Meer dan eens wordt het… een beetje ongezellig in de comments, wanneer Babs op social media opduikt. Want ze zit niet meer alleen in haar eigen linkse bubbeltje, maar prikt ook steeds vaker door andere bubbels en algoritmes heen. Nu haar activistische popmuziek steeds populairder wordt, maar zeker ook sinds haar deelname aan Wie Is De Mol. ‘Ja, ik ben wel buiten mijn bubbel beland. En nu kom ik veel mensen tegen waarvan ik denk… “Hoe kun je nog steeds zo denken?” Het is 2024, kom op, weet je wel!’
Om een klein voorbeeld te noemen: ‘Ik merk dat veel mensen zich heel erg druk hebben gemaakt over mijn gender. Dat ik zag dat als je mijn naam googelt, de eerste vraag die omhoog komt is: “Wat is Babs’ gender?” Of is Babs een man of een vrouw? Dat ik dacht: “Waarom maakt het überhaupt uit? Waarom houdt het deze mensen zo bezig?”’ Of de hele discussie over haar ingevlochten haar. ‘Ik heb een filmpje op TikTok, dat 700.000 keer is bekeken, alleen maar omdat er in de comments discussies zijn over dat ik cornrows in heb. Mensen die daar een mening over hebben, die zeggen “Je lijkt supererg op sor nu”, die allerlei racistische opmerkingen maken.’
Wrijving
Heel pijnlijk, en die comments gaan je heus niet in de kouwe kleren zitten. ‘Ik zou zo graag willen kunnen zeggen: “Het boeit me niet, het doet me niks, het zijn allemaal kinderen die onzeker zijn.” Maar ik kan het niet zo makkelijk van me af schudden. Het stomme is dat veel negatieve opmerkingen toch makkelijker bij je blijven dan de complimentjes.’ Maar tegelijkertijd is dit waar Babs heel bewust voor gekozen heeft, en deze wrijving behoort zelfs tot de kern van haar werk. Want ja, een hit scoren zou leuk zijn. Een keertje op Lowlands optreden? Heel graag! Maar: ‘Mijn grootste doel is een rolmodelfunctie te vervullen’, zegt ze resoluut. ‘Dat begint nu te lukken. Ik hoop zoveel mogelijk mensen te bereiken met mijn thematiek en teksten.’
En dat is nodig, ‘want soms voelt het alsof de maatschappij een stapje voorwaarts zet, en dan weer drie terug’, zegt Babs. Laatst nog vertelde burgemeester Femke Halsema in de Volkskrant hoe ze de emancipatie achteruit ziet bewegen, met jongeren die – onder invloed van Andrew Tate en de tradwife-hype – steeds vaker teruggrijpen op een archaïsch man-vrouwbeeld en steeds ongeremder zijn in het maken van ’onfatsoenlijke, intimiderende uitspraken.’ Met haar muziek en met haar hele zijn probeert Babs die verdrietige ontwikkelingen tegen te gaan. ‘Om nog maar een voorbeeld te noemen: er was een aflevering in Wie Is De Mol waarbij de vrouwen een traditionele jurk aan moesten, en de mannen een pak. Ik zei: “Ik doe een pak aan.” En ik heb zoveel reacties – positieve reacties! – gekregen. “Wat mooi dat jij gewoon jezelf bent, en voor zo'n pak kiest.” Het werd als een statement gezien, maar voor mij was het gewoon: ik voel me hier comfortabel bij. Ik heb thuis geen enkele jurk.’