Zoals je in mijn vorige blog kon lezen, had ik eind vorig jaar na vele maanden voorbereidingen eindelijk mijn eerste optreden geregeld. Tijdens de Grote Prijs van Rotterdam, welteverstaan. Een kwartier speeltijd voor een jury en een verder lege, donkere zaal: niet bepaald een doorsnee optreden. Daarom werd het na deelname aan die wedstrijd tijd voor échte gigs, vond ik. Maar hoe krijg je die op eigen houtje binnen, zonder professionele boeker of manager aan je zijde?
In mijn vorige baan, toen ik nog op kantoor als Marketing Manager werkte, was ik gewend om de hele dag door mailtjes en belletjes te krijgen van mensen die wat van me moesten hebben. Tijdschriften die advertenties moesten verkopen, bedrijven die een samenwerking met ons op wilden zetten, dat soort dingen. Vriendelijke heren en dames die maar wat graag in contact met me wilden komen, terwijl ik daar niet zo op zat te wachten. Als ik immers iedereen die me belde of mailde met verzoekjes z’n zin had gegeven, was mijn werkgever al drie keer failliet geweest. Dus reageerde ik altijd wel, maar wel in mijn eigen tempo. Dat kon wel even duren dus.
Recordpoging
Toen ik vorig jaar officieel singer-songwriter in de grote muziekwereld werd, merkte ik dat de rollen nu precies omgedraaid waren. Niet langer was ik degene die platgebeld en –gemaild werd, maar moest ik juist die vriendelijke kerel zijn die ánderen benaderde. Niet zo gek, want zoals ik al in een eerdere blog schreef, ben je als beginnende muzikant één van de velen. Voor jou niet tien, maar vijftig anderen. Organisatoren, kroegbazen en programmeurs worden doodgegooid met aanbiedingen van muzikanten om te komen spelen. Je zult dus op moeten opvallen. Ik wilde dolgraag gaan optreden met mijn pas geformeerde band. Dat ging echt niet gebeuren als ik een recordpoging “hangen op de bank en staren naar de telefoon tot hij gaat rinkelen” zou ondernemen… dus moest ik zelf aan de bak.
Dat viel in het begin bepaald niet mee. Ik ging eind vorig jaar, direct na het spelen bij de Grote Prijs van Rotterdam, voortvarend aan de slag. Ik mailde plekken waarvan ik dacht dat mijn muziek er goed zou passen, waar ik graag zou willen spelen en die me passend leken voor de nog onbekende muzikant. Geen e-mail bombardementen naar honderden zalen in de hoop dat er wat tussen zou zitten, maar juist een aantal gerichte mailtjes. De reacties verbaasden me…
Of beter gezegd, er kwamen eigenlijk helemaal geen reacties. Geen “nee”, geen “laat me met rust”, gewoon niks. Ik overdrijf niet als ik hier beweer dat ik per tien verstuurde mailtjes hooguit twee reacties kreeg. En die waren dan ook nog eens meestal afwijzend, om uiteenlopende redenen. De locatie is te klein voor een hele band, het programma zit tot februari 2023 al vol of de locatie is net failliet (echt meegemaakt). Na een paar weken enthousiast mailen stond de teller nog steeds op nul gigs. Het was allemaal niet echt om vrolijk van te worden.