Afgelopen zondag vond de feestelijke afsluiting van de Nationale Museumweek 2018 plaats in het Scheepsvaartmuseum te Amsterdam. Tijdens de ‘Golden Hour’ konden bezoekers kunst ervaren, bekijken, maken en bovenal mee-rappen met de nummers van Sevn Alias.

Waar een programmering is, daar zijn de millennials

Wanneer we binnenkomen op het overdekte binnenplein zijn er al aardig wat bezoekers aanwezig. Terwijl een aantal een bescheiden pasje maakt op de muziek van dj Zwarte Koffie lopen anderen door naar achteren richting de steiger, om aan boord te gaan van het schip dat is nagebouwd op basis van de oorspronkelijke VOC-schepen.

De avond wordt om even na zevenen geopend door kunst consultant Stephanie D. Afrifa. Haar boodschap luidt dat millennials vooral naar de musea getrokken worden door een interessante workshop of lezing. Een programmering, iets waar deze avond overduidelijk voor gezorgd is. Er is genoeg te doen: van tekenen terwijl je naar het plafond staart tot aan een virtual-reality reis door het Amsterdam van een paar eeuwen terug.

Vrijheid vieren in historisch museum

Na het openingswoord wordt er een korte film afgespeeld waarin Sevn Alias door het museum wandelt en zich laat onderdompelen in het Nederland van de 17e en 18e eeuw. Al snel daarna verschijnt de dj op het podium en start hij de beat van het nummer Tunnelvision van de Amerikaanse rapper Kodak Black. Gekleed in een jogginsbroek en zwarte Puma trui springt Sevn Alias op het podium en begint gretig te rappen. Hij wordt hierbij ondersteunt door de aanstekelijke beat en neemt het publiek in de artistieke ruimte mee in zijn wereld van de trapmuziek. Een oudere man die aanvankelijk vrij vooraan stond haast zich snel naar achteren. Deze muziek is niet aan hem besteed, zoveel is duidelijk.

Gelukkig voor Sevn Alias reageert het overgrote deel van het diverse publiek enthousiast op zijn hits. Vanaf het derde nummer begint het publiek te dansen en wanneer hij de nummers  Architect en Mufasa ten gehore brengt wordt de dansende menigte alsmaar groter. Sevn heeft er zichtbaar veel zin in en tijdens zijn optreden spreekt hij uit hoe dankbaar we eigenlijk mogen zijn dat alle mensen die hier aanwezig zijn vrij zijn. Het feit dat de Surinaams-Antiliaanse rapper deze uitspraak doet in het Scheepvaartsmuseum is veelzeggend en het publiek ontvangt het met veel applaus.

 

 

Een initiatief om toe te juichen

 

 

Als afsluiter roept Sevn Alias jazz-saxofonist Benjamin Herman op het podium. Herman is geen onbekende in de hip-hopscene. Hij werkte eerder al mee aan projecten van o.a Typhoon en Pete Philly & Perquisite. Het afsluitende nummer zal later dit jaar verschijnen op het album van Sevn genaamd Recasso. Voordat de dj de beat inzet excuseert Sevn zich alvast voor eventuele foutjes, het is immers pas de tweede keer dat hij dit nummer uitvoert. Hij hoeft zich nergens zorgen om te maken, het slotnummer wordt goed ontvangen.

De vraag die de hele avond blijft hangen is wat precies het verband is tussen het optreden van Sevn Alias en de verschillende tentoongestelde attributen in het Scheepsvaartmuseum. Sevn geeft aan dat hij tot een aantal weken terug zelden tot nooit in een museum kwam en al helemaal niet had gedacht ooit in een museum op te treden. De show is goed, maar heeft verder geen artistieke verassingen. Aan de andere kant kan men dit soort initiatieven alleen maar toejuichen. Evenementen als deze zorgen ervoor dat mensen van verschillende achtergronden naar musea komen om gezamenlijk de mooie, maar ook de pijnlijke en lelijke aspecten van hun voorgeschiedenis beter te leren kennen en met elkaar te delen.  

Meer lezen? zie ook: