Afkicken van UE met Dan Geesin, Christian Toonk, Harm Goslink Kuiper en Harry Merry

Nagenieten met nog meer verrassende acts en performances

Margriet Schuring, ,

Na een weekend heen en weer pendelen tussen de verschillende festivallokaties en genieten van het veelzijdige programma, was het op zondagmiddag tijd om te relaxen. We deden dit in de Animatielounge van het CBK, waar onder andere Dan Geesin, Christian Toonk en Harry Merry het Urban Explorers festival afsloten.

Nagenieten met nog meer verrassende acts en performances

Na een weekend heen en weer pendelen tussen de verschillende festivallokaties en genieten van het veelzijdige programma, kwam de Animatielounge op zondagmiddag als geroepen. In het Dordtse CBK ploften medewerkers, kunstenaars en (toevallige) bezoekers neer op de banken en Fatboys om alle ervaringen van het festival te verwerken en…nieuwe op te doen. Allereerst gaf Tom Verbruggen een demonstratie van zijn ‘Crack Canvas’. De zwarte kastjes, waar geluid uit te krijgen is door het op verschillende manieren inpluggen van kabels, werd tijdens het festival al af en toe aangeraakt door een nieuwsgierige bezoeker. Verbruggen zelf liet zien wat de mogelijkheden zijn en het leverde een interessant elektronisch optreden op, met af en toe zelfs een dansbare beat. De installatie ‘The Butterfly Huis’, met tekeningen en beelden van Dan Geesin, was tijdens het hele festival al te bezichtigen in een zijruimte van het CBK. Op zondagmiddag was het de perfecte locatie voor een muzikaal optreden van Geesin. De intieme luisterliedjes, waarbij hij zichzelf begeleidde op een traporgel, kwamen fantastisch tot hun recht. Nederlands- en Engelstalige songs over herkenbare onderwerpen kwamen voorbij. Pakkend van begin tot eind. In de kelder van Pictura had ik eerder al kennisgemaakt met de elektronische muziek, bestaande uit loops en ruis, van Christian Toonk. Tijdens de Animatielounge was het een prima performance om bij te relaxen. Harm Goslink Kuiper gaf vervolgens een heel andere performance. Deze veelzijdige artiest trakteerde het aanwezige publiek op een cabaretesk, eigenzinnig en charmant optreden met voornamelijk Nederlandstalige liedjes, die soms net iets te vals klonken. Naast een normale akoestische gitaar, demonstreerde hij zijn eigen gemaakte instrumenten: een gitaar van een fruitkist en tie-raps en een banjo van een koekblik. Tijdens het optreden vertelde Kuiper verhalen achter zijn liedjes (over lastige schoonouders, exen, krokodillen in Costa Rica) en kletste hij honderduit. De echte afsluiter was Harry Merry. Met een a-sexy matrozenpak, pruik met speelse rode lokken, een constante grijns en Roland E 86 bracht hij een chaotische set van turbo-pop. ‘Sharki super-machine’, ‘Moody Bus-Driver’, ‘Rock and Roll Post Man’ passeerden de revue. Een live band is totaal overbodig als je ziet wat hij uit dat keyboard haalt. Een act die je of helemaal kunt waarderen of totaal niet: I loved it!