Zich nog altijd vergapende aan de sprookjesachtig verlichte Paradijskerk zal de behoorlijk gevulde zaal blij verrast hebben opgekeken toen stipt om half negen de drieëndertig jarige liedjesschrijfster Anaïs Mitchell uit de noordelijke Amerikaanse staat Vermont haar gitaar richting podium escorteerde. Hoe mooi het decor en de akoestiek van de vaste uitvalsbasis van Rotown ook is, de houten bankjes vormen toch altijd een uitdaging voor het zitvlak. In dat kader is het des te fijner dat Mitchell het bal stipt op tijd opent. Terwijl de toehoorders ongetwijfeld een openingspraatje verwachten start de folk artieste abrupt en a capella met een nummer dat ze mee heeft gekregen van vaderlief, een begenadigd schrijver.
Het gedurfde begin is in de basis prijzenswaardig maar het valt niet helemaal in goede aarde, zo blijkt vooral wanneer ze ‘Now you know’ inzet. Het nummer, waarvoor ze inspiratie vond bij haar inmiddels vijftien maanden oude dochter, is een van de meest toegankelijke en opbeurende nummers van haar laatste plaat ‘Xoa’. Het is dan ook niet helemaal verwonderlijk dat ze een beroep doet op de keeltjes van de toegestroomde bezoekers. Pijnlijk wordt het echter wanneer praktisch niemand daar de moeite voor lijkt te nemen. Toegegeven, in de galmende kerk is het enigszins ongemakkelijk om een vocale bijdrage te leveren daar de buren woord voor woord kunnen analyseren hoe toonvast je wel of niet bent. Toch lijkt het een teken aan de wand dat Mitchell geen vocale ondersteuning van het publiek krijgt – het ijs is nog lang niet gebroken.