Al een week voor de releaseparty van de debuut EP van rock'n'roffa band El Fatso is Roodkapje uitverkocht. Op social media was er bijna niet om de vier heren heen te komen. Inclusief een Russische aankondigingsvideo kondigde El Fatso aan dat de debuut EP El Fatso er aan komt. Naast een stapel vinyl hadden de Rotterdammers twee support bands meegenomen. Mutations en Lilith.

Mutations

Het Rotterdamse Mutations neemt de luisteraar mee op een trip door meerdere genres. De eerste klanken zijn vanavond van 'As The Wind Turns'. Vooral het bassgeluid van de intro is verraderlijk onheilspellend. Na een kabbelend gitaarloopje en subtiel binnenkomende drums, huppelt dit liedje een stuk vrolijker verder. De zang van Joe Saleh klinkt voorzichtig en onbezorgd. 'Don’t Look Down Now' heeft aan het begin een meer constante energie met riffs die richting de rock gaan. Het nummer eindigt in een soort abstracte breakdown, waarbij elk bandlid zichzelf laat horen. Van de gillende gitaren tot galmende toetsen door Walther Eichler.

Knap genoeg laten Mutations deze gekte zonder probleem oplossen door 'Pingo'. Het langzame lied glijdt heel soepel langs jazz en pop. Het publiek luistert in grote getallen aandachtig. Wel blijkt dat lang niet iedereen de muziek echt oppakt. El Fatso, zelf aanwezig in de zaal, geven de psychedelische opening na afloop juist het hardste gejuich.

Lilith

Tesse, Maaike en Inge uit Noordwijk vormen samen de band Lilith die een grunge punkrock geluid laten horen. Uit hun Facebook bio: "Zelf beschrijven zij hun stijl als de liefdesbaby uit de lesbische relatie tussen Brody Dalle en Taylor Swift".

Maaike van der Voort is met haar volle harde stem gitarist, zangeres en schreeuwer van haar band. Tesse Koelewijn bespeelt vingervlug een basgitaar zo groot als haarzelf en zingt daar ook bij. Inge van der Zon drumt met enorme passie en vormt de basis voor alle kort maar krachtige nummers. Het nummer 'Ride a Pony Part', trapt bijvoorbeeld gelijk de deur in('I like you, but fuck you. I hate you to death'). De teksten zijn genadeloos en weinig verhullend. De meeste liedjes van Lilith hebben genoeg melodie en popelementen om dansbaar te zijn.

Tussen het stemmen door wordt de stilte gevuld door te vragen om bier en door achtergrondinformatie te geven over de muziek. Het publiek wordt aangemoedigd om te dansen op de cover van de Herman van Veen's klassieker 'Opzij'. Een paar dames vooraan gaan los. Het publiek reageert op de set. Ze zijn goed opgewarmd.

El Fatso

El Fatso maakt groovende rockmuziek. Ruig, mysterieus, sexy maar toch zo catchy! Je blijft makkelijk de hele set in beweging. De intro van 'Strikes & Gutters' heeft iets weg van Arctic Monkeys' 'View From The Afternoon', om een van hun invloeden te noemen. Andere inspiratiebronnen lijken Queens of the Stone Age en Eagles of Death Metal. Gitaarwerk begint als een muur van geluid tot dat het ruimte maakt voor snellere en hoger gespeelde combinaties. De voornamelijk lage zang van Tom Schreuder geeft de muziek iets duisters. Voor een Nederlander is zijn accent bijzonder Amerikaans. Iets later in de set maakt Juriaan van der Graaf heerlijk gebruik van zijn cowbell voor 'Thirsty'.

El Fatso krijgt gedurende de set steeds meer liefde en energie van het publiek terug. Iets meer dan een week is de muziekvideo voor 'King Louie' online gekomen. 'King Louie' is een iets langer nummer maar het voelt niet langdradig. Het heeft zowel veel verrassende als terugkomende elementen. De melodische uithalen in zang en gillende gitaren maken het dynamisch. Na uitbundig publiek, een moshpit en poging tot crowdsurfen kunnen El Fatso absoluut trots zijn op hun releaseparty.