(F)luister presenteert twee eigenzinnige cellisten

Anne Müller en Maarten Vos op het Cellofestival te Dordrecht

Tekst: Jasper van Dorp Beeld: Amber Zwartbol en Jasper van Dorp ,

Het Cellofestival trekt al ruim 25 jaar een grote schare celloliefhebbers naar Dordrecht om te genieten van workshops, optredens en lezingen rond dit prachtige instrument. Waar de programmering doorgaans vooral gericht is op klassieke muziek, was er dit jaar ook ruimte voor de meer experimentele kant van cellomuziek. De organisatie van de bekende (F)luister concertreeks mocht twee cellisten presenteren die op bijzondere manieren hun instrument bespelen: Anne Müller en Maarten Vos.

De namen van Anne Müller en Maarten Vos op het affiche van het cellofestival deed sommige bezoekers vermoeden dat het zou gaan om een gezamenlijk optreden. Organisator Wilbertjan ruimt dat misverstand snel uit de weg tijdens zijn aankondiging in de 'Ketel 1' zaal van het Energiehuis. Het publiek, dat blijkt te bestaan uit een gebalanceerde mix van klassiek- en popmuziekliefhebbers, zal twee volledige concerten voorgeschoteld krijgen. Die concerten zullen ook meteen de hardste op het festival zijn, zo waarschuwt hij de bezoekers.

Dat laatste is geen verrassing, afgaande op de hoeveelheid elektronische apparatuur die op het podium staat uitgestald. Verreweg de meeste apparatuur zal worden gebruikt door Maarten Vos, die als eerste zijn optreden geeft. De jonge, klassiek geschoolde cellist is geen onbekende voor de liefhebber. In het verleden werkte hij al samen met bekende artiesten als Kyteman, Machinefabriek en Greg Haines en nu mag zijn solowerk presenteren op het cellofestival. Dat blijkt een combinatie te zijn van geluiden uit zijn cello, die hij laag voor laag stapelt met behulp van een loop-pedaal, en meer elektronische geluiden die hij uit diverse synthesizers haalt. De stukken die hij op cello speelt hebben meer een (neo-)klassiek karakter en de elektronische stukken zijn wat moderner, waarbij hij de zwaardere bassen en experimentele beats niet schuwt. Eén van de synthesizers heeft hij nog maar een aantal weken in zijn bezit. Het gaat om een bijzondere ribbon synthesizer waarvan Vos de toonhoogte traploos kan worden veranderen door deze met zijn vinger te bespelen. De klank van dit instrument heeft door dat traploze karakter wel wat weg van een cello.

Zowel in de cellostukken als in de meer elektronische delen van de set zijn een spannende opbouw en mooie harmonieën te horen. De hardere momenten zullen de liefhebbers van puur klassieke muziek wellicht niet altijd bekoren, maar fans van de meer experimentele kant van muziek genieten zichtbaar de dynamische set van de cellist.

De tweede helft van het concert is voor rekening van de Duitse celliste Anne Müller. Ook zij is vooral bekend geworden door samenwerkingen met andere artiesten; zo is ze vast lid van de band van de Deense Agnes Obel. Ook gooide ze hoge ogen met haar samenwerking met de Duitse pianist / componist Nils Frahm, wat resulteerde in de LP “7Fingers”. Met die laatste artiest werkte ze ook samen op de recent verschenen soundtrack van de film “Victoria”. Het is echter altijd een droom van haar geweest om haar solowerk te presenteren aan het publiek en dankzij het cellofestival en [F]luister kan zij dat voor het eerst ook in Nederland doen. Müller maakt in haar set alleen gebruik van haar cello, waarbij ze net als Maarten Vos de partijen stapelt met behulp van een loop-pedaal. Ook gebruikt ze enkele effectpedalen, die ze knap bespeelt met haar tenen, om de klank op subtiele wijze te variëren. Het levert een dromerig klankpalet op, met lang uitgesponnen stukken. Af en toe gebruikt ze ook haar (zang)stem als extra laag in de muziek, waarbij ze de klankkast van haar cello als natuurlijke versterker gebruikt.

 
De twee eigenzinnige muzikanten Maarten Vos en Anne Müller laten zien dat de cello niet alleen een mooi, maar ook een heel veelzijdig instrument is. Het is te hopen dat het Dordtse cellofestival in de toekomst ook weer ruimte gaat bieden aan de meer experimentele kant van cellomuziek.