De namen van Anne Müller en Maarten Vos op het affiche van het cellofestival deed sommige bezoekers vermoeden dat het zou gaan om een gezamenlijk optreden. Organisator Wilbertjan ruimt dat misverstand snel uit de weg tijdens zijn aankondiging in de 'Ketel 1' zaal van het Energiehuis. Het publiek, dat blijkt te bestaan uit een gebalanceerde mix van klassiek- en popmuziekliefhebbers, zal twee volledige concerten voorgeschoteld krijgen. Die concerten zullen ook meteen de hardste op het festival zijn, zo waarschuwt hij de bezoekers.
(F)luister presenteert twee eigenzinnige cellisten
Anne Müller en Maarten Vos op het Cellofestival te Dordrecht
Het Cellofestival trekt al ruim 25 jaar een grote schare celloliefhebbers naar Dordrecht om te genieten van workshops, optredens en lezingen rond dit prachtige instrument. Waar de programmering doorgaans vooral gericht is op klassieke muziek, was er dit jaar ook ruimte voor de meer experimentele kant van cellomuziek. De organisatie van de bekende (F)luister concertreeks mocht twee cellisten presenteren die op bijzondere manieren hun instrument bespelen: Anne Müller en Maarten Vos.
Zowel in de cellostukken als in de meer elektronische delen van de set zijn een spannende opbouw en mooie harmonieën te horen. De hardere momenten zullen de liefhebbers van puur klassieke muziek wellicht niet altijd bekoren, maar fans van de meer experimentele kant van muziek genieten zichtbaar de dynamische set van de cellist.
De tweede helft van het concert is voor rekening van de Duitse celliste Anne Müller. Ook zij is vooral bekend geworden door samenwerkingen met andere artiesten; zo is ze vast lid van de band van de Deense Agnes Obel. Ook gooide ze hoge ogen met haar samenwerking met de Duitse pianist / componist Nils Frahm, wat resulteerde in de LP “7Fingers”. Met die laatste artiest werkte ze ook samen op de recent verschenen soundtrack van de film “Victoria”. Het is echter altijd een droom van haar geweest om haar solowerk te presenteren aan het publiek en dankzij het cellofestival en [F]luister kan zij dat voor het eerst ook in Nederland doen. Müller maakt in haar set alleen gebruik van haar cello, waarbij ze net als Maarten Vos de partijen stapelt met behulp van een loop-pedaal. Ook gebruikt ze enkele effectpedalen, die ze knap bespeelt met haar tenen, om de klank op subtiele wijze te variëren. Het levert een dromerig klankpalet op, met lang uitgesponnen stukken. Af en toe gebruikt ze ook haar (zang)stem als extra laag in de muziek, waarbij ze de klankkast van haar cello als natuurlijke versterker gebruikt.