Het was helemaal geen vooropgezet plan, zegt Lotterman over het ‘Holland-project’, waar hij middenin zit. “We hadden de hele plaat al gemaakt toen het idee voorbij kwam. Ik deed vorig jaar op Oerol met Carrie het theaterstuk De Boskat. Pratend met haar vriend Fred Willems kwam hij met het idee.” Willems, die al eerder met goede ideeën kwam (uit zijn koker kwam ooit de Top 2000 van Radio 2), bedacht het volgende: stuur de nummers van het album rond naar fotografen, filmmakers, kunstenaars, dichters en anderen en laat die hun eigen interpretatie van een liedje geven.
“Ik ben eerst een paar maandjes gaan nadenken over dit plan en ben toen mensen gaan benaderen. Dichters, wetenschappers en kunstenaars, maar bijvoorbeeld ook een Utrechtse schoolklas. Het moet vooral geen pretentieus kunstproject worden. Het moet alles worden. Wat ik graag wil, is dat ze terug gaan naar de kern van het liedje en van daaruit een andere afslag nemen. Dat er nieuwe dingen ontstaan rond het thema. De muziek wordt een onderdeel van het hele project.”
Op de website (www.albumholland.com) komen de liedjes één voor één online. Rond die nummers worden alle bijbehorende foto’s, video’s, gedichten, schilderijen en andere inzendingen ‘geplakt’. Bij Happy (“een liedje over complotdenken, of eigenlijk alle dingen die mensen zelf bedenken die hun geluk in de weg staan”) is bijvoorbeeld een gedicht over angst en haat gekomen van de Vlaamse dichter Philip Hoorne, maar ook een kort videocollege van psycholoog Jaap van Ginneken over de (misplaatste) angst van veel mensen voor de wereld van nu. Bij het prachtige The Great Farewell hoort een stapel brieven die een Duitse soldaat in 1944 schreef aan zijn vriendin (“Voor 50 euro gekocht op de rommelmarkt”). Muzikaal bloemlezer Vic van Reijt stelde er speciaal een playlist met liedjes over liefde in oorlogstijd voor samen. De Rotterdamse ontwerper Maurik Stomps bouwde er een bijzondere camera obscura bij, waardoor je een blik kunt werpen op het verleden.