Je hebt al eerder de recensie over ‘Promo 2006’, de nieuwe promo-cd van A New Dawn, kunnen lezen hier op www.3voor12.nl/drechtsteden. Naar aanleiding van het verschijnen van de promo-cd sprak ik met Elbert de Hoog, gitarist van A New Dawn. A New Dawn was ooit zijn solo-project, maar is inmiddels uitgegroeid tot een stevige en vooral verrassende (gothic)metalband. Het is een flink interview geworden, maar voor mensen die meer willen weten over A New Dawn, is het zeker de moeite van het lezen waard!
- Elbert, eerdere CD’s van A New Dawn waren een persoonlijk project van je. Was het moeilijk om het schrijven van de muziek en de teksten te delen met de overige bandleden?
“Nee, integendeel juist. Dat de nummers nu meer als bandnummers ontstaan, komt het resultaat denk ik alleen maar ten goede. Een nummer als ‘Ascension’ had anders nooit zo geklonken als het nu doet. Ik ben heel blij dat A New Dawn een echte band is geworden in plaats van een project. In een situatie waarbij één iemand zegt wat, waar, wanneer en hoe iets gespeeld moet worden, zonder acht te slaan op suggesties van medemuzikanten, zou ik me niet prettig voelen. Toegegeven, ik heb een redelijk duidelijk idee over hoe een nummer zou moeten klinken, maar een nummer wordt pas uniek als iedereen zijn of haar ding bijdraagt en toevoegt.”
- Waar ken je de andere bandleden van?
“Ik begon de opnames van de vorige EP ‘The Wisdom Of Hindsight’ op een leeg blad. Ik had nog geen idee wie de nummers, die ik wilde opnemen, moest gaan inzingen. Op de eerste demo uit 1997 werd één nummer ingezongen door een zangeres, Natascha Petras. Dit is ‘I Will Remember’ van Queensrÿche. Het was het nummer waar ik het meest tevreden over was. vandaar dat ik graag een zangeres wilde om de nummers in te zingen. Op internet kwam ik een advertentie tegen van een zangeres die op zoek was naar een band of project.
Dat was Sanne. Ik gaf haar de muziek en tekst voor ‘Kissed Goodbye’. Sanne kwam met de zanglijnen en we konden beginnen met opnemen. Ik vertelde Sanne over het nummer ‘Vitimless Tragedy’, waar ik graag grunts in wilde hebben. Sanne vertelde dat ze een zangeres kende die bij Imp speelde en die kon grunten. Dat was Monica dus. Ik vond op internet wat fragmenten en was, zoals iedereen, meteen onder de indruk. De eerste keer dat ik Monica ontmoette, was toen ze haar partijen kwam inzingen. Het klonk exact zoals ik het me had voorgesteld. Om de nummers wat extra kleur te geven, vroeg Sanne of het misschien een idee was om haar zus Josta te vragen wat partijen in te zingen. Met name voor de Abba-cover ‘Eagle’ zou dit mooi uitkomen. En zo gebeurde het. De eerste keer dat ik Josta zag, was ook weer toen ze kwam inzingen en opnieuw viel er een stukje van de puzzel op z’n plaats. Toen we eenmaal het plan hadden opgevat om de EP live te gaan promoten, moesten er nog een drummer en een tweede gitarist gevonden worden. Monica is naast zangeres ook bassiste, dus dat was een zorg minder. Als drummer vroeg ik Gijs, met wie ik sinds 1999 al in Mental Captivity speelde. Hij was meteen enthousiast en de juiste persoon voor achter de drums. Toen onze tweede gitarist, Mark Barth, om persoonlijke redenen de band al snel verliet, zaten we even met een vacature. Deze lege plaats werd uiteindelijk ingenomen door Willem Cremer. Willem speelde destijds in Megatherium. Megatherium had al een paar optredens met Mental Captivity gedaan. Iedereen wist na de eerste keer samen oefenen, dat Willem de juiste persoon was.”
- Op de vorige CD’s bracht je odes aan Chris Olivia, de overleden gitarist van Savatage. Heeft hij zoveel invloed op jou gehad en zo ja, waarom juist hij?
“Ik denk zeker dat Criss Oliva invloed heeft gehad op de manier waarop ik muziek maak. Ditzelfde geldt ook voor Randy Rhoads (Ozzy Osbourne), Brian May (Queen) en Adrian Smit (Iron Maiden) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is moeilijk te zeggen waarom juist deze mensen van invloed zijn geweest op mij. Een bepaalde gitarist(e) en zijn/haar manier van spelen spreekt je aan of niet. Wat bovengenoemde gitaristen, volgens mij, gemeen hebben, is hun gevoel voor melodie en harmonie. Dat spreekt me meer aan dan blinde snelheid. Tevens zijn het goede allround gitaristen, die zowel bij rhythm- als leadpartijen staan als een huis. Het gaat om het totaalplaatje denk ik. Maar om terug te komen op Chris: een aantal jaar geleden was ik in de gelukkige situatie om samen met mijn vriendin een Memorial Concert voor Criss Oliva bij te wonen in Florida. Tijdens dit concert werd nogmaals duidelijk wat voor een memorabele nummers hij geschreven heeft. Toen kwam ook het idee om ‘Last Dawn’ op te nemen als eigen eerbetoon aan Criss Oliva. Behalve dat het een mooi stuk muziek is, past de naam mooi bij de bandnaam.”
- Op de voorkant van de vorige CD, ‘The Wisdom of Hindsight’, staat een wapenschild met een spreuk afgebeeld. De spreuk was een verwijzing naar Romeinen XIII, wat dan weer stelt:
“En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit den slaap opwaken; want de zaligheid is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben. De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.“
Is dit slechts een verwijzing naar A New Dawn, een nieuwe dageraad, of heb je er ook een andere betekenis bij in gedachten?
“ Het betreffende bijbelgedeelte had ik voor de eerste demo uit 1997 gebruikt. De passage spreekt hoop uit en refereert aan een nieuw begin. Ik vond dit mooi passen bij het concept van A New Dawn. Op het hoesje van ‘The Wisdom Of Hindsight’ staan verschillende referenties naar deze eerste demo. Eén daarvan is dus de betreffende passage uit Romeinen. Op ‘The Wisdom Of Hindsight’ staat ook een passage, dit keer uit het evengelie uit Johannes ‘Ik was blind en kan weer zien’. Hoewel het in een heel andere context staat sluit de passage weer mooi aan bij de titel van de EP. De gedachte om deze passage te gebruiken, is dat er bij de demo nog wel wat dingen voor verbetering vatbaaar waren, die ik destijds niet onder ogen wilde zien. Soms is het echter wel goed om alles eens kritisch te bekijken en van je vergissingen te leren. Die wijsheid neem je dan mee bij het maken van nieuwe dingen.”
- Wat insipeerde je om in het nummer ‘Ascension’ een stuk in canon te zingen?
“Eén van dingen die hieraan meewerkte, was het juryrapport van de voorronde van de Kleine Prijs van Dordt. We waren hier tweede geworden en hadden daarmee een plekje in de halve finale bemachtigd. In het juryrapport stond echter dat we wel wat origineler mochten klinken. Daar zijn we eens over gaan nadenken. We gingen dus op op zoek naar iets waarmee we binnen het genre zouden opvallen. We beschikken over drie prima zangeressen, dus waarom zouden we daar niet iets aparts mee kunnen? Toen kwam al gauw het canon-idee. Het hardere gedeelte, waarmee het nummer begint, lag al klaar. Het slotgedeelte lag al bijna 10 jaar op de planken. Met een beetje schuiven kwam uiteindelijk het nummer ‘Ascension’ voor de dag. We speelden het nummer in de halve finale. In het juryrapport stond hierover dat we opvielen door onze originaliteit! Missie geslaagd dus. Soms is het goed om je net
eens iets verder buiten de geijkte paden te gaan bewegen. Ik ben nog steeds erg trots op het resultaat.”
- Er staan drie nummers op de promo, waarvan er al één, ‘Victimless Tragedy’, op de vorige CD stond. Hebben jullie nog meer nieuw materiaal?
“Er is inderdaad nieuw materiaal. Momenteel leggen we de laatste hand aan een nieuw nummer, getiteld ‘Veil Of Charity’. We zullen niet de geschiedenis ingaan als snelst schrijvende band. Zie het een beetje als een olifantendracht: het duurt een hele tijd voor het er is, maar als het er is, moet het staan als een huis. Er is nog voldoende materiaal voorhanden voor
nieuwe nummers. We zullen ons best doen om wat door te werken, hahaha.”
- Jijzelf en Monica spelen ook in de band IMP. Ben je niet bang dat er een keer een keuze gemaakt zal moeten worden tussen IMP en A New Dawn?
“Nee, absoluut niet. Ik kan me niet voorstellen ooit een keuze te moeten maken. Toen ik begon met de opnames van de vorige EP, was dat mede om via A New Dawn wat meer aandacht gevestigd te krijgen op Mental Captivity, waar ik toen gitarist was en ook voor de bands van de andere bandleden. Bijna iedereen had naast A New Dawn nog zijn of haar ‘vaste’ band. Je moet elkaar proberen een beetje te helpen. Er staan inmiddels optredens gepland waarbij zowel A New Dawn als Imp zullen spelen. Geen of-of situatie, maar en-en dus!“
- Binnen twee jaar heb je een band gevormd die niet alleen op de promo erg goed overkomt, maar die ook live staat als een rotsblok. Dat is een behoorlijke stap vooruit ten opzichte van de toch al goede cd ‘The Wisdom of Hindsight’. Talking about hindsight: waar staat A New Dawn over een jaar?
“Er zijn nog zoveel dingen die we graag willen doen de komende tijd. Hopelijk kunnen we wat meer naamsbekendheid opgebouwd krijgen. Zoveel mogelijk spelen dus, liefst ook op festivals. De nieuwe promo zal daar hopelijk een grote rol in kunnen spelen. De mensen die hem gehoord hebben, zijn heel positief, evenals de mensen die ons reeds live aan het werk
zagen. Ik ben ervan overtuigd dat er in de muziekscene plaats is voor A New Dawn en haar muziek. We proberen de muziek spannend te maken en door de melodieën toch toegankelijk te houden. Hear for yourself!”
"Ik ben heel blij dat A New Dawn een echte band is geworden in plaats van een project"
Interview met Elbert de Hoog van A New Dawn
Je hebt al eerder de recensie over ‘Promo 2006’, de nieuwe promo-cd van A New Dawn, kunnen lezen hier op www.3voor12.nl/drechtsteden. Naar aanleiding van het verschijnen van de promo-cd sprak ik met Elbert de Hoog, gitarist van A New Dawn. A New Dawn was ooit zijn solo-project, maar is inmiddels uitgegroeid tot een stevige en vooral verrassende (gothic)metalband. Het is een flink interview geworden, maar voor mensen die meer willen weten over A New Dawn, is het zeker de moeite van het lezen waard!