De laatste dagen van de zomer werden uitgeluid met de Sena Grote Prijs van Rotterdam. Een paar dagen later is het herfst; het weer is omgeslagen, de temperatuur is gedaald en grijze donkere wolken blijven maar voor de zon hangen en lijken eindeloos vol te zitten met regen. Een week later worden de corona-maatregelen weer strenger. We kunnen elkaar minder ontmoeten en popconcerten, die al sporadisch plaats vonden met kleine bezoekersaantallen, moeten geannuleerd worden. Alle ingrediënten aanwezig voor een muzikant om bij de pakken neer te gaan zitten. Maar niet bij Lisa de Bruijn, beter bekend als Liza Weald (spreek uit als ‘Weld’). Zij won, met een overtuigend optreden, de Grote Prijs in de categorie Singer-Songwriter. De jury hierover: “Deze act gaf ons een volwassen, innemende, prachtige inleving en sfeer. Liza Weald is klaar om stappen te zetten naar een groter publiek!”. De afgelopen maanden heeft Lisa al stappen gezet door belangrijke zaken voor zichzelf op een rijtje te zetten en plannen voor de toekomst uit te stippelen. Hoog tijd om kennis te maken met deze muzikant.

De winst van de Grote Prijs van Rotterdam 2020

Een paar dagen na het optreden is Lisa nog steeds euforisch, dankbaar en lichtelijk verbaasd dat ze gewonnen heeft. “In eerste instantie was ik al blij dat ik op een mooi podium kon staan en mijn muziek kon delen met andere hele gave artiesten en ook met de mensen die om mij heen staan” vertelt Lisa enthousiast. “Toen de uitslag bekend werd en ik mijn naam hoorde ging er zoveel extase door me heen. Ik begreep het ook niet zo heel erg. Ik heb thuis nog heel vaak dat filmpje gekeken waar ze mijn naam zeiden om het echt te geloven”. Het belangrijkste van deze winst zegt Lisa: “is dat het voelt als een groen licht en dat wat ik aan het doen ben gewoon goed is, een soort bevestiging en dat ik, vanaf nu nog meer mensen kan gaan raken met mijn muziek.”

Ook de rest van de band vond het tof dat Lisa had geworden. Ze hebben het met z’n vieren gevierd. Winnaars van de Grote Prijs krijgen bovenop de € 250 per optredende artiest een extra € 1.000 als winnaar. Lisa heeft al een bestemming gevonden voor dit prijzengeld: “Mijn producer van mijn album kwam ook kijken en de check gaf ik al grappend aan hem, als gebaar dat het album ook meteen is afbetaald”

Tekst gaat door onder de foto

Hoe het is begonnen

Lisa groeide op in Brabant. Ze stond eigenlijk nooit stil bij een carrière als artiest. Dierenarts of advocaat, dat leken haren wel leuke beroepen. De zangdocent op het gymnasium zag echter wat unieks in Lisa. Zij stimuleerde haar om auditie te gaan doen op Codarts. Lisa blikt terug op die tijd: “de zangdocent zag veel diepgang in mij en ik vond het op een gegeven moment niet leuk meer om alleen maar liedjes na te zingen. Ook zag ik mijn moeder huilen als ik zong en dat deed ook heel veel met mij. Ik wilde meer mensen raken en betrekken bij mijn muziek. Dus toen dacht ik; latijn en wiskunde studeren is leuk maar muziek maken past veel beter bij mij. Gelukkig steunden mijn ouders mij meteen”.
 
Lisa komt uit een muzikaal gezin; haar vader speelt in een carnavalsband in Brabant. Haar moeder is saxofonist en zingt. Zij gebruikt muziek om mensen te helpen door hulpmeditatie te geven met oosterse instrumenten. In huize de Bruijn werd veel classic rock gedraaid, bands als Uriah Heep en Pink Foyd. “Van die laatste ben ik ook erg fan” vertelt ze. “Met mijn band doe ik ook een ‘Tribute aan Pink Floyd’ als vak op school. Ik ben zelf heel erg beïnvloed door de indie-folk. Maar de Pink Floyd roots blijf je altijd wel een beetje horen.” Een andere inspiratie voor haar muziek is Fleet Foxes. Lisa is dolblij met het album Shore dat eind september onverwacht van Fleet Foxes is uitgekomen. Op Spotify heeft Lisa een afspeellijst gemaakt van artiesten die haar hebben geïnspireerd. Hier treffen we bekende indie-folk artiesten aan als Bear’s Den, Iron & Wine en Ray Lamontagne.
 
Het advies van haar zangdocent werd opgevolgd. Op haar 15e begon Lisa met muziektheorieles omdat ze geen noten kon lezen. Een vereiste als je op Codarts het toelatingsexamen wil halen. Deze lessen hebben hun vruchten afgeworpen want op haar 17e heeft Lisa succesvol auditie gedaan en werd ze aangenomen op Codarts. Een nieuwe en spannende periode brak aansluitend voor haar aan. “Ik ben toen uit huis gegaan en verhuisd van Roosendaal naar een kamertje in Rotterdam-West” blikt ze terug. “Ik heb en had gelukkig fijne huisgenoten die mij hielpen wegwijs worden op school en in deze stad.”

Lisa schreef vanaf haar 12 e al eigen liedjes vooral geïnspireerd door het Junior Songfestival. “Het waren vaak theatrale liedjes met gitaar en dat werd langzamerhand steeds meer een soort van verhalende fluisterfolk” deelt ze mee. “Ik deed in Roosendaal ook mee aan een talentenjacht. Deze won ik en vervolgens mocht ik mooie optredens doen. Ik ben dus eigenlijk
al heel lang bezig binnen het vertellende genre”.

Uiteindelijk moest er ook een artiestennaam worden bedacht. Inspiratie hiervoor vond Lisa o.a. in oude Engelse sagen en mythen: “Liza is een afleiding van mijn voornaam. En Weald? Dat is wel grappig, ik heb letterlijk een middagje gegoogeld. Ik wilde heel graag een combinatie van twee woorden. Officieel spreek je het uit als ‘wield’ maar ‘weld’ vind ik beter klinken. Het is een oud Engels woord voor woud. Dat heeft wel iets mystieks en sprookjesachtig en vind ik mooi.”

Tekst gaat door onder de video

The Isolation Session en de eerste twee singles

Net zoals de rest van de wereld moest Lisa ook schakelen toen de Corona crisis, begin dit jaar, uitbrak. “Ik had eigenlijk hele grote plannen voor het releasen van de singles ‘Take You Home’ en ‘The Night’s Dwelling’. Ik wilde in de zomer gaan touren. Deze tour is helaas niet doorgegaan. Dat is erg jammer want ik heb wel het idee dat mijn publiek vergroot wordt met mond-tot-mond reclame.”

Maar Lisa ging niet bij de pakken neerzitten en heeft de mogelijkheden die er kwamen met beide handen aangegrepen. Zo heeft ze met een zes koppige band een ‘Isolation Session’ gegeven in de Effenaar.  De band bestaat uit muzikanten die ook allemaal op de Codarts studeren. “Het optreden in de Effenaar was een ervaring uit duizenden!” zegt Lisa. “In de Effenaar speelde ik voor het eerst met oortjes in en overal staan dan ook camera’s. Als er publiek zit ben je toch meer bezig met je houding en hoe je staat. Maar door die oortjes hoorde ik mijn band ook duidelijk en daalde ik zo diep in mijn gevoel, in mijn essentie, dat ik niet meer kon duiden wat er gebeurde. Het gebeurde gewoon en na dit optreden ben ik snel naar huis gegaan en de laptop aangezet om te kijken hoe het ging. Thuis kwam ik er pas achter dat het zo gaaf was. Op deze manier had ik nog nooit gespeeld. Dat is echt gaaf. Een ervaring uit duizenden.”
 
Eerste single ‘Take You Home’ werd bewust uitgebracht tijdens de periode van de eerste Corona-maatregelen. Het nummer heeft tekstueel een duidelijke link heeft met deze periode. “Home is voor mij ook een andere plek waar je je thuis voelt. Voor mij was dat de plek waar ik zat langs de rivier in Canada maar het kan ook een café zijn of een andere plek waar je met vrienden afspreekt en waar je je thuis voelt. Dit lied is een warm dekentje omdat we op dat moment niet meer naar dat soort plekken konden.”
 
Eind september is de tweede single ‘The Night’s Dwelling’ uitgebracht. Tekstueel weer heel anders omdat Lisa hierin heel eerlijk is over haar eigen vallen en opstaan. Over haar nieuwe single zegt Lisa: “Het gaat heel erg over het oog in oog komen te staan met je hartpijn. Dat is iets wat ik en waarschijnlijk heel veel anderen wel heel erg lastig vindt. De grote boodschap met dit nummer is te vertellen, dat donkere bossen in jezelf eigenlijk helemaal niet zo donker hoeven te zijn. Houdt deze plekken tegen het licht en stel je kwetsbaar op, dan ga je zien dat juist deze kwetsbaarheid de plek is, die puur is en waar het licht zit.” Het afgelopen jaar was voor Lisa door een burn-out ervaring niet gemakkelijk. In deze tijd heeft ze ondervonden dat wegrennen voor problemen niet werkt en dat je uiteindelijk toch een keer op je bek valt. Lisa hierover: “Ik heb stilgestaan en besloten dat het zo niet verder kan en dat ik het anders moet doen. Ik heb mijn masker afgezet van iemand die altijd vrolijk is en iedereens vriendin wil zijn, die leuke chick die met iedereen kan omgaan. ‘The Night’s Dwelling’ was al eerder geschreven maar nu pas kon ik het goed vertalen naar een boodschapnaar andere mensen.”

Tekst gaat door onder de video

Toekomstplannen

Lisa heeft voor het komende jaar een duidelijk schema. Er staan drie singles gepland voor januari, maart en de zomer van 2021. In oktober verschijnt vervolgens het album. Daarnaast schrijft ze ook muziek voor een theatervoorstelling. Haar wens is dat luisteraars wereldwijd met zichzelf in contact komen door haar muziek. Haar plannen zijn dan ook breder dan alleen maar een album uitbrengen: “Ik wil ook heel graag met mensen, die dezelfde visie hebben als ik, een muziekschool oprichten voor kinderen en volwassenen die behoefte hebben aan een soort ‘safe space’. In deze school kun je je masker afzetten en krijg je les waar je behoefte aan hebt. Dat kan van alles zijn: gitaarles, samenspel, jammen, songwriting. Aan een ‘safe space’ had ik zelf ook behoefte gehad in het verleden en ik denk dat dit anderen ook kan helpen. Ik had namelijk ook iemand nodig die tegen mij had gezegd dat ik zonder mijn masker mooi genoeg ben.” Om verder te groeien als mens wil Lisa, na de Codarts, een master muziektherapie gaan volgen: “Ik wil muziek ook gebruiken om anderen te helpen met het vinden van hun eigen verhaal. Mijn muziek is dan een soort drager voor een ander. En…. met muziektherapie kan ik denk ik ook nog heel veel leren over mezelf.”

Op facebook en instagram post Lisa af en toe muziek 

Op haar youtube-kanaal staan meer live-versies van eigen materiaal

Op spotify vind je de eerste twee singles 'Take You Home' en 'The Night's Dwelling'