Peter Milton Walsh: Ik heb het album gemaakt omdat het simpelweg “do or die” was. Of deze plaat maken, of me terugtrekken van het publieke leven als muzikant. Dit allemaal de rug toekeren is nooit moeilijk voor me geweest. Me begeven buiten wat gebeurde in de muziekindustrie vond ik ook niet vervelend. Ik was er niet mee bezig. De deur naar dat leven had ik dichtgedaan en het is nooit in me opgekomen dat dit nog kon veranderen. Daarbij, een lange periode wilde ik mijn aandacht geven aan mensen om me heen, mijn kinderen toen ze jong waren. Ik heb altijd geloofd dat als ik, als muzikant, vergeten zou worden, dan zou dat zo zijn. Een muzikant moet steeds mensen eraan herinneren dat hij er is, om op de een of andere manier de vlam te laten branden. En als je dat spel, zoals ik, niet meer speelt, dan heb je geen reden tot klagen.
Toch schreef ik nog steeds liedjes en dat is denk ik omdat ik dat altijd heb gedaan. Ik dacht echter dat deze liedjes eerder zouden bijdragen aan de ellende in de wereld, dus ik besloot er niks mee te doen. De liedjes stapelden zich inmiddels wel op. Toen ik jaren later weer speelde en tourde door Frankrijk, ontmoette ik veel mensen voor wie The Apartments veel hebben betekend. Ik dacht toen: fuck it. Ik weet zeker dat deze mensen de gevoelens in deze liedjes aan zouden kunnen. Ze konden zich vinden in de oude liedjes, ze kunnen zich ook vinden in de nieuwe liedjes. Ik vond dat ik op z’n minst een plaat kon maken voor ze. Ik zag het ook niet als “de volgende plaat” voor mezelf, maar als “de laatste”. Als een eerbetoon, de enige manier die mij bekend was, om mijn zoon Riley mee te eren, zodat hij herinnerd zou worden. Ik heb zoveel mensen zien komen en gaan in mijn leven, het is een veld met kruizen. Herinneren is een essentieel onderdeel van het leven voor mij.