Black Rose geeft geschiedenisles

Een geslaagd benefiet concert

Danny van Schendel, ,

Het Black Rose festival zat na het wegvallen van subsidies en sponsors flink in de problemen. Reden dus voor een benefiet-concert waarmee een deel van de schulden kunnen worden afgelost. En dan haal je dus ook meteen je grootste succespaard van stal en hiermee kwam men uit bij twee acts die al eerder het Black Rose Festival platspeelden, The Bootleg Doors en Pink Project. Samen met Awaken namen ze ons terug in de tijd en kregen we een vleugje geschiedenisles.

Een geslaagd benefiet concert

Het Black Rose festival zat na het wegvallen van subsidies en sponsors flink in de problemen. Reden dus voor een benefiet-concert waarmee een deel van de schulden kunnen worden afgelost. En dan haal je dus ook meteen je grootste succespaard van stal en hiermee kwam men uit bij twee acts die al eerder het Black Rose Festival platspeelden, The Bootleg Doors en Pink Project. Samen met Awaken namen ze ons terug in de tijd en kregen we een vleugje geschiedenisles. Coverbands. Het is een eng woord bij de meeste muzikanten en meestal wordt de slogan “voor al uw feesten en partijen” ermee gemoeid. Maar er zijn ook bands die net een stapje verder gaan en eigenlijk meer een tribute brengen aan het origineel. Twee van die bands stonden vrijdagavond 24 februari op het Black Rose benefiet concert in Bibelot. Wat vooral opviel was toch de leeftijd van de gemiddelde bezoeker. Waar normaal Bibelot toch vooral zich op wat jonger publiek richt was de kerk nu afgeladen met bezoekers die hun idolen toch vooral in de jaren 60 en 70 moeten zoeken. We werden meteen getrakteerd op Awaken, een symfonische rockband, duidelijk geïnspireerd op Genesis in hun Gabriel-periode. Zoals gewoonlijk was het dordtse publiek nogal wat afwachtend en onstond er een kleine kloof tussen band en publiek. Wat hier ook misschien meespeelde was dat Awaken toch vooral eigen nummers bracht wat voor het publiek ook nog een beetje wennen was. Al met al deden ze zeer hun best maar de recensent was niet geheel overtuigd. Wellicht dat ik er iets meer van verwacht had door het feit dat een deel van de bezetting ook in Pink Project heeft gezeten. Wat wel zeer overtuigde was The Bootleg Doors. Jim Morisson is niet dood, he’s alive and well. En hij stond in Bibelot. Als je je ogen dicht deed zou je zweren dat je Jim hoorde en muzikaal was ook dit optreden als twee duppels water gelijk aan het origineel. We werden getrakteerd op de heuse medley van “Alabama song/Back door Man/ Five to one”, de klassieker “Light my Fire” en nog vele andere hits uit het oevre van the Lizard King. Enige minpunt was dat de originele band uit vier bandleden bestond en The Bootleg Doors aangevuld waren met een bassist. De band die de avond mocht afsluiten was Pink Project. En dat deden ze dan ook op een fabuleuze manier. De band staat bekend en is geroemd om hun zo goed als authentieke Pink Floyd geluid en ook deze keer werden wij getrakteerd op een waar kunstje. We hoorden sublieme versies van o.a. “Shine on your crazy diamond”, “Money”, “Wish you were here” en “Comfortably Numb”. Een glansrol was er weggelegd voor zangeres Evelien van der Kruit die een prachtige vertolking gaf van het nummer “Mother”. Na ruim 2,5 uur spelen was de geschiedenisles door het oevre van Pink Floyd en Roger Waters ten einde. Dit optreden zou eigenlijk de bijnaam “The great gig in the church” moeten krijgen want bij gebrek aan de langgehoopte reunie van de originele Pink Floyd is dit het beste alternatief. Mocht je de kans krijgen raden we je dan ook aan deze band te gaan bekijken.