Experimenteel centrum Worm knutselt zelf nieuwe pand inelkaar

Rotterdams collectief opent woensdag haar deuren

Een initiatief tonen op het gebied van kunst en experimentele muziek is nobel, maar niet altijd eenvoudig. Dat weet kunstenaarscollectief Worm uit Rotterdam maar al te goed. De nieuwe huisvesting was een flinke drempel, en dan moet nu nog maar blijken of Worm lang in het VOC-pand in Delfshaven mag blijven. Maar dat heeft een groteske aanpak niet dwars gezeten.

Rotterdams collectief opent woensdag haar deuren

Als 3VOOR12 met projectleider Mike van Gaasbeek belt, zit hij nog midden in de verbouwing. “Er moeten nog gescheiden heren- en damestoiletten worden gemaakt, er moet nog een ontluchtingssysteem worden aangebracht en er moeten rookmelders worden geplaatst, anders mogen we niet open gaan,” vertelt van Gaasbeek. Worm was iets langer dan een jaar geleden nog dakloos, zo berichtte 3VOOR12 al eerder over de huisvesting van het Rotterdamse muldisciplinaire kunstenaarscollectief. Nadat het in 2003 moest vertrekken uit de Rochussenstraat waren de medewerkers van Worm afhankelijk van de goodwill van andere Rotterdamse podia. De kunsten werden op verschillende locaties in de stad aangeboden, maar daardoor ontstond een zekere versplintering van het initiatief. Toen bekend werd dat Worm in het voormalige VOC-terrein terecht kwam, had Mike van Gaasbeek niet kunnen vermoeden dat er zoveel papierwerk en ambtenarij kwam kijken bij de vergunning. Het VOC gebouw is immers een Rijksmonument. In ons geval, als tijdelijke bewoners, mag er bijvoorbeeld geen spijker in de muur omdat we het pand precies moeten opleveren in dezelfde uitgewoonde staat als toen we het ter beschikking kregen." Van Gaasbeek vertelde al in januari aan 3VOOR12: “Als de gemeente een goede huurder voor het pand vindt, moeten wij eruit.” Maar, zo grapt van Gaasbeek in zijn nieuwsbrief van begin deze maand: “Inmiddels is het tropisch regenwoud gehalveerd door de papierberg die we voor het project in het leven hebben geroepen, maar daar tegenover staat natuurlijk dat we er flink op los recyclen.” Bijna 90% van het pand is van gebruikt of afgedankt bouwmateriaal. En dat leidt niet tot wanstaltige ludiek bedoelde afvalkunst, maar juist een strakke doch organische architectuur. “De architecten van bureau 2012 staan bekend om hun recycle-architectuur. Zo hebben we een oude plantenkas geplaatst in het gebouw voor het cafégedeelte." Dat Worm nu in dit pand is gevestigd, is volgens Van Gaasbeek een goede aanwinst voor de buurt. “Nu we het pand hebben betrokken zijn de junks in de buurt verdwenen en er lijken ook minderen hangjongeren zich rond het gebouw op te houden.” Worm gaat de komende periode ook weer elektronische muziek programmeren, of zoals Van Gaasbeek het in eigen termen zegt, ‘wause acts die al jaren in de underground opereren.’ Zo is voor het komende seizoen KID 606 geprogrammeerd. “Behalve de concertzaal hebben we ook nog de wormshop, een geluidsstudio, een bar, een filmzaal met 35 mm projecties – net als bij Pathé cinema.” Hoeveel inspanningen er ook zijn geleverd, Worm kan niet eeuwig in het pand blijven. “Officieel loopt ons huurcontract zelfs maar tot 1 januari 2006. Maar, de ambtenarij die ons in eerste instantie zo dwars heeft gezeten met alle papieren en regels, zal ons goed van pas komen als we er eenmaal gevestigd zijn, want als er een nieuwe huurder zich meldt, gaat er een flinke tijd overheen, voordat we er ook echt uit zullen moeten.” Volgende week woensdag, 5 oktober, vindt de bescheiden 'generale repetitie' opening plaats. Misschien zal dan nog daarna het een ander ontwikkeld en uitgewerkt moeten worden; de werkelijke opening vindt plaats half november.