Voor we meedrijven met de synthklanken van Bazart worden we plots gegrepen door de betoverende stem van Pitou Nicolaes. Men staat nog een praatje te maken wanneer de zangeres gewapend met een akoestisch gitaar begint te zingen. Gelukkig blijft de Amsterdamse niet alleen en krijgt ze steun van Roos en Louise. De samenzang tijdens ‘His Song’ en ‘Lay This Woman’ klinkt zeer fraai. Vleugje Enya, snufje Laïs, om in Vlaamse sferen te blijven. Het zou alleen wat meer mogen zijn. De twee backup singers hebben momenten niks te doen. De hartverwarmende harmonieën snakken naar meer. Pitou heeft de aandacht al weten te grijpen door een opvallende verschijning bij Podium Witteman, was de 24-jarige begin november al in Rotterdam te zien met de Popronde en heeft ze een eerste EP uit. Op Grasnapolsky leerde ze Bazart kennen die haar op hun beurt uitnodigde voor enkele support shows. ‘’Fairytales of Your Life’’
Blijven drijven op een bedje van synths met Bazart
Mee naar de hemel in een uitverkocht Rotown
‘Goud’ van het Belgische Bazart is ondertussen bestempeld als grootste Vlaamse hit ooit. Ook bij ons doet de melancholische doorbraaksingle het wonderwel. Het zou zomaar eens song van het jaar kunnen worden. Bewijs werd woensdag nog maar eens geleverd in een vol Rotown. Een one hit wonder lijkt de band zeker niet te worden want nieuwere hits als 'Chaos' en 'Nacht' liggen eveneens lekker in het gehoor.
Bazart weet op debuutplaat Echo en tijdens intieme optredens zoals op Into the Great Wide Open ook rustig uit de hoek te komen. De Belgen begonnen immers als akoestisch folkduo, bestaande uit zanger Matthieu Terryn en gitarist Simon Nuytten. Dankzij Max Colombi van Oscar and the Wolf zijn ze meer elektronica zijn gaan gebruiken. Belangrijke spil op dat vlak is Oliver Symons achter de toetsen. De frontman van Humo’s Rock Rally winnaar Warhola beheerd de knoppen en laat de synths regelmatig door de zaal gieren. Dit gebeurd dan ook meteen in de set opener en nieuwe single ‘Nacht’. Pulserende klanken in combinatie met rake baslijnen worden warm bedekt door de zoete stem van Mathieu met zijn rollende R. Vocaal gesteund door de hoge harmonieën van zijn twee kompanen links en rechts. ‘’Blijven drijven, ik weet alleen niet naar waar, blijven drijven, ook zonder haar.’’
De ritmesectie op de achtergrond laat flink van zich horen, slome drum en bass geven het merendeel van de songs een nog kleurrijker herfstpallet. De gitaarpartijen en falset van Simon, frontman overigens van Felix Pallas, geven eveneens een extra smaak aan de gehele live beleving. De synergie van Bazart werkt behoorlijk. Veel oogcontact en glimlachjes heen en weer. Mathieu blijft dé frontman met zijn sensuele dansjes en fragiele gebaren. Een verloren blik, verloren in de muziek en melancholie. Nonchalant even dat haar opzij zodat hij alles even kan waarnemen. ‘’Zijn we wakker?’’ De heren doen hun best om het publiek vanavond los te krijgen maar het merendeel wacht toch stiekem op ‘Goud’. Halverwege de show zorgt ‘Chaos’ voor een kleine eruptie en ontaard in een climax vol steel drums.
‘Lux’ krijgt zelfs een uitgesteld hoogtepunt. ‘’Rotown, zijn jullie klaar?’’ Orgelriedels en engelenzang maakt ‘Lux’ net als ‘Voodoo’, ‘Open’ en ‘Zonder’ een volgende kanshebber om een hit te worden. Wat door elk nummer vloeit zijn uiteraard de mysterieuze teksten vol machtige metaforen. Woord en muziek versterken elkaar. Nederlandstalige liedjes kunnen al snel cheesy worden maar de aanpak van Bazart werkt. Bovendien zijn de teksten prima mee te zingen. De zangkunsten van het publiek worden enkel getest bij de grootste hit maar dat komt wel goed. Genoeg kansen nog om de band aan het werk te zien. De huidige Hollandse tour is overal praktisch uitverkocht maar er is natuurlijk altijd nog volgend jaar en die agenda lijkt zich aardig te vullen met als mijlpaal een show in de Antwerpse Lotto Arena waar 8000 man terecht kan. Uitverkocht!
‘’Niemand weet hoe laat het is, voordat ik weer een afspraak mis’’, zingt Mathieu Fugain et le Big Bazart in ‘Koortsdroom’. Inmiddels is het drie voor twaalf en blijft het een kwestie van tijd tot de slimme synthpop zich onder de grote massa verspreid. Goose en Oscar and the Wolf konden het eerder, Bazart heeft nog eens het voordeel van de Nederlandse poëzie. Kleinkunst 2.0. Het enige Engels wat we horen zijn enkele bindteksten als ‘’Make some noise’’ en ‘’One, two, three’’. De band blijft iedereen bij de les te houden. Het aftellen is voor ‘Goud’ dat uiteraard slim op het eind komt. ‘’Hebben jullie zin in een feestje?’’ Het feestje zou in België, na passages op zowel Pinkpop, Pukkelpop, Rock Werchter en Lowlands, met de eerste noten van ‘Nacht’ al lang zijn losgebarsten. Maar waar Bazart bij onze zuiderburen met gemak hits na hits scoort, hebben ze in Nederland nog genoeg te behalen. Die uitdaging blijven ze aangaan, vertelden ze onlangs aan Roosmarijn op 3FM. Kan iedereen ondertussen op het gemak de mystieke teksten van Mathieu leren. Vrijdag zestien december weten we wie de winnaar is van de 3voor12 song van het jaar.