Aziz Yagoub (34) is een drukbezet man. Het kost een aantal weken om een vrij uurtje in zijn agenda te vinden voor dit interview en ook tijdens staan er voortdurend mensen aan zijn tafel. Yagoub de ondernemer staat dan ook het liefst op de vloer. Dicht bij zijn personeel en publiek, ver van het Rotterdamse ambtelijk apparaat. Wat dat betreft kondigde hij de komst van Annabel op een precair moment aan, kort op de omstreden oproep van de gemeente om plannen voor podia in te dienen. Yagoub plaatste de kanttekening dat Annabel daarentegen geen cent van de samenleving verlangt: “Ik heb de ingediende plannen gezien, niemand had het over eigen inbreng! Ik vraag me af of je er zoveel geld in moet pompen. Volgens mij is het idee van gesubsidieerde podia een uit de jaren ’70. Als een indiebandje uit Kopenhagen in LA speelt, krijgt het geen subsidie. Hier wel. Dat is toch van de zotte?”
Het is duidelijk: Yagoub trekt liever zijn eigen plan. Na een studie aan de Erasmus Universiteit belandt hij bij WATT. Als deze zaal in 2010 ter ziele gaat, richt hij zijn festivalorganisatie Révolt (Vrije Volk Festival, Nachtduik, Expedition) op en start de club Perron op de hoek van de Schiestraat. Het antikraakpand staat vervolgens vier jaar – onverwacht lang – op de lijst voor sloop. Achter de schermen legt Yagoub contact met de Hollywood Music Hall, omdat hij verwacht dat deze zaal door het ingevoerde alcoholverbod voor zestienjarigen ten onder zal gaan. In de zomer van 2014 krijgt hij gelijk. “Op een gegeven moment begon het te rommelen in Perron en wilden we iets anders. We hadden een succesvol nachtprogramma en we hadden geflirt met festivals. Het enige dat we nog niet hadden geproefd, waren liveoptredens, die we wel aangeboden kregen maar waar we geen plek voor hadden. Niemand in Rotterdam durfde daar na WATT zijn vingers aan te branden. Ik was al bezig met Hollywood en dacht: waarom geen twee vliegen in één klap?”