Bij het optreden van Deaf Center op Urban Explorers Festival 2007 vroeg organisator Wilbertjan Vlot zich af waarom er eigenlijk alleen op festivals plaats was voor dat soort modern klassieke en ambient muziek, op het grensvlak van akoestisch en elektronisch. Waarom geen losse concerten? Zo is Fluister ontstaan. Intense luistermuziek voor een toegewijd, stil publiek in Het Magazijn, TivoliVredenburg en Paard. Het Duitse label Sonic Pieces stuurt al 10 jaar kwalitatieve releases de wereld in, waaronder het debuut van Nils Frahm. Op woensdag 3 april is de cirkel rond op exact dezelfde locatie. Alleen heet het CBK nu Het Magazijn. Met de helft van Deaf Center, Otto A Totland, en We Like We van het Duitse label Sonic Pieces.

Fluister en initiatiefnemer Wilbertjan Vlot

Het begon allemaal met het Urban Explorers Festival. Het onvolprezen  grensverleggende evenement dat van 2006 tot en met 2014 dagenlang de  Dordtse binnenstad deed bruisen. Met – de naam zegt het al – avontuurlijke expedities in het historische centrum en muziek. Heel veel  goede muziek. Artiesten uit binnen- en (vooral) buitenland.

De crème de la crème uit de elektronische scene (Plaid, Tim Hecker, Luke  Slater, Shigeto, The Black Dog, Alva Noto, Funkstörung, Seefeel), maar  ook op het gebied van bijvoorbeeld neoklassiek (Hauschka, Dustin  O’Halloran, A Winged Victory For The Sullen Chamber Orchestra, Deaf  Center, Greg Haines), folk (Sun Kil Moon, Sam Amidon) en singer-songwriter (Teitur, Lucky Fonz III) … Een bijna eindeloze rij  topmuzikanten is hier op bezoek geweest. Letterlijk, want het huis van  initiatiefnemer Wilbertjan Vlot, die al 25 jaar concerten organiseert, fungeert al bijna even lang als een tweede (overnachtings)thuis voor deelnemende artiesten.

Bij het optreden van Deaf Center op de editie van 2007 vroeg Vlot zich af waarom er eigenlijk alleen op festivals plaats was voor modern klassieke -en ambientmuziek, op het grensvlak van akoestisch en elektronisch. Waarom geen losse concerten?

Hij voegde de daad bij de gedachte en de concertreeks Fluister was geboren. Intense luistermuziek voor een toegewijd, stil publiek. De organisator heeft zijn vleugels inmiddels behoorlijk uitgeslagen en houdt de edities de laatste tijd vooral in TivoliVredenburg en het Paard, maar gelukkig is hij niet vergeten waar het allemaal begonnen is.

Letterlijk, want woensdag 3 april was de cirkel rond. Een bijzonder moment: op exact dezelfde Dordtse locatie, alleen heet het CBK nu Het Magazijn, opent de Noor Otto A(ndreas) Totland, de helft van Deaf Center, de avond. Gevolgd door het Deense We Like We. Twee keer 45 minuten, maar beslist geen wedstrijd. Integendeel: een harmonieus Scandinavisch onderonsje. Van het neoklassieke en ambientlabel Sonic Pieces uit Berlijn, dat daags erna in Brussel het tienjarig jubileum zal vieren, maar nu als preparty de Voorstraat aandoet. Een label waarvan bijna alle artiesten al in Dordt acte de présence hebben gegeven. Op bijvoorbeeld Nils Frahm na. Voor hem zou de locatie trouwens veel te klein zijn geweest, want op zomaar een midweekse aprilavond puilt de ‘achterzaal’ nu al bijna uit.

Wilbertjan Vlot

Sfeer Fluister in Het Magazijn

Otto A Totland

Het is een beetje een koddig gezicht. Totland, wiens paspoort een lengte  van 2 meter 1 aangeeft, zit op een klein stoeltje achter een lage piano.  Verder valt er niets te lachen. Te genieten des te meer, en vooral: weg te dromen. Hij speelt materiaal van zijn twee uitgebrachte albums. Voor de subtiele elektronische ruis en achtergrondgeluiden die hierop te beluisteren vallen, is vandaag geen plaats: het is puur piano. De kern. In de verhouding ¾ melancholie en ¼ opgewektheid gegoten door de Noor,  die nooit enige vorm van pianoles heeft gehad. Het unieke karakter van zijn akoestische ambient zou wat dat betreft het nieuwe woord ‘ottodidact’ rechtvaardigen.

Otto A. Totland

Het Magazijn wordt goed bezocht, wat prima is voor de Dordtse horeca, maar een nadeel voor dit soort optredens: de tussendeuren houden het geluid slecht tegen. Desondanks wint Totlands verstilde, weemoedige muziek het en wiegt hij uiteindelijk de zaal heerlijk in (half)slaap.

We Like We

Mocht er een bezoeker zijn geweest die ondanks de kleine pauze nog in dromenland zou hebben verkeerd, zou deze bij de eerste tonen van We Like We meteen wakker zijn geschrokken. Niet door het volume, maar door de sfeer die de vier jonge Deense vrouwen neerzetten. Plechtig en onheilspellend, niet in het minst door de bewerkte vocalen van zangeres Katinka Fogh Vindelev. Het kwartet – in de bezetting zang, viool, cello en percussie – heeft een uniek en uiterst filmisch geluid: doe je ogen dicht en je waant je in een behekst bos, op je tenen lopend om de continu op de loer liggende valstrikken te vermijden. De  achtergrondstemmen van de horecabezoekers lijken op een gegeven moment opeens zelfs helemaal verdwenen, de zaal meegezogen in een mysterieus muzikaal tijdsvacuüm.

Ook lichtere passages komen langs, waarbij de melodieuze helderheid van de xylofoon de barsheid van de strijkers compenseert. De overgangen tussen de nummers zijn nauwelijks hoorbaar, wat het optreden tot een imposante eenheid maakt. En dit opnieuw op wegdroomvolume, met soms een goed geplaatste, krachtige eruptie. Het viertal is klassiek geschoold. Dit is duidelijk te horen, maar de muziek valt niet makkelijk in een dergelijk hokje te plaatsen.

Na afloop zijn eigenlijk maar twee conclusies mogelijk: wat een geweldig  label is Sonic Pieces toch, en wat heerlijk dat Fluister je zulke bijzondere concerten voorschotelt in je eigen stad.

De volgende editie van Fluister is op vrijdag 31 mei (aanvang 20.15 uur) tijdens Dordt in Cello. In de unieke, intieme setting van de Trinitatiskapel treedt dan onder meer de Duitse neoklassieke act CEEYS op. Twee broers op cello en piano, die hiernaast gebruikmaken van analoge vintageapparatuur en van authentieke elektronische instrumenten uit de voormalige DDR.

https://www.fluister.org/

Meer over het Duitse label Sonic Pieces: http://sonicpieces.com/