Indiase Vasuda Sharma geeft een masterclass aan muziekstudenten van SKVR en CodArts

Waardevolle lessen van de Indiase popzangeres tijdens masterclass

Tekst: Stefanie Amirkhan Foto's: Mahesvari Autar ,

Meedoen aan een nationale talentenjacht op TV en dan ook nog winnen; velen dromen ervan, maar de Indiase popzangeres en songwriter Vasuda Sharma weet ook hoe het voelt. In 2003 wint ze een plek in de populaire Indiase popband Aasma en toert door heel India. Maar ze wilde haar eigen sound ontwikkelen en ging uiteindelijk solo. Op haar album Attuned Spirits (2013) combineert Sharma op unieke wijze pop- en rockelementen met Indiase klassieke melodiën. Tijdens een anderhalf uur durende masterclass voor studenten van CodArts en Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) neemt ze deelnemers mee in haar wereld.

Om half zeven maakt Sharma zich afgelopen woensdag nog klaar in een lokaal in het Rotterdamse World Music en Dance Center (WMDC). De masterclass is een opwarmer voor voor haar concert ‘Music without Boundaries’ van zaterdag 28 november tijdens het Holland India Festival in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Hier zal ze vooral haar eigen nummers van haar album ‘Attuned Spirits’ spelen; een album dat haar dierbaar is en tijdens de masterclass ook aanhaalt.

“Muziek heeft altijd een belangrijke rol in mijn leven gespeeld”, legt ze uit als ze nog zit. “Ik schreef altijd mijn eigen nummers, maar ik durfde ze nooit te laten horen.”
Ook was het een zoektocht naar haar eigen geluid en richting. Sharma: “Het was pas totdat ik voor 18 maanden naar het Berklee College for Music in Boston ging, dat ik Indiase muziek ging mixen met andere stijlen als pop en jazz. Ik hoop dat ik vandaag iedereen kan meegeven hoe dat voor mij was en dat zij ook hun eigen geluid moeten vinden”.

Een lokale tv-ploeg ‘Open Rotterdam’ is inmiddels erbij gekomen en langzaam druppelen steeds meer deelnemers binnen. Lindi Konings (13) is één van hen. Ze volgt zanglessen aan de SKVR en heeft al enige studio- en podiumervaring. “Ik heb wel wat clips op YouTube gezien van Vasuda en ik vind haar muziek ook mooi, maar veel weet ik eigenlijk niet van haar. Dat hoor ik zo hopelijk”, vertelt ze.

Ook Geeta Toekoen (53) die geschoold is in Indiase klassieke muziek, is benieuwd. “Tot 10 jaar geleden trad ik zelf nog op met mijn leermeester, mijn guru. Die was erg streng, maar ik wilde stiekem ook meer aan fusion zoals Vasuda doen. Daar wil ik meer over horen”.

Een half uur later begint dan eindelijk de masterclass. De inmiddels 15 deelnemers luisteren aandachtig naar Sharma’s ervaringen en advies. De groep is divers; zowel beginnende vocalisten als studenten van de internationale hogeschool CodArts met Finse, Britse, Nederlandse en Portugese achtergronden zijn aanwezig.

 De belangrijkste boodschap: weet wie jij bent en wie je publiek is. “Wat voor een doelgroep van 15-25 jarigen commercieel werkt, is gewoon niet het soort muziek dat ik maak. En mijn publiek houdt er ook niet van. Als je dus weet wat jouw publiek is, ben je al heel ver en kan je kijken hoe je verder gaat.”

Teksten schrijven doet Sharma met een zekere gezond verstand, maar “ik voel nu eerst de melodie en daarna volgt bij mij de tekst. Dat is wel eens anders geweest. Experimenteer dus daarmee en luister ook vooral goed naar andere nummers om te kijken wat je mooi vindt”, zo verklaart de zangeres.

Daarnaast is het belangrijk dat muzikanten origineel moeten blijven. Invloeden in je werk laten horen en iemand onbedoeld kopiëren kunnen makkelijk in elkaar overgaan, zo weet Sharma uit eigen ervaring. “Tijdens mijn opleiding was ik helemaal gek van Alanis Morissette en haar album Jagged Little Pill. Ieder akkoord kende ik uit mijn hoofd en ik begon ook alleen maar liedjes over liefdesverdriet te schrijven – verdriet dat ik helemaal niet had”, lacht ze. “Het duurde dan ook even voordat ik dat ontleerd had”.

Eventjes pakt de artieste haar gitaar erbij om een stukje van het nummer “Laagi Lagan” te spelen. De melodie is herkenbaar voor mensen met een Indiaas klassieke achtergrond, maar zegt ze, “ik heb verder in het nummer helemaal opgefunkt. Toen mijn eigen tante het hoorde, vroeg ze wat ik nu helemaal gedaan had. ”

Na verschillende vragen beantwoord hebben komt de masterclass komt tot einde met een spannende verrassing: de deelnemers moeten in een kring staan voor een oefening in circuit singing. Iedereen krijgt een toon en een melodie van Sharma voorgezongen en moet dat ook tegelijkertijd nazingen. Een warme harmonie klinkt door de ruimte.

Lindi wordt nog even gevraagd een solo te zingen, maar dat was net iets te eng. “Moeilijk hoor, ik deed maar wat”, lacht ze nerveus achteraf. Wel vond ze het interessant. “Ik wil later ook meer liederen schrijven, dus ik ga hier zeker aan denken”.
Er wordt nog wat nagepraat en na wat selfies met Vasuda gaan de deelnemers vol nieuwe energie de deur uit.

Nog nooit gehoord van Vasuda Sharma? Bekijk hier een video waar haar unieke mix van stijlen goed wordt weergegeven: