Op donderdag 18 juli was het alweer tijd voor de tiende editie van Eendracht Festival; hét showcase festival voor lokaal talent in Rotterdam. Op maar liefst 20 podia rondom het festivalhart op Eendrachtsplein, kon er genoten worden van meer dan 100 acts. De weersvoorspelling was helaas niet heel geweldig, maar het publiek liet zich niet tegenhouden door een paar regenbuien. De binnenstad van Rotterdam was gezellig druk en aan alle kanten werd er genoten van wat de stad, op muzikaal gebied, te bieden heeft. De succesvolle pre-party op donderdag 20 juni gaf een voorproefje dat smaakte naar meer en vandaag werd de honger gestild.

KEES

KEES

Vanaf een uur of 15:00 uur is het feest al losgebarsten in de stad, maar wij beginnen om 16:50 uur op het Eendrachtsplein, welke gehost wordt door Stichting de Nieuwe Lichting. Omdat Bourbon Avenue heeft afgezegd, vervangt de Grote Prijs van Nederland winnares KEES de band op het hoofdpodium. KEES deelt pratend tot zingend haar observaties over het leven in Rotterdam. De zangeres maakt ter plekke samples van zang en begeleidt zichzelf af en toe op haar gitaar. Elektronische tikgeluiden druppelen samen tot een ritme en als KEES verteld houdt ze de letters op melodieuze wijze net iets langer vast. In ‘Houvast’ bezingt ze gevoelig stiekem wel te weten dat alles goed komt, vooral in tegenmoed. Op single 'Lekker Fietsen' danst KEES alsof ze in de bijbehorende muziekvideo zit. Typische en humoristische scenario’s komen voorbij in deze track. Na wat aansporing beweegt en zingt enig publiek mee: ’'Lekker fietsen, lekker fietsen dan.'' 

Kay Slice

Kay Slice

Ondertussen lopen we, nu nog met de zon hoog aan de lucht, richting het Centraal Station voor één van de pop-up sessies die vandaag plaatsvinden. Kay Slice en zijn band hebben plaatsgenomen naast de metroingang op het plein voor het station. Een gemengd publiek van reizigers en festivalbezoekers staat er in een grote boog omheen en in het midden wordt er zelfs wat gedanst. Kay Slice brengt hiphop met een vleugje soul en hoewel het midden in het spitsuur is op deze donderdagmiddag, gunnen veel reizigers zichzelf dit moment van rust. De voormalig frontman van de hiphop-formatie Brandwerk geniet van zijn vrije ruimte op het plein en benut dan ook elke vierkante meter. 

Oliver Oat

Om 18:30 uur is het in Rotown tijd voor de eerste van in totaal zeven acts, gehost door The Daily Indie. De eer is aan Oliver Oat. Het zal een experimentele set worden, aangezien enkel vocalist Joost de Jong aanwezig is. Hij geeft aan zichzelf net zo erg te gaan verrassen als de bezoekers. Joost zijn laptop werkt niet gelijk goed, maar snel genoeg klinkt de backing track van het Franse chanson 'Louis et le Chat' door Rotown. Donkere synth-pop sluipt voort, terwijl de Jong bijzonder laag en gonzend zingt. Een paar dames vooraan dansen. Beats en industriële bijgeluiden lopen onheilspellend door elkaar heen in ‘Tetragrammaton' en Joost haalt jankend uit terwijl hij druk een keytar-ruis laat produceren. Met enkel een microfoon, keytar en laptop op het podium staan voet onwennig, maar uit applaus blijkt dat de set een geslaagd experiment is.

Vulva

Vulva

Liefhebbers van de wat stevigere muziek kunnen vanavond hun hart ophalen in Vibes en Bar3. De podia, die respectievelijk gehost worden door Cloudhead en Bang Your Radio, staan bol van de knallende punkbands. Om 20:15 uur is het in Bar3 tijd voor Vulva. Hoewel dit de eerste openbare show is, is het woord over deze nieuwe tweevrouwsformatie uit. De kroeg staat tot aan de nok toe gevul. Vulva zet de set in met haar single ‘Fuck You’ en het gekrijs door de boxen komt vanuit de tenen. De meiden mixen stoner, doom, garagerock en punk en sturen een muur van geluid en energie naar de toeschouwende mensen. Het repertoire van Vulva is nog niet heel groot, dus het grootste deel van de set wordt gevuld met een meeslepende jamsessie. Kim Hoorweg slaat gehypnotiseerd op haar bas, terwijl Nadia van Osnabrugge als een bezetene op haar drums ragt. De spanning tussen de twee bouwt hoog op, tot van Osnabrugge haar drumsticks richting haar bandgenote gooit. Op haar beurt laat ze haar bas op de grond vallen en zichzelf erachteraan. Op de grond gaat het tweetal nog even verder en brengt daar de show tot een haast orgastisch hoogtepunt. 

Paterzonen

Paterzonen

De vier leden van Paterzonen komen even zwart gekleed als nonchalant op. Zonder hallo wordt Rotown gevuld door grauwe garagerock. Het podiumcafé staat, laten we hopen, motiverend vol. Thomas Janszen zet met donderende drums 'Are You Reacting’ in, terwijl Tim Wensink snel op zijn basgitaar pingelt. We zien zanger Kamiel Top vooral van de zijkant. Zijn galmende stem klinkt een beetje slaperig, maar de uptempo muziek complimenteert Kamiel's melancholische zang. Tussen hypnotiserende ritmes houdt Janszen de toeschouwers scherp met snelle afwijkingen. Paterzonen vraagt niet uitgesproken om interactie met het publiek en zorgt dat zijn performance an sich de aandacht trekt. Zo staan de gitaristen tegenover elkaar, wat voelt als een muzikale strijd. Kamiel staat zeker niet vastgelijmd op het podium. Bezoekers van Eendracht Festival zijn onder de indruk en laten na afloop weten dat hun tijd met Paterzonen te kort was.

To Live Among Wolves

Aan de andere kant van het festivalhart is het in Worm, gehost door Baroeg, tijd voor To Live Among Wolves. De set begint 20 minuten te laat, maar vol goede moed stapt de band het podium op en begint. De eerste nummers beginnen wat twijfelachtig en ook blijkt al snel dat de bas niet heel goed te horen is. Het optreden is daardoor echter niet minder sterk. De hardcorepunkband uit Rotterdam en Zeeland brengt een heleboel boosheid met zich mee en het publiek in Worm lijkt dat vanavond nodig te hebben. Op verzoek wordt er gemosht, een circlepit neergezet en meegesprongen. 

Maask

Maask

Aansluitend is het tijd voor de voorlaatste act op het podium van het festivalhart. Beatboxer en stemkunstenaar Maask staat al klaar om te beginnen. Het publiek is in eerste instantie wat twijfelachtig en afwachtend, maar ontvangt Maask al snel met open armen. De eerste woorden, waarin de artiest zichzelf even voorstelt, worden opgenomen en galmen in een loop over het plein. De artiest gebruikt zijn mond als belangrijkste instrument. Hij neemt zijn stem op en maakt door vervolgens een beat van, die hij moeiteloos in elkaar draait tot dansbare tunes. Hoewel Maask van oorsprong afkomstig is uit Friesland, heeft hij na drie jaar in Rotterdam gewoond te hebben de stad zo te horen in zijn hart gesloten. Hij is namelijk niet vies van een potje gabber en springt zelf ook even in het publiek om mee te hakken. 

Terror Defence

Om de hoek is het in Club Vibes tijd voor Terror Defence. Deze punkers draaien al iets langer mee, maar zijn hun wilde haren zeker nog niet verloren. Na jarenlange stilte speelt de band sinds vorig jaar weer shows en die worden goed ontvangen. Menig punker is vanavond, nog net niet gekleed in leren jas, aanwezig om te feesten met de band uit de VPU (Voorne Putten Underground). Theo Wesselo, die in Vibes het programma aan elkaar praat, kondigt de band aan met een grote brul en dat stokje neemt zanger Matthew moeiteloos over. Terror Defence zet in 25 minuten een ouderwets fijn punkshowtje neer en geeft de vloer van Vibes een keer iets anders te verdragen dan lichtvoetige danspasjes. Er wordt gestampt, gemosht en af en toe hard gevallen.

Bar3 met Hearing Dogs for Deaf People en Beach Coma

Tegelijkertijd speelt in Bar3 Hearing Dogs for Deaf People. Dit drietal laat zijn punk beïnvloeden door grunge en liet tijdens de pre-party ook al flink van zich horen. Hoewel het iets rustiger is, ontstaat er zeker geregeld een moshpit. Het programma loopt uit en na een snelle ombouw is het tijd voor Beach Coma. Deze band bracht onlangs zijn gloednieuwe, zelfgetitelde, album uit. De sfeer in Bar3 is goed en het geluid van Beach Coma wordt enthousiast opgepikt. Helaas lukt het niet om de hele set te bekijken, maar Beach Coma is geselecteerd voor de Popronde. Dit is dus zeker niet het laatste dat we gehoord hebben van de garage punkband!

Het Gezelschap

Het Gezelschap

Het hoofdpodium op Eendrachtsplein wordt afgesloten door Het Gezelschap. Juno Rissema, nachtburgemeester van Dordrecht, opent vanuit een stoel nors rijmend de nummers. Uit De Likt kun je het gezicht en scherpe taalspel van Jordy Dijkshoorn herkennen. Hij legt deze teksten samen met Diggy Rast, uit voormalig Brandwerk, neer. Diggy heeft overdag levendig de vorige acts aan staan kondigen op het podium en nu is het dus tijd voor hem om zelf op te treden. Stam Des Bouvrie, ook uit Brandwerk, zorgt als DJ voor funky muziek en blert ondertussen regelmatig vrolijk mee. Als Het Gezelschap begint staat Eendrachtsplein al feestelijk vol, maar daar kan gelukkig nog veel meer bij. Binnen no-time is het plein dan ook volledig gevuld. Vooraan swingen ook de nieuwste fans mee op gitzwarte eerlijkheid over het leven van een ‘Kroegtijger’. Later wordt er energiek gesprongen op ‘’Fack jouw bitch’’. Vooraan kunnen liefhebbers al redelijk wat meezingen. Jordy Dijkshoorn danst charismatisch rond en samen met Diggy Rast spuugt hij energie. Na ruim een kwartier langer dan het programmaboekje te hebben gespeeld, sluit Het Gezelschap vlammend af met een zelfgetiteld nummer.

De Jubileumeditie van Eendracht Festival liet zoveel talent zien, dat er op tijden flink last was van keuzestress. Gelukkig doen ze het volgend jaar gewoon nog een keer! Blokkeer hem vast in je agenda: de elfde editie van Eendracht Festival vindt plaats op donderdag 16 juli 2020.