Afspreken met artiesten op een terras om ze te interviewen; we doen het vaker, maar voor Maria B.C. is er een extra reden om bij Biercafé Kandinsky Café te gaan zitten. Hier is het namelijk allemaal begonnen voor Maria B.C., die aan de overkant al gelijk zijn studio heeft. Het is de werkruimte van Jannes van Kaam die ook in de bands Bongloard en FFOOSS speelt. 'Die liepen allebei heel erg lekker. Er stonden vette shows op de planning. Shit waar ik echt heel erg naar uitkeek en dat is als een soort kaartenhuis in elkaar gestort.' Door alle coronamaatregelen gingen allerlei evenementen niet door en dat stemde veel muzikanten tot somberheid en Van Kaam is daarin dus geen uitzondering.
In plaats van te mokken en bij de pakken neer te zitten besloot de multi-instrumentalist om muziek te gaan maken onder de naam Maria B.C. (Van Kaam: 'Maria had ook nog een leven voor Christus') en schrijven over wat hem verwondert en verbaast. Zo kwam dan ook zijn debuutsingle Curfview tot stand: 'Ik vond het eigenlijk bizar dat je om negen uur al thuis moest zijn en niet meer over straat mocht lopen. Ik had vrienden die stonden voor de deur een sigaretje te roken en een biertje te drinken en blijkbaar mocht je na acht uur geen drankje meer drinken en dus kregen ze een boete. Als ze tien centimeter naar achter hadden gestaan, dan hadden ze geen boete gekregen. Ik vond het een heel krom beleid in een hele rare tijd.'
Supermarket Society
De 26-jarige vindt dat wij in een supermarket society leven; een wegwerpmaatschappij waar volgens hem de normaalste zaken dom en raar zijn. Zaken waar wij normaal gesproken nooit bij stilstaan. 'De wereld is gewoon een fucking rare plek. Ik denk dat we meer geconfronteerd worden met hoe raar en verdeeld de wereld is. Er zijn dingen waar wij allemaal aan meedoen, maar die eigenlijk heel raar zijn. Zoals dat je vlees kunt kopen in de supermarkt alsof het uit een fabriek komt en wij vergeten dat het een levend dier is. En dat alleen de mooiste tomaten en mooiste bananen daar liggen. Het fenomeen van 'de supermarkt' is voor mij echt een metafoor voor hoe de consumptiemaatschappij eruit ziet en hoe we de wereld, als makke volgelingen van het systeem, naar de klote aan het helpen zijn.'
Ondanks dat hij met zijn muziek een kritische blik werpt op onze maatschappij, vindt Jannes zichzelf geen activist. 'Ik wil anderen niet vertellen wat ze moeten doen. Ik hoop met mijn muziek vooral een spiegel voor te houden. Ik heb mezelf voorgenomen om geen activist te worden.' Met zijn muziek hoopt hij dat mensen zelf ook gaan beseffen hoe vreemd situaties zijn. 'Kijk maar naar aanstekers. Ik ben een roker en ik koop telkens nieuwe aanstekers. Ze gaan kapot, raken kwijt, maar als we allemaal een sterke aansteker zouden aanschaffen en die telkens zouden bijvullen, dan zou dat een hoop afval schelen.'
Muziek blijven maken
Door in zijn eentje muziek te maken heeft Jannes nu alle ruimte om te maken wat hij wil. Hij hoeft geen concessies te doen, hij kan spelen wanneer hij wil en hij kan zelf bepalen wanneer hij iets uitbrengt. Hij kan naar hartelust experimenteren met verschillende genres en alles op zijn eigen manier te doen. 'Met mijn andere bands hebben we vaak meer tijd nodig. Je kunt niet zomaar iets uitbrengen wanneer je wilt. Met Maria B.C. kan ik doen wat ik wil. Als ze mij opeens vragen of ik wil optreden als Maria B.C. bepaal ik zelf of ik er zin in heb. Vragen ze mij nu voor een van mijn andere bands dan ga ik er gelijk heen.'
Het belangrijkste voor Van Kaam is om muziek te blijven maken. Zolang hij maar ergens in de muziekbranche kan blijven werken, dan heeft hij het gemaakt in het leven. Met Maria B.C. is hij op ontdekkingsreis en laat hij zich inspireren door bands als Thee Oh Sees en King Gizzard & The Lizard Wizard. Dit hoor je ook zeker terug in zijn nieuwe single.
Muziek blijven maken zal hij de komende tijd zeker doen. 'Ik heb wat mooie dingen op de planning staan. 22 oktober komt er een release van een nieuw album in Haarlem bij het Slachthuis en 23 oktober hoop ik ook een release te geven in Tilburg, maar ik zoek nog een goeie locatie gezien ik met twee drummers wil werken.” In het Slachthuis wordt het een speciaal project. Jannes gaat met lege handen naar binnen en komt dan met een complete EP naar buiten. Op 22 oktober laat hij dan zijn nieuwe EP horen tijdens een release. Het gaat dus om een ware artist in residency project.