Blijdorp Festival wil creatief uitbreiden Blijdorp Festival wil creatief uitbreiden

Interview Frankie Dros & Stephan Maaskant

, Jaap Smit

Blijdorp Festival wil creatief uitbreiden

Interview Frankie Dros & Stephan Maaskant

Jaap Smit ,

In de warmere maanden doe je je dansjes liever buiten dan binnen, dat is logisch. Sinds 2014 jaar zorgt het Blijdorp Festival dat er ook in de zomer flink gefeest kan worden. Na het aangaan van de samenwerking met Rotown en Motel Mozaïque in 2014 groeit het enthousiasme over het festival bij het publiek en de organisatie. 3voor12 Rotterdam sprak met Frankie Dros van Blijdorp Festival en Stephan Maaskant van Rotown: 'een podium in het Neptunus-stadion lijkt ons echt heel gaaf!'

Dit jaar wordt de derde editie van Blijdorp Festival gehouden. Hoe is het festival sinds vorig jaar veranderd?

Blijdorp Festival

Frankie: Vorig jaar hadden we 3500 bezoekers en dit jaar kan het festival er 4500 aan. Net als de vorige keer werken we weer samen met Motel Mozaïque en Rotown. We hebben goed gekeken naar wat vorige keren aansloeg op het festival en die kennis meegenomen. Rotown en Motel Mozaïque krijgen een nieuw ontworpen stage voor de live-acts, de mainstage wordt groter, er zijn meer tipitenten en er is een loods met vooruitstrevende house en techno. Ook zetten we dit jaar meer in op art en performance. Nico Dijkshoorn komt bijvoorbeeld gedichten voordragen en we hebben nog wat andere verrassingen. We hebben een bepaald beeld van ons publiek voor ogen, dat we zo goed mogelijk willen verdienen.

De komst van Rotown in de organisatie van Blijdorp Festival beviel dus goed.

Stephan: Ja, absoluut! Nino en Frankie komen uit de clubhoek en Rotown is natuurlijk van de livemuziek. Ze wilden wat meer met live doen en vroegen ons mee te denken. Dat was voor ons erg interessant, omdat we nu een kans krijgen om op een muzikale grens te zitten waar we met Rotown weinig mee doen. Wat mij betreft is deze samenwerking een match made in heaven. Vorig jaar keken we heel anders naar het festival dan dit jaar. We zien dat Blijdorp wel open staat voor veel frisse ideeën. In je promotie moet je er wel voor waken dat je je publiek niet teveel in hokjes stopt. Zo’n festival leidt daarin uiteindelijk wel z’n eigen leven. Vorig jaar klopte het verhaal qua aanbod en het publiek wat eropaf kwam. Als dat niet zo goed zou zijn gelopen waren Rotown en Motel Mozaïque er misschien niet bij dit jaar.

Is het festival een goede afspiegeling van wat er het hele jaar in Rotterdam te beleven is?

Stephan: Het is een spelletje van oorzaak en gevolg: je kijkt wat relevant is in een bepaalde stad. Dat voel je op een gegeven moment wel aan. Het gros van het publiek komt uit Rotterdam en omstreken. We kijken bijvoorbeeld welke artiesten al succesvol zijn geïntroduceerd in de stad en wie er al een tijd niet zijn geweest.

Frankie: Dit jaar hebben we ook een aantal opkomende namen, zoals DJ Tennis en Roman Flugel. Die zijn al een tijdje bezig, maar in Rotterdam hebben ze nog geen stevige plek. Hen programmeren voor Blijdorp Festival gaat absoluut werken.

Stephan: Hetzelfde geldt ook voor onze programmering. Acts zoals Vuurwerk en Dollkraut zijn al langer bezig, maar kunnen op Blijdorp Festival wel een nieuwe fanbase aanboren.

Jullie wonnen de derde prijs met de Burger Bepaalt, waarin inwoners van Noord hun favoriete culturele initiatieven kiezen. Daar moet ook een positieve boodschap voor het festival uit te halen zijn.

Frankie: Dat was inderdaad een leuke verrassing, alhoewel we wisten dat we goed in de peilingen lagen. We zijn ook wel bezig met de omgeving waar we in zitten. Het is goed om te laten zien dat je betrokken bent bij de bewoners daar. Mensen die bijvoorbeeld een klacht hebben nodigen we uit om mee te praten, om zo ook met die mensen mee te denken. Een aantal mensen van de organisatie wonen ook in die omgeving, dus die vinden het ook niet leuk als het park veranderd in een blubberpoel.

Waarom is voor het festival gekozen voor het Roel Langerakpark en niet het Vroesenpark?

Frankie: Het was ons eerste idee om het festival in het Vroesenpark te houden, maar het leek de gemeente beter om ergens anders te gaan zitten, gezien de bewoners. Nu zit daar bijvoorbeeld Het Vrije Volk festival, die jaarlijks meer klachten dan ons krijgen. Eigenlijk is het dus een geluk bij een ongeluk dat we nu hier zitten. Het Roel Langerakpark biedt ook weer andere mogelijkheden.

Stephan: Logistiek en productioneel is deze locatie voor ons veel makkelijker, ook met de backstage, backline en het opbouwen. Als we in het Vroesenpark hadden gezeten kon je met al je spullen door een woonwijk heen sjouwen.

Frankie: De omgeving van deze locatie zorgt ervoor dat we kunnen nadenken over leuke extraatjes bijvoorbeeld. Volgend jaar willen we het Van der Valk hotel bij het festival betrekken door daar de afterparty te houden en misschien wel à la Bungalup kleine optredens in de kamers te organiseren. Het lijkt ons ook gaaf om ooit een Rotown/Motel Mozaïque-podium in het Neptunus-stadion neer te zetten!

Wordt er alleen gericht op Rotterdamse bezoekers of proberen jullie ook mensen van buiten de stad te trekken?

Blijdorp Festival

Frankie: Naast Rotterdam zitten we ook in Utrecht, Noord-Brabant en zelfs een beetje Amsterdam. Vooral in die laatste is het rendement niet zo hoog. Er komt wel publiek uit die andere gebieden, maar als je die echt wilt trekken moet je ambassadeurs in die steden hebben, bijvoorbeeld acts die daar vandaan komen. Festivals lijken tegenwoordig ook een stuk lokaler te worden.

Stephan: De laatste tijd is de festivalperiode met twee maanden verlengd, juist door de kleine festivals die zich richten op de regio. Een paar zullen dat in de loop van de tijd wel ontgroeien, en het zou leuk zijn als Blijdorp Festival dat zou zijn. Mocht het gebeuren dat je in de toekomst binnen een week uitverkoopt, krijg je meteen alln ogen van de boekers op je gericht en sta je op de kaart. Dan kun je makkelijk een goede line-up programmeren. Momenteel is er een stijgende lijn in het bereik van het festival, en dat is een waardevol aspect. Uiteindelijk moet je zo hoog mogelijk op de lijstjes van de boekers staan.

Naast deze zomereditie zal dit jaar ook een wintereditie van het Blijdorp Festival gehouden worden. Hoe is dat idee ontstaan?

Frankie: Vorig jaar regende het op het festival, maar stond het desondanks helemaal vol. Toen zijn we na gaan denken of we ons alleen moesten focussen op deze zomereditie. Uiteindelijk is het plan voor een editie in de winter ontstaan. Omdat het Roel Langerakpark wordt opgeknapt moesten we dus wel een andere locatie vinden. Na lang zoeken en onderhandelen kunnen we nu in de Van Nellefabriek de eerste wintereditie houden. We zijn al artiesten aan het vragen en willen meteen na de zomereditie ons hierop richten.

Stephan: Dit festival is best goed te vertalen naar een versie voor in de winter. Er is natuurlijk wel verschil tussen binnen en buiten, maar de line-up zou bijvoorbeeld hetzelfde kunnen zijn. Op een winterfestival gaat het meer om de ervaring, de sfeer en de setting. Er is natuurlijk een verschil tussen ‘s zomers om twee uur naar een act kijken en ‘s winters. In de winter kun je meer werken met licht en visuals, wat ook voor andere belevingen kan zorgen. Het is productioneel heel anders en een leuke uitdaging.

nu op 3voor12