Louis Gauthier vertelt over ‘Verder Kijken’

Jonge Utrechter maakt project in samenwerking met Ingmar Heytze en Spinvis

Jonge Utrechter maakt project in samenwerking met Ingmar Heytze en Spinvis

Als donderslag bij heldere hemel werden de 3VOOR12/Utrecht-burelen getroffen door het bericht dat Ingmar Heytze’s nieuwe boek vergezeld zou gaan van een bijzonder gelimiteerde cd-single van een Utrechtse jongeling, waaraan ook niemand minder dan Spinvis zijn medewerking verleende. Een mooie literair-muzikale dubbelslag, zo leek ons al meteen. Maar ook één die op voorhand haken en ogen leek te hebben. Zo werkte Heytze voor zijn verzameling kort proza getiteld ‘Ik Ben Er Voor Niemand’ samen met kunstenaar Ramon Verberne, wat een prachtig vormgegeven ‘bibliofiele’ editie opleverde. Van dat begeerlijke hebbeding waren er maar honderd, deze single zou onder de titel ‘Verder Kijken’ verschijnen in een oplage van 250 exemplaren. We gingen op onderzoek uit en spraken al spoedig af met de verantwoordelijke voor deze curieuze uitgave: Louis Gauthier. Deze derdejaars student theater-, film- en televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht blijkt geen onbekende van Spinvis. Gauthier ontwierp eerder een poster voor diens ‘Lotus Europa’ tournee. De editie van 500 gesigneerde en 150 ongesigneerde exemplaren verkocht in no-time uit. HET BEGIN VAN ‘VERDER KIJKEN’ “Ingmar Heytze had de poster voor ‘Lotus Europa’ gezien en vroeg me of ik interesse had het omslag voor zijn nieuwe boek te ontwerpen. Het ontwerp dat nu ‘Verder Kijken’ siert, vond Ingmar heel mooi en het werd aan Uitgeverij Podium voorgelegd. Hoewel zij enthousiast waren erover, vonden ze de uitstraling te gewaagd en te ‘glossy’ voor een boek. Goed, zij hebben daar ervaring mee en houden ook rekening met verkoopbaarheid en dergelijke; ze kijken ook naar die kanten van het verhaal en dat is hun goed recht.” Podium-directeur Joost Nijsen was het die Gauthier er toe aanzette het ontwerp vooral niet in de prullenmand te gooien, maar het uit te bouwen. “Nijsen zei dat het hem aan artwork voor een cd-cover deed denken. Muziek is iets waar ik een al paar jaar serieus mee bezig ben en met het boek was een dubbelslag geboren.” Hoewel Gauthier serieuze muziek maakt, zoals deze single, heeft hij ook gewerkt voor studentencabaret en leeft hij zich uit in meer ‘recht-toe-recht-aan rock’. Dit alles onder het motto dat diversiteit doet leven en dat hij steeds ‘verder wil kijken’. GAUTHIER ALS WARHOL? Gauthier is een beetje een einzelgänger. Voor hem geen band om hem heen, daarvoor voelt hij ook geen enkele ambitie. Hij richt zich liever op de producerende rol in de achtergrond. Een plaats die hem in staat stelt een product te maken zoals hij dat wil. “De uitdaging voor mij is iets te maken om mijn idee op een kwalitatief goede manier uit te voeren. Dat betekent niet alleen de muziek bijvoorbeeld, maar het hele pakket. ‘Goed’ betekent voor mij dat er meerwaarde in een product moet zitten. Dat kan zoals met ‘Verder Kijken’ zitten in de beperkte oplage, het bijzondere en speciaal hiervoor ontworpen artwork, of het feit dat de release gesigneerd is door ons alledrie.” Tegelijk wil Gauthier wel dat zijn releases functioneel zijn. Daarom staat ‘Verder Kijken’ op cd, hoewel de verpakking een 7” vinyl-single suggereert. Naar zijn idee hebben te weinig mensen nog een platenspeler en daarmee eet de single fijntjes van twee walletjes: het grotere artworkformaat laat het ontwerp beter uitkomen en de muziek is toch makkelijk te beluisteren. Als een soort hedendaagse Andy Warhol zou de ambitieuze Gauthier het liefst een Factory-achtig team om zich heen formeren. “Nu hou ik nog alle facetten in eigen hand, maar ik wil juist de input, kwaliteiten en talenten van anderen gebruiken als een soort artistieke denktank voor mijn concepten.” Gauthier ziet ‘zijn mensen’ in gedachten al werken aan projecten die variëren tussen film, videoclips, tentoonstellingen en releases als ‘Verder Kijken’. “Het belangrijkste is dat op elk vlak zorg besteed is aan wat er uitgebracht gaat worden. Alle elementen daarvan zijn gelijkwaardig en moeten op zichzelf al interessant en kwalitatief goed zijn. Er moet over elk stukje van de puzzel nagedacht zijn. Zo is er meer dan een cd in digipak of – laat staan – een gewoon cd-doosje. Daar is in mijn ogen gewoon te weinig zorg aan besteed. De durf verder te gaan ontbreekt en dat maakt zoveel releases duf.” Gauthier is stellig: bij veel artiesten ontbreekt naar zijn idee het respect voor de consument of koper. Die kan tegenwoordig zijn eigen cd’s branden en een hoesje is ook zo van internet getrokken. Geen wonder dat de vinylmarkt tegenwoordig weer opleeft; er blijft immers nog steeds een – misschien voorlopig klein – contingent mensen dat waarde hecht aan een ‘echt’ product. ‘VERDER KIJKEN’ Zo’n product is ‘Verder Kijken’ ook, in eigen beheer door Gauthier uitgebracht in een oplage van slechts 250 gesigneerde exemplaren. Het is al een bijzonder hebbeding door de link met Heytze’s boek en medewerking van Spinvis en Gauthier’s posterformaat uitvouwhoes geeft het geheel nog een meerwaarde. Gauthier had – toen Heytze hem om een omslagontwerp vroeg – al een vroege versie van het ‘Scooterdagboek’ gelezen. De eerste inspiratie valt daarin terug te vinden, maar de muziek moest nog geschreven worden. En hoewel ‘Verder Kijken’ ontegenzeggelijk een Spinvis-achtige ondertoon kent, heeft de Nieuwegeiner zich niet met de muziek bemoeit en alleen zijn vocale bijdrage geleverd. “De muziek heb ik alleen gemaakt, Ingmar en ik hebben daarna het gedicht geschreven. In mei 2005 was er een complete demo, in augustus het hele uiteindelijke nummer. Daartussen hebben we het nummer aan Spinvis laten horen en hij wilde eraan meewerken. Thuis heeft hij in zijn studio de zang opgenomen, de rest heb ik gewoon opgenomen met een digitale 8-track en harddisc-recording.” Daarmee blijkt ‘Verder Kijken’ te voldoen aan Gauthier’s zelfgestelde eisen. Het is een bijzondere release geworden. Geen massaproduct, maar wel een cd-single die in het oog springt en vergezeld gaat van op maat gesneden artwork. En – voor de fetisjisten onder ons – bovendien de handtekeningen van alledrie draagt. Een single ook die los kan staan van het ‘Scooterdagboek’, maar er tegelijk, als samenvatting en toevoeging ineen, een prima partner voor vormt. Gauthier knikt instemmend als ik hem deze conclusie voorleg. “Het was mooi om op de presentatie in Broese, voor zoveel mensen het nummer te kunnen draaien. Dat was een positieve manier om dit project af te sluiten voor mij. Ik kon er ook ontspannen van genieten, zien dat het goed was wat we gemaakt hebben.” GAUTHIER’S TOEKOMST? De jonge kunstenaar ziet ‘Verder Kijken’ en de ‘Lotus Europa’ poster als een springplank en visitekaartje en heeft nog meer plannen in de achterzak. “Daarover laat ik me wijselijk nog maar niet uit. Ik kan wel zeggen dat Ingmar en ik nadenken over een nieuwe samenwerking; een soort ‘Verder Kijken II’, maar dan in de vorm van een korte film of een videoclip.” Wat de toekomst ook moge brengen voor Gauthier, met ‘Verder Kijken’ heeft hij een uitgave afgeleverd die getuigt van aandacht voor de zaak. Een dergelijke speciale release, vooral gezien de connectie met de in Utrecht beroemde dichter Ingmar Heytze en de in heel Nederland bewierookte liedjessmid Spinvis, laat zien dat hij nu al mensen om zich heen kan verzamelen die zijn plannen naar een hoger plan kunnen tillen. Of we hier een Warhol-in-de-dop spraken, valt nog te bezien; het is de tijd die ons dat zal leren. De 250 eigenaren van ‘Verder Kijken’ hebben in dat geval goud in handen. Zijn streven om boven het maaiveld uit te steken en unieke releases te maken, siert hem in ieder geval ten zeerste. En is – net als Zabel Muziek’s aparte vouwhoesjes en de vinyl-only release van In Julia’s Mind-Scene – een frisse wind in het ‘massaproductiedoordraaigeweld’ van het huidige muziekveld waarin een album na amper zes maanden al in de ramsj terecht komt. IJs en weder dienende zal Gauthier verder groeien in zijn rol en nog vele mooie releases laten volgen. ’Verder Kijken’ van Ingmar Heytze, Louis Gauthier en Spinvis verscheen in eigen beheer in een beperkte oplage van 250 door het trio gesigneerde exemplaren en is te koop bij boekhandel Broese.