aan de weg timmert, heeft een website. Bas de Graaff van Gem over het belang van een site: ‘Onze website bestaat nu bijna een jaar, en [het maken ervan] was één van de eerste dingen die we deden toen de band compleet was. Ik denk dat een (goede) website echt van groot belang is voor bandjes in deze tijd. Het is de manier om aan promotie te doen, die voor iedereen toegankelijk is. Door een website ben je als band niet zomaar een naam waar je af en toe wat over leest of hoort, nee, je hebt nu een soort eigen ‘platform’ waar iedereen terecht kan, als men iets wil weten, of verder met je in contact wil komen.’ De sites verschillen onderling enorm: het varieert van een simpele pagina met boekingsgegevens tot professioneel ogende multimedia bolwerken, inclusief forums, foto’s, downloads (al dan niet streaming) en andere zegeningen die het internet biedt. De professionaliteit van de website hangt vaak samen met de aan- of afwezigheid van een webspecialist in de band, of in de naaste omgeving. Een startende band heeft nu eenmaal over het algemeen niet de middelen om een webdesigner in te huren, en zal het dus zelf moeten doen. Maar wat is nu eigenlijk de ideale site? Er zijn een aantal basisingrediënten die elke site logischerwijs moet bevatten. Singer/songwriter J. Perkin: ‘Elke keer als ik met de site bezig ben, bedenk ik dat er meer op moet dan de info die er nu te vinden is. Maar een bio, wat muziek, en nieuws (inclusief concertagenda) is de minimale informatie die beschikbaar moet zijn.’ Om de site interessant te houden is het van belang regelmatig nieuwtjes te melden. Maar webdesigners zijn ook maar mensen. Ze slapen, zitten in het café, of zijn op vakantie. Net nu de release van je eerste CD gepland staat, is de webdesigner nergens te bekennen. Wanneer je je site regelmatig wilt updaten zonder dat de webdesigner er telkens tussen moet komen, kan een zogenaamd Content Management Systeem uitkomst bieden. Dergelijke systemen maken het mogelijk om via je webbrowser in te loggen op een afgesloten beheer-gedeelte. Je typt je tekst, drukt op "save" en ziedaar: je tekst staat op de site. Dergelijke systemen zijn vaak gratis verkrijgbaar, echter, de installatie ervan vergt soms enige technische kennis. Maar ach, daarna ben je (vrijwel) geheel onafhankelijk van de grillen van je webspecialist. Dan het uiterlijk. Belangrijke regel voor het maken van een website is eenvoud. Een site moet overzichtelijk zijn, liefst niet overvol en druk. Een zekere fantasie in de lay-out kan natuurlijk nooit kwaad. De site is in feite een visitekaartje, en de sfeer van de site moet overeenkomen met de sfeer van de band. Als je zelf voor het eerst met het bouwen van een site aan de slag gaat, houd het dan vooral eenvoudig. Een lege pagina met een paar links, gaat al gauw door voor "stijlvol", terwijl een met plaatjes en teksten volgepropte pagina, al gauw overkomt als een rommeltje. Vermijd zwarte achtergronden als er veel tekst op de site staat, wit op zwart leest namelijk erg moeilijk (zie website Racoon). Gebruik ook niet teveel kleuren door elkaar: beter is het om een drietal basiskleuren te kiezen die goed samengaan (zie bijvoorbeeld de website van Sandusky). Het plaatsen van muziek is een lastig punt. Voor beginnende bands is de keuze nog eenvoudig: mensen laten kennis maken met je muziek is prioriteit nummer 1. Plaats een mp3-speler prominent op je site, of geef voorzie bezoekers van een in het oog springende link naar de downloads. Verspreiding via internet is eenvoudig, en dus voor beginnende bands eigenlijk een must. Wanneer je band het vooral moet hebben van de show, is het plaatsen van een filmpje van een live-optreden geen slecht idee. Maar wat als er ineens wel een contract getekend wordt? In veel gevallen zal een band moeten kiezen voor een andere manier van aanbieden. Niet onbelangrijk is bovendien de mogelijkheid om in contact te treden met de band. Een veel voorkomende valkuil voor beginnende bands is het plaatsen van een gastenboek of forum. Wanneer je vermoed dat je site-publiek in eerste instantie vooral zal bestaan uit trotse grootouders of nieuwsgierige collega's, wacht dan nog even met aanbieden van openlijke interactie-mogelijkheden op de site. Berichten als "Hee hallo! Mooie site hoor! Zeg Maarten, gaan we morgen nog zwemmen? Groetjes, je zus." moeten ten zeerste vermeden worden. Het plaatsen van een email-adres heeft dan de voorkeur. Dan nu de scores: Een aantal bands moet het doen met een site die direct verraadt het werk te zijn van een goedbedoelende maar onervaren kennis. De sites van Most Unpleasant Men en The Gasoline Brothers zijn hier voorbeelden van. Illicit, Gloricz Jim en We vs. Death hebben een site die alle benodigde ingrediënten bevat -ze zijn duidelijk, overzichtelijk en compleet- maar getuigen van weinig fantasie aan de kant van de makers. Dan is er nog een categorie bands met een professioneel ogende site, die de plank toch enigszins mis slaat: de sfeer sluit niet aan bij de band, en de lay-out is te schreeuwerig of gelikt. Schuldig hieraan maken zich bijvoorbeeld Racoon en Eleven. Tot slot, de bijzondere vermeldingen zijn er voor de thuispagina’s van Sandusky, C-mon & Kypski, Orange, en Pondertone (hulde voor het prachtige logo!). Vier totaal verschillende sites, die elk origineel zijn, sfeervol, en bovendien de juiste informatie bieden. Wat men noemt het nuttige en het aangename met elkaar verenigen. De sites van deze bands zijn ontdekkingstochten, zonder dat de bezoeker het idee heeft in een doolhof beland te zijn.