De Beats van de Binnenweg, Basic Beat De Beats van de Binnenweg, Basic Beat

De springplank voor dj-talent

, Tenny Tenzer,

De Beats van de Binnenweg, Basic Beat

De springplank voor dj-talent

Tenny Tenzer, ,

Rotterdam is het Mekka van elektronische muziek. In geen andere Nederlandse stad is de diversiteit en concentratie aan dj’s, producers, labels en platenzaken zo groot als in de Maasstad. De hamvraag is: waarom? Verslaggever Tenny Tenzer struint de muzikale levensader van Rotterdam (beter bekend als de Nieuwe Binnenweg) af, om achter het antwoord te komen. In de tweede episode Ron Hofland van Basic Beat: de springplank voor dj-talent.

De springplank voor dj-talent

Naast Café Rotown bevindt zich een steile trap die via een smalle doorgang leidt naar Basic Beat: een platenzaak die ook onderdak biedt aan een verscheidenheid van labels. Frappant is dat een aantal bekende dj’s hier hun carrière zijn gestart. Ronald Molendijk is de medeoprichter. Tiësto, Benny Rodrigues en Lemon8 hebben achter de toonbank gestaan en Ferry Corsten heeft verschillende platen via Basic Beat uitgebracht. De laatste telg uit het Basic Beat kamp is Paul Hazendonk: hoofd inkoper, labeleigenaar en dj. Maar de main man is de andere oprichter: Ron Hofland. Een goede onderneming heeft een zakelijk brein en een creatieve ziel. Basic Beat heeft vele creatieve zielen gehad, maar al die tijd is Ron het zakelijke brein geweest. Voordat Basic Beat ontstond, was hij helemaal niet met elektronische muziek bezig. ‘Wel met Rhythm & Blues en popmuziek, ik verzamel al platen sinds m’n achtste.’ Hoe is de interesse naar dancemuziek dan ontstaan? ‘Ronald Molendijk kwam een keer bij één m’n vorige platenzaken langs en vertelde dat hij niet blij was met de gang van zaken bij zijn toenmalige werkgever. Daarna ben ik met hem tijdens het begin van de house in 1987 Tinseltown begonnen. (in 1992 werd dit Basic Beat) Ik was meer de kantoorman.’ In 1999 verliet Ronald Molendijk Basic Beat. De muzikale koers is sinds de beginperiode ook veranderd. ‘We zijn begonnen met hiphouse, dat is overgegaan naar vocale house. Later is de Belgische sound bijgekomen (R&S Records bijvoorbeeld). Nu is het heel breed. Van techno, techhouse, minimal naar progressive en trance. Alles behalve hardcore, hardstyle en de harde schranztechno. Je moet er wel een binding mee hebben. Het heeft geen zin om een stroming in te kopen waar je geen gevoel mee hebt.’ Kweekvijver Breed, trendsettend, zonder gelul en een springplank. Met deze vijf woorden omschrijft Ron zijn onderneming. De meest opvallende in het rijtje moet wel de ‘springplank’ zijn. Meerdere bekende dj’s hebben bij Basic Beat gewerkt. Ronald Molendijk, Benny Rodrigues, Lemon8 en Tiësto (een half jaar, parttime) hebben in de winkel gestaan en Ferry Corsten heeft er platen uitgebracht. Is het dan toeval dat oude werknemers nu grote dj-namen zijn? Ron is stellig overtuigd van niet. ‘Vroeger vonden alle contacten met promotors, clubeigenaren, feestorganisatie’s en platenlabels hier plaats. Je zit ook boven op de inkoop. De inkoper is de eerste die naar een nieuwe plaat luistert. Je hebt ook een voorkeurspositie om platen voor jezelf te houden. Het is gelukkig niet zo erg als vroeger: dat bepaalde inkopers platen voor zichzelf hielden om die zelf te draaien en te hypen.’ De combinatie van goede connecties in de dancescène en de eerste zijn die nieuwe platen in handen krijgt is volgens Hofland de gouden formule om een bekende dj te worden. ‘Maar je moet wel talent hebben en kunnen draaien. Je moet ook wel een freak zijn om hier te werken.’ Verslaggever: ‘Maar jij bent toch geen freak?’ Ron: ‘Wel een muziekliefhebber. Ik doe het nog steeds voor de liefde voor de muziek.’ Kracht van de Binnenweg Ron koos in 1987 de Binnenweg bewust uit om een platenzaak te beginnen. ‘Het was toen al de hotste straat van Rotterdam.’ De kracht van de Binnenweg ligt volgens hem aan de verscheidenheid aan platenzaken die de straat rijk is. ‘Als je een plaat zoekt, vindt je ‘m hier.’ De komst van internet heeft dit veranderd. ‘Als je nu een plaat zoekt, ga je naar een webwinkel. Dan hoef je niet helemaal naar de Binnenweg. We zitten nu in een downloadtijdperk waardoor de plaat niet meer zo interessant is. De omzet van onze webwinkel stijgt maandelijks, terwijl de omzet in de winkel licht daalt.’ Bombardement Net als dat Basic Beat een springplank is geweest voor talent, is Rotterdam een kweekvijver voor elektronische muziek. Hoe zou dat komen? ‘Rotterdam is een platgebombardeerde stad die opnieuw is opgebouwd. Dat heeft een bepaald effect op de mensen. In Frankfurt, Duitsland, is dit hetzelfde. Dat is ook een totaal opnieuw opgetrokken stad. Daar komen ook veel muziekgoden, met name uit de trancescène, vandaan. Denk aan Cocoon. Ook de hardcore is daar goed aanwezig.’ Heeft Rotterdam dan een eigen sound? Paul Hazendonk vindt van niet. ‘Rotterdam heeft geen specifieke sound zoals Detroit. Speedy J is vooral hard en industrieel, Secret Cinema is erg funky en Joris Voorn werkt veel met melodieën. De enige overeenkomst is dat ze allemaal internationaal succesvolle technoartiesten zijn.’
Tags

nu op 3voor12