We zitten amper of er komt een groep dieren binnenlopen, die geleid worden door een dame op fluit. De dieren worden op het podium neergezet, één voor één zetten zij hun masker af en worden de artiesten op het doek geïntroduceerd door de ‘presentator’ van de avond.
Voor de tweede maal werd Het Wilde Oosten door Theater Bouwkunde ontvangen in Deventer. Het Wilde Oosten is een reizend gezelschap waar dansers, schrijvers, theatermakers en muzikanten hun kunsten mogen vertonen. Dit gezelschap reist al vanaf september door heel het land en afgelopen weekend streken zij neer in Deventer.
De special guest vanavond is Eva van Pelt. Zij wordt op gitaar begeleid door Remo van Osch, hem vinden we later terug bij Mr. Goose & The Swinehouse. Eva hebben we eerder gezien op Het Tuinfeest en vanavond speelt ze een deel van die voorstelling en dat brengt ons terug bij Nora. Nora is 30 jaar en ernstig op zoek naar zichzelf. Het is de toon en intonatie van hoe Eva vertelt, hoe ze Nora neerzet, wat het mysterieus maakt. Cijfers zijn er ook, veel cijfers, Nora blijft een verwarring. Eva vertelt het belevend, gecontroleerd. Je voelt de frustratie, het verhaal raakt, omdat het herkenbaar is. Omdat we allemaal op elkaar proberen te lijken, maar of dat nou zo handig is…. Naast de ernst zit er ook humor in het stuk wat het prettig maakt om naar Eva te kijken en luisteren.
Mirthe Dokter en Tim Hammer, muziektheatermakers, nemen het stokje van Eva over. Het is even schakelen van de ernst naar een hoop humor en gekkigheid.
Mirthe en Tim hebben zich verdiept in het paringsgedrag van dieren, de balts. De balts is een wals om dieren te versieren. En diverse dieren passeren de revue via een overheadprojector en doordat Mirthe en Tim zich verkleden als deze dieren. We komen erachter dat voorplanting nog niet zo makkelijk is en vooral erg komisch is. Tim is van het geluid, hij haalt alles uit de kast om de balts beter in het gehoor te brengen van zijn publiek. Mirthe probeert dit in diezelfde tijd bij te benen op de projector. En hop, daar hebben ze weer een kostuum aan. Al met al een enorm komische verschijning.
Helena Hoogenkamp volgt daarna, ze schrijft proza, poëzie en theater. Vanavond is er voor ons een monoloog over het eigenaarschap van verhalen. Zij leidt ons, door middel van meerkeuze vragen, door de moeilijke vragen wie waar eigenaar van is. Het lijkt chaos, ze gaat van links naar rechts over het podium. Vindt ze de antwoorden op haar vragen??
Na een korte pauze worden we, de hele zaal, meegenomen naar buiten. Hier zitten weer vier dieren, wanneer zij hun maskers afdoen heten ze ons allen in vier verschillende talen van harte welkom en daarmee begint hun dansperformance.
Het zijn de Arnhemse Meisjes, vorig jaar hingen zij nog in de balustrade en maakten ze er een grapje van. Deze dans is bloedserieus, ze proberen ons wat te vertellen. Culturen te verweven. Er is een groot touw, dit touw zorgt voor de verbinding, ook de verbinding met het publiek. De cirkel waar we instaan gaat van groot naar telkens kleiner. Het is intens en soms dichtbij. Symbolic peace.
Na deze indrukwekkende voorstelling nemen we weer plaats in de theaterzaal en staat de laatste groep voor ons klaar, Mr. Goose & The Swinehouse. Met hun buitenaardse tonen nemen ze ons mee in een soort new wave avontuur. Iedere artiest is flamboyant gekleed in jaren ’70 stijl. De muziek is betoverend en doet ons misschien nog wel het meest denken aan The War on Drugs.
Vol glitters sluiten we de avond af.
Het talent van de toekomst heeft ons weer eens positief weten te verbazen!