“Motel Mozaique alleen al geslaagd omdat er geen rijen waren”

Een round-up met festivalbazen Euser en Hamelink

3VOOR12 kijkt terug op een aangename editie van Motel Mozaique. Mooie concerten, fijne sessies en verrassende momenten tijdens rondleidingen. En de vangst mag er wezen. Kijk maar naar het festivalmagazine vol audio en video. Ook festivalbazen Ron Euser en Harry Hamelink hebben een mooi weekeinde achter de rug: de rijen bleven uit en het nieuwe Perron Mozaique was meteen een schot in de roos.

Een round-up met festivalbazen Euser en Hamelink

Geschrokken van de reacties na afloop van de laatste twee edities van Motel Mozaique was het voor organisatoren Harry Hamelink en Ron Euser een speerpunt geworden: het vermijden van overvolle zalen en lange rijen bij de ingang. Vooral Hamelink heeft veel tijd in dat aspect gestoken. Hij noemt het de choreografie van het festival: “De hele routing heeft goed uitgepakt.”

“Gastvrijheid staat op Motel Mozaique hoog in het vaandel,” zegt Hamelink, “en we willen niet dat alle mensen op één moment naar één zaal willen en er niet meer in kunnen. We lopen toch het risico dat er op bepaalde momenten te weinig mensen in de Schouwburg waren. Dat moet dan maar. In de popwereld zijn we teveel gefocust op volle zalen. En natuurlijk is dat ook superbelangrijk, maar het is niet erg als af en toe wat minder mensen bij een band staan. In de wereld van theater en beeldende kunst is dat heel normaal.” Exacte verkoopcijfers wil hij niet noemen: “Zaterdag was uitverkocht. Maar ik ben erg tegen de race om de aantallen. Natuurlijk is dat belangrijk voor de financiën, maar de focus moet op de inhoud liggen.”

Toch denkt Euser dat hij juist inhoudelijk nog wel een steekje heeft laten vallen. “De vrijdag moet in het vervolg steviger. Ik zal meer sterren op die avond moeten boeken. Het publiek kiest eerder voor de zaterdag. Het was nu op vrijdag te rustig.”

Euser is blij met de nieuwe opzet van Motel Mozaique waarbij vooral naar de spreiding van de bezoekers wordt gekeken: “Daarnaast blijkt Lantaarn/Venster een aanwinst en is Off_Corso echt een heel goede concertzaal.” Hamelink sluit zich daarbij aan: “Het is mogelijk dat ze in de toekomst een rol blijven spelen en een deel van de programmering voor hun rekening nemen. Maar ik miste Nighttown natuurlijk wel. Het blijft mijn toko en heeft tijdens Motel Mozaique een echte magneetfunctie voor het publiek. Hopelijk kan de zaal volgend jaar weer een rol spelen.”

Een ander groot succes bleek Perron Mozaique, op het station Hofplein. Vlak voor het festival verrees daar een paarse stellage die naadloos aansloot bij het Rotterdamse Architectuurjaar, dat ook paars als kleur heeft gekozen. Hamelink: “Hiervoor hebben we met veel stedelijke diensten samengewerkt en met het vervoersbedrijf. Hopelijk krijgt dit een vervolg in de toekomst. Het is altijd mooi als er nieuwe initiatieven vanuit het festival geboren worden. Motel Mozaique als aanjager van nieuwe projecten.”

Ook Euser benadrukt het slagen van Perron Mozaique: “Oud-minister Winsemius kwam kijken en had heel veel belangrijke ambtenaren bij zich. We hebben de voorpagina van de krant ermee gehaald. Ik denk dat Perron Mozaique een manier is om de problemen van de grote stad bespreekbaar te maken. Andere partijen zien in dat ze iets met ons kunnen aanvangen. Het vervoersbedrijf was voor het eerst sinds al de negatieve publiciteit rond de Randstadrail weer eens in een positief daglicht.”

En dan waren er ook nog hoogtepunten van een heel andere aard: de 68-jarige muzikant Rodriguez was vier uur lang vermist. Euser: “Hij zou zaterdag vroeg arriveren in Amsterdam om te eerst nog te oefenen met zijn Nederlandse band. Hij kwam van Australië via drie vluchten naar Europa. Maar hij zat niet in het vliegtuig. En we hoorden maar niets van hem. We hebben bij de immigratiedienst gecheckt en zelf bij de gevonden voorwerpen. Uiteindelijk stond hij ineens in de hal van de Schouwburg. Hij had zelf een andere vlucht geboekt en was onderweg Gruff Rhys tegengekomen. Muzikanten herkennen elkaar blindelings. Ze zijn toen maar samen verder gereisd. ’s Avonds stond Rodriguez met zijn Nederlandse band voor het eerst op het podium. Zeker de tweede helft van de show maakte grote indruk.”

Er was ook nog gedoe met Jamie T. Euser: “Vrijdag heb ik eigenlijk geen act gezien. Ik zat de hele avond aan de telefoon. Jamie T was geboekt voor de Off_Corso. Wij wisten dat hij zonder band zou spelen, maar hij wist niet dat hij in zo’n grote zaal zou spelen. Ik heb tot half twee ’s nachts met zijn agent en zijn manager gesproken. Harry heeft ook nog een half uur met ze gesproken. Maar hij is gekomen en heeft in zijn eentje voor 700 man gespeeld.”

Doordat de concertzalen en Perron Mozaique en TENT verder uiteenliggen dan tijdens de afgelopen zes jaar, mogen en Euser en Hamelink de weergoden wel dankbaar zijn. Want de temperatuur leende zich prima voor een avondwandelingetje of een openluchtsessie. Hamelink: “Dat blijft toch altijd een gok. Soms hoeft een dj een bepaald plaatje te draaien en de avond verloopt anders dan je had gedacht. We hadden 100 paraplu’s van 3VOOR12 gekregen voor op Perron Mozaique. Het is ook wel jammer dat we die nu niet konden gebruiken. Dat had er vast heel mooi uitgezien.”