Het Utrechtse Gem had de mazzel dat The Libertines nog geen voorprogramma hadden en bood zichzelf aan. Een spraakmakend debuut in de Melkweg was het gevolg. Op hun bijna-naamgenoten, de band Yam, is het spreekwoord 'de aanhouder wint' meer van toepassing. Dankzij de gedrevenheid van bassist Jeroen Blekkenhorst zijn zij erin geslaagd een behoorlijk vol speelschema te krijgen.
Maar met geluk en een grote bek ben je er nog niet. De eerste vereiste: goede liedjes. 'Je moet het wel kunnen waarmaken', zegt Jacco van Lanen, boeker van Mana Music. 'Wees daarom niet te snel tevreden en leg de lat hoog. Luister naar je voorbeeld en vraag je af of je er klaar voor bent.' Heb je jouw demo eenmaal opgestuurd naar een podium, kijk er dan ook niet raar van op dat je tien keer moet bellen alvorens ze jouw muziek ook gaan beluisteren.
De drempel wordt al lager als je enige naam hebt gemaakt met een gerenommeerde bandjescompetitie als het Uur U. Ook zul je eerder binnenkomen als je past binnen een genre dat op dat moment populair is. Iets wat bijvoorbeels een band als Gem overkwam. 'Je moet je daar echter niet al te veel door laten leiden, een bandgeluid moet langer mee kunnen dan de hype', waarschuwt Van Lanen.
Wat Utrechtse bands in het bijzonder kan helpen is de goede ontvangst die veel acts uit de Domstad de laatste tijd krijgen. Nieuw talent kan in de slipstream volgen. 'Programmeurs hebben onderling veel contact, dus als ergens goede dingen vandaan komen is dat snel bekend', aldus Van Lanen. Eenmaal een optreden geregeld, is het daarom ook zaak een goede indruk achter te laten. Een reputatie snelt je immers vooruit in het kleine podiumwereldje.
Bands die wat langer bezig zijn, gaan vaak met een boekingskantoor in zee. Een aantal kleinere zoals Boom!Agency, Primal Grunt Bookings en het reeds genoemde Mana Music zijn momenteel bijvoorbeeld actief voor Utrechtse bands als Taxi to the Ocean, Gem en Eleven. Door hun netwerk krijgen zij daarbij over het algemeen makkelijker een voet tussen de deur. Als de boeker al enige tijd bezig is, bestaat er vaak een bepaald vertrouwen tussen programmeurs en boeker. Een demo die je via een boeker promoot zal daarom door de bank genomen eerder beluisterd worden en tot een optreden leiden. De boeker in kwestie heeft immers wel een reputatie te verliezen en zal derhalve niet zomaar iedereen zijn diensten verlenen.
Gloricz Jim heeft minder goede ervaringen met hun inmiddels voormalige boeker. De band bracht een goed ontvangen debuut-cd uit, maar kwam vervolgens amper aan optreden toe. Omdat hun boeker 'nooit te bereiken was' doet Gloricz het boeken nu tijdelijk in eigen beheer. Er gaat echter zoveel tijd in zitten, dat ze het gauw weer willen uitbesteden.
En dat terwijl de band na het winnen van de eerste editie van het Uur U, in 2001, regelmatig voor optredens werd gevraagd. Maar de band erkent het zelf ook: je moet je je daarna wel blijven melden en 'programmeurs helpen herinneren dat je bestaat'. Iets dat in het geval van EKKO in ieder geval gelukt is. Het voorstel om 16 april j.l. het voorprogramma van Beulah in die zaal te verzorgen, kon de goedkeuring van de programmeur wegdragen.
Dat podia over het algemeen echter terughoudend zijn -mede ingegeven door onzekerheid over subsidies en bezuinigingen in het podiabeleid- wil echter niet zeggen dat je er als beginnende band moeilijk aan de bak komt. Aangezien ze ook afhankelijk zijn van lokale subsidieverstrekkers, geven ze in hun programmering ook regelmatig de voorkeur aan regionale bands, met name wanneer het voorprogramma's betreft.
Het blijft dan de moeite van het proberen waard de podia met jouw liedjes te bestoken. Zo is de helft van de twaalf maandelijkse voorprogramma's in EKKO afkomstig uit de grote democollectie die de zaal heeft binnengekregen (programmeur Joep Smeets: 'We krijgen er zo'n tien per week'). Vooral blijven proberen dus. Want met goed materiaal, een lange adem en een beetje geluk kan ook jouw band uiteindelijk op het programma van een van de kernpodia prijken.
Goede songs, een grote bek, en altijd blijven lachen
Of: Hoe je als aanstormende band op een kernpodium terecht komt
'Optreden, de kick van het spelen van het spelen voor een volle zaal, daar is het ons uiteindelijk om te doen…' Zie daar: de drijfveer van veel bands in één zin verwoord. Gezien het beperkte aantal kernpodia en de vele aanstormende bands die ook uit zijn op die kick, komt bij ons al gauw de vraag bovendrijven: hoe kom je als Utrechtse band terecht in de programmering van de Paradiso’s en Tivoli’s van deze podiumwereld?