Singer/songwriters en hun populariteit volgens Daisy Cools

“Een sterk liedje is een sterk liedje”

Tekst en foto: Marin van Campen ,

Het derde deel van de queeste naar het hoe en waarom van de populariteit van singer/songwriters. Een serie waarin dit onderwerp van verschillende kanten belicht wordt. Dit keer vragen we hoe Daisy Cools, zelf singer/songwriter, dit beleeft.

“Een sterk liedje is een sterk liedje”

De bar waar we hebben afgesproken is behoorlijk vol voor een doordeweekse avond. Aan een tafeltje zitten om rustig een vraaggesprek met Daisy Cools af te nemen zit er helaas niet in. Ziehier mijn eerste barkruk-interview. Daisy is al jaren bezig als singer/songwriter, sinds een aantal maanden zelfs full-time, en is dus een perfect persoon om het hemd van het lijf te vragen over de populariteit van singer/songwriters.

“Ik ben niet bang om een label opgeplakt te krijgen. Het is jammer dat het gebeurt en natuurlijk is het gevaar dát het gebeurt altijd aanwezig. In een hokje geplaatst worden werkt heel belemmerend. Als stereotype singer/songwriter ervaar je dat eerder dan wanneer je met een band optreedt. Men kijkt er toch anders tegenaan, ondanks dat ik veel dezelfde liedjes speel, zowel mét als zonder band. Of ik solo of met mijn band optreed laat ik overigens afhangen van de plek waar ik moet spelen.

De vervaging tussen ‘klassieke’ singer/songwriter en (akoestische) band is fantastisch! Dat ondefinieerbare vind ik leuk. Tijdens mijn tour door Engeland pasgeleden, vond ik bewijs dat gelukkig niet iedereen in hokjes denkt. Op een avond was ik geprogrammeerd om na een aantal punkbandjes op te treden. Het publiek ging uit z’n dak bij de punkbands. Toen ik aan de beurt was luisterde datzelfde publiek aandachtig naar wat ik te brengen had en ze gaven mij minstens dezelfde waardering als de bands die voor mij speelden.

Het maakt niet uit in welke vorm je een liedje giet. Wanneer het een sterk nummer is, is het een sterk nummer. Dat móet je gewoon opnemen. Deze wijsheid heb ik van Ray Davies (The Kinks) meegekregen toen ik een songwriting-cursus bij hem mocht volgen. Als je met een liedje teruggaat naar de basis komt het, naar mijn mening, sterker over. Bij het publiek is de behoefte voor dergelijke songs er altijd geweest. Ik denk dat er juist meer afkeer is ontstaan tegen de ‘gefabriceerde’ muziek.

Ik merk ook dat de populariteit uit onverwachte hoek kan komen. Ik word bijvoorbeeld veel gevraagd om voor bedrijven te spelen. De populariteit van singer/songwriters is natuurlijk iets waar ik momenteel op bouw. Als je aan nog aan het begin van je professionele carrière zit is dat een uitgelezen mogelijkheid om er zoveel mogelijk profijt van te trekken.”

Wil je Daisy Cools zien en horen? Zaterdag 10 januari verzorgt zij het voorprogramma van Charlie Dée in Theater Walhalla (Katendrecht).