Het is al weer even geleden, maar zeker niet uit ons geheugen: Knapsack Festival van 8 t/m 10 november. Tijdens het Knapsack festival waren er bijna 100 wereldse acts en activiteiten op 26 locaties in de stad. De eerste editie van dit nieuwe festival is volgens de organisatie zeker geslaagd. Vooral door de bijzondere ontmoetingen, wereldse invloeden, lachende gezichten en dansende kinderen.

Vrijdag

Op vrijdag beginnen wij bij Lotte Pen in BeBop. Wanneer we ruim van te voren aankomen is het al druk. Het publiek lijkt echter gekomen te zijn voor een gezellig avondje in de kroeg, niet voor de live-muziek. Het kan wel eens lastig worden om de aandacht te krijgen van dit publiek.

Tijdens haar aankondiging lukt het Lotte Pen om toch wat aandacht op zich te vestigen. Maar op het moment dat ze begint te spelen valt het écht stil in de kroeg en luistert iedereen naar de zorgvuldig geplaatste noten. Lotte Pen zet met haar saxofoon en samples  een bijzondere en innemende sfeer neer. Haar klassieke achtergrond, komt hierin mooi naar voren. Ze speelt met veel gevoel en zorgvuldigheid, toch zie je dat ze zich losgemaakt heeft van het stramien van een orkest en ervan geniet haar eigen regels te volgen. Ze weet hiermee een stuk van de kroeggangers duidelijk te verrassen en vast te grijpen. Gelukkig maar, want haar muziek, omschreven als neo-classical, vraagt de aandacht om echt van te kunnen genieten.

 Langzaamaan wordt het, vooral achterin, helaas toch wat rumoeriger. Voorin heeft ze een groepje aandachtige luisteraars weten te verzamelen. Aangekomen bij het laatste nummer is de aandacht van de kroeg eigenlijk net iets teveel afgedwaald. Ze sluit af met, wat ze zelf omschrijft als, ‘haar hit’ Tabernacle. Dit nummer is opgepikt en gebruikt door een Italiaanse documentaire maker. Dit nummer bevat steviger, meer ritmische samples en bouwt voort op een interessant en toch catchy saxafoonloopje. Met dit, wat aanstekelijkere nummer weet ze de aandacht nog net te behouden. 

Met een klein half uurtje is het een kort optreden, en eigenlijk te kort om echt in de sfeer te komen. De setting was dan ook niet echt ideaal voor deze muziek, maar misschien past dit verrassende juist bij  het Knapsack-festival. Ze heeft zeker wat mensen kunnen verrassen en eens iets anders laten horen!

Ik wil nu wat zeggen!

Bliepbliepbloebblop boenke tshk, boenke thsk, boenke tshk…
Bij binnenkomst lijkt STECK één groot muzikaal ruimteschip! Modular-synth bouwer annex performer Colloid (Ginkosynthese) is met zijn hele hebben en houwen neergestreken in een hoek van de zaal. Al draaiend aan knopjes boetseert hij een beat uit het niets. Opeens loopt een kind naar hem toe. ‘Ik wil nu wat zeggen!’. Ok, vooruit, hier is de microfoon. ‘Ik weet niet wat ik moet zeggen dus zeg ik maar dit’, klinkt het aarzelend door de speakers. Met een druk op de knop wordt het kinderzinnetje in een loop gegooid en in stukjes geknipt. Fragmenten van woorden worden ineens onderdeel van de beat, terwijl het modulaire systeem je meeneemt in een absurdistische sonische ontdekkingsreis. ‘Kom, nu gaan we zelf een synth solderen!’ klinkt het even later. Colloid begeleid de geinteresseerden naar een tafel met soldeerijzers en printplaatjes, waar ze ijver aan de slag gaan. Een mooi moment voor de auteur en zijn metgezel om zelf maar eens even aan de knopjes te gaan draaien!

Redactielid Sebas Joosten achter de stekkers

The city I live in, the city I live in... the city I love

Dan is het tijd om ons een weg te vinden naar de Gist. Wat bij binnenkomst gelijk opvalt is dat hier veel kinderen met knapzakjes rondlopen. We hebben hier te maken met een overgangsfase van het kinderprogramma naar een borrel met muziek. Dat werkt niet altijd even goed samen met de energie die er wel degelijk uit komt bij de opvallende verschijning die Benjamin Fro heet. Gezegend met stemgeluid dat doet denken aan Chef’s Special of Milky Chance en vooral met een hoog dans gehalte. Vooral op Real Man komt dat goed naar voren, waarbij gezegd moet worden dat Benjamin zelf ook z’n danspasjes kent. 

Op wat springende kinderen na is de sfeer helaas erg mat. De muziek en het enthousiasme van Benjamin en band had meer verdiend. Als het dansen dan niet aanslaat, dan maar even terug schakelen naar iets rustigers: een gedicht bijvoorbeeld. Met The Right Time For Revolution spreekt de Amsterdammer de millennial toe om op te staan voor zijn idealen. Op het tempo van een voordracht worden de schrijvers kwaliteiten nog sterker duidelijk. En na iedereen even in stilte achtergelaten te hebben kan het tempo er weer in. Hij sluit af met The City, heerlijk dansbaar weer en je zingt het al snel mee. The city I live in, the city I live in… the city I love. Een mooie samenvatting voor Knapsack: dat je weer helemaal verliefd laat worden op Delft.

Uit is uit

Ze zeggen wel eens liefde gaat door de maag en voor ons is het, na de liefde van Benjamin Fro, dan ook tijd om te eten. Als je geen kaartje hebt kunnen bemachtigen voor het Knapsack Comedy Diner - tja, we moesten toch voor de muziek kiezen - dan doe je dat thuis. Wanneer we om 10 uur allemaal weer zijn opgeladen zijn kunnen we ons gaan verzamelen bij Bebop. Daar staat namelijk RUJI klaar. In Bebop is het alleen erg druk en op een gegeven moment lopen we tegen een menselijke muur op. Een glimp opvangen gaat zo lastig en bewegen op de muziek zit er zo ook niet echt in. En terwijl RUJI een Michael Jackson cover aankondigt, zoeken wij ons een weg naar buiten. 

Onderweg worden we even verleid om bij Tierney’s naar binnen te stappen, waar op dat moment ook het Irish Pub Festival aan de gang is. Wij houden het bij even gluren om daarna door te lopen naar  de Klomp, want daar staan Feather & The White om ons van Groove Garageblues te voorzien. Een duo bestaande uit drummer en gitarist, waarbij de drummer de zang op zich neemt. Zie je ook niet elke dag. Hun muziek is vergelijkbaar met bijvoorbeeld The Grand East en past perfect bij een kroeg als de Klomp. Met je laarzen stampend op de houten vloer bij Rich Man en Highway 168. Het duo speelt de tweede sessie van de avond en dat gaat soms vervelen, daarom wordt af en toe de hulp van het publiek ingeschakeld. ‘’Iemand nog verzoekjes?’’ vraagt Ron Stoop van achter zijn drumstel vandaan. Het verzoek ‘Josephine’ valt. ‘’Ja die gaan we niet doen. Dat is uit en uit is uit’’, luidt het antwoord.

Wat een slechte 'techno'

Geen festival zonder een goede afterparty, dus ook Knapsack gaat door tot in de vroege uurtjes. In de lijn van de ontdekkingsreis, die Knapsack biedt, is ook de afterparty anders dan anders. Logosamphia, de uit Iran afkomstige fruit instrumentalist is vandaag niet zo fris en fruitig en moest omkeer maken. Daar krijgen we wel meer Colloid voor terug, de synthesizers van Jan Willem Hagenbeek. Das Ding maakt deze electro avond compleet. 

STECK is weer omgetoverd tot ruimteschip wanneer we binnenkomen. Colloid tovert door hier en daar een stekker te verplaatsen muziek uit de synthesizers en wij kijken vol bewondering toe. Naast hem staat een fisher-price speelgoed platenspeler, door Jan Willem zelf tot werkende apparatuur gemaakt. Met deze electro - we mogen dat beslist nooit meer techno noemen - muziek uit de boxen, heeft STECK wel iets weg van een doorsnee Boiler Room locatie. Het enige wat niet heel goed meewerkt is dat het vaste zaterdagavond STECK publiek ook massaal gekomen is. En zo blijkt wanneer de eerste voor een verzoekje naar voren komt: met hele andere verwachtingen. De meeste blijven overigens achter in de zaal bij de bar hangen en hebben er maar een borrel van gemaakt. Colloid maakt plaats voor Das Ding en wij gaan onze jassen halen. Onderweg spreken we nog even met Colloid. Hij had geen idee om welke muziek ze vroegen, maar er waren er zeker een aantal die wel degelijk geboeid waren. De laatste feedback die wij horen van een voorbijganger: ‘’Wat een slechte techno is dit.’’ Begrijpelijk, het is dan ook electro, dat een beter matchend publiek had verdiend.

Warmere sferen

Ondanks het feit dat het grootste gedeelte van het festival al achter ons is, is de sfeer al snel goed gezet op de zondag van Knapsack. De ervaring is te beschrijven als een rustige zwerftocht door verschillende culturen en stijlen. 

Om 14:30 beginnen we in De Sjees met Kay Slice, een van de voormalige frontmannen van de hiphopformatie “Brandwerk”. Met nog maar 1 single op zijn naam moest Kay Slice een set van een half uur vullen, wat hij, volgens Kay Slice vrij kort dag, netjes samen met percussionist “Koko” heeft uitgevoerd. De set van Kay Slice was hevig beïnvloed door sub-saharaanse muziek en ritme, met daarbij engelstalige teksten en een bijna hypnotiserende flow die goed paste bij de chille sfeer van een zondagmiddag.

Vervolgens kwamen we iets na 15:00 aan bij de Gist, waar het tweetal Aymar Torres Y Pablo al begonnen is. Deze  artiesten nemen ons mee in de latijnstalige wereld, met teksten in het Portugees, Spaans, Italiaans, en in de creoolse taal Papiaments. Het tweetal zet een fijne, zwoele set met Braziliaanse bossanova en neemt ons mee van het frisse Nederland naar tropisch Zuid-Amerika.

Met recht een ware ontdekkingsreis

Na een kort intermezzo komen we om 16:00 aan bij Het Konings Huys, waar Tess et Les Moutons ons weer terug naar Europa brengt, in de drukke winkelstraten van Parijs. En wat mag er nou niet missen in een winkelstraat in Parijs? Een accordion! Tess et Les Moutons, wat Tess en de Schapen betekent, zet ook weer een fijne sfeer met sentimentele en liefdevolle Franse teksten, en af en toe tussendoor wat Nederlandse teksten.

We sluiten de dag af om 16:30 bij Jazzcafé Bebop, waar we mee worden genomen naar de Crossroads, waar Amerikaan Lon Eldridge en Belg Steven Troch samen terug naar de roots van de Blues gaan, naar de tijden van Bessie Smith. Het tweetal zet een emotionele en stevige set neer met één gitaar, en twintig verschillende mondharmonica’s, waarvan eentje maar liefst een halve meter lang is. De zang en de teksten zijn meeslepend, en hebben alle karakteristieken van vooroorlogs blues. Het enige minpunt was dat de set misschien eentonig werd op het einde, aangezien veel van de nummers qua opbouw hetzelfde zijn. Desondanks gaat het samenspel goed, en het gitaarwerk en de mondharmonica is, met name bij de solo’s, erg indrukwekkend.

Knapsack mag zich nu met recht als een ware ontdekkingsreis beschouwen. Misschien is het niet altijd je ding, heel vaak ook wel, maar je wordt in ieder geval altijd uitgedaagd om iets nieuws te ontdekken en daarmee heeft Delft er toch maar mooi een prachtig festival bij. 

Knapsack aan de horizon 

Door de vele lachende gezichten, mooie verhalen, top vrijwilligers en bijzondere ontmoetingen is de organisatie van het festival erg enthousiast. De stip op de horizon is dan ook om in 2020 weer een Knapsack festivalreis te organiseren in Delft. Wanneer we weer precies op festivalreis door Delft kunnen, is nog niet bekend. 

Facebook event

Nieuwe redactie 3voor12 Delft

Voor al het laatste muziek nieuws uit Delft kun je tegenwoordig terecht bij 3voor12 Delft

Facebook
Instagram
Twitter