Ondanks het niet functioneren van de cd-wisselaar, de wisselende ontvangst van de radio en één erg gedateerd cassette-bandje, verliep de heenreis voorspoedig. We kwamen om vijf uur aan bij het appartement dat we via Airbnb hadden geregeld. Een prachtige plek op de tiende verdieping met uitzicht over de wijk Cité de la Musique en op loopafstand van de concertzaal waar we die avond The Divine Comedy zouden gaan zien. Behalve ondergetekende kende niemand van ons de band, laat staan de shitload aan liedjes die ze sinds de jaren '90 hebben uitgebracht. Het concert was uitverkocht en had de ondertitel “Best of The Divine Comedy”, wat resulteerde in heel erg veel liedjes die stuk voor stuk met aplaus of gejuich ontvangen werden. In de gloednieuwe zaal La Philharmonie, leek frontman Neil Hannon zichtbaar te genieten van zijn rol als gastheer, en deed dit dan ook met verve. Een klein minpuntje moet genoemd worden: het geluid was niet wat je van zo'n gloednieuwe moderne zaal zou verwachten. Wellicht is dat dan toch het heikele punt van een popband in combinatie met orkest-instrumenten.
“Paris, mais oui!”
Column Jan Stroomer
De release van ‘The end of laissez-faire’, de tweede track van project 'MMXV', vierden we vorige week in Parijs. Een tripje met meerdere doelen: ontspannen en inspiratie opdoen met de bandleden, plannen maken, brainstormen over de rest van het jaar, een concert bezoeken en natuurlijk zelf optreden. De reis begon op woensdagochtend met het oppikken van de bandleden en onze promo-agente Kirsten (King Play Music). Zij had op het laatste moment haar agenda leeg kunnen krijgen om mee te gaan, en aangezien de plannen voor 2015 flink ambitieus aan het worden zijn leek het ons slim om 'ns samen ideëen te spuien en doelen te stellen.
De reis, het appartement en The Divine Comedy
Meneer Jakhals, La Balance en Le Concert
De volgende dag genoten we van een langzame ochtend, wandelden we door het park rondom La Philharmonie en Le Zenith en maakten tijdens de lunch tourplannen voor de zomer. En daarna richting l'Abracadabar waar wij die avond optreden. Bij binnenkomst werd een frans stereotype bevestigd. De barman gaf met moeite een hand en keek eigenlijk alsof hij wilde zeggen: “Stoor me niet, ik ben aan het werk”. Gelukkig werd dit later goed gemaakt toen hij ons een gratis avondmaaltijd aanbood. En ook de geluidsman, die in de technische specs van de locatie de ‘Angstaanjagende Meneer Jakhals’ genoemd werd, bleek een vriendelijke vent. We zouden als eerste spelen die avond en dus hadden we als laatste de soundcheck, of ‘la balance’ zoals de fransen dat noemen.
L'Abracadabar is een muziekcafé met een eetgedeelte en een zaaltje met podium. Toen we begonnen met spelen zaten de meeste mensen nog in het eetgedeelte, maar gelukkig werd er gehoor gegeven aan de uitnodiging om naar het podium toe te komen. Natuurlijk was het voor ons ook een testcase: kunnen wij als Nederlandse band met Engelstalige muziek een Frans publiek vermaken en voor ons winnen? Het was eigenlijk al duidelijk na het eerste nummer. Ja! Ze vonden het te gek. Het was duidelijk dat de liedjes, de muzikaliteit en onze nationaliteit in combinatie met af en toe een woordje Frans tussen de liedjes door erg in de smaak vielen. Na de show kregen we hiervan ook de bevestiging via Kirsten, want zij had een mooie lijst emailadressen verzameld. En, terwijl inmiddels de volgende band al aan het spelen was, bleven mensen vragen wanneer we weer in Parijs zouden zijn. De missie was geslaagd!
Le voyage de retour
Terug in het appartement vierden we onze succesvolle gig en we praatten meteen al weer over hoe we de volgende trip naar Parijs invulling zouden gaan geven. De volgende dag konden we daar, en over alle andere plannen, nog 'ns rustig over door praten tijdens de rit terug naar Nederland.
Paris, au revoir!
Jan Stroomer is de man achter de melodische pop-rock band The Stream. Vanuit zijn hoofdkwartier in Leiden laat Jan zijn door artiesten uit de jaren '70 en '80 geïnspireerde muziek los op de wereld. In 2015 brengt hij met The Stream iedere maand een nieuwe song uit onder de noemer 'Project MMXV'.