The Velvet Underground – The Velvet Underground (1969)
The Velvet Underground wist hoe een gitaar hoort te klinken en hoe je met een beheerst, haast terughoudend stemgeluid, perfect rendeert. De teksten van Lou Reed zijn super poëtisch. Het is net of Reed ze uitspreekt in plaats van zingt. En dan gaat hij begin dit jaar ineens dood. Ik was verrast. Van zo’n gekke en inspirerende gozer had ik verwacht dat hij altijd zou leven. Ooit zou ik hem zien optreden. Misschien is het maar beter dat ik hem niet in de herfst van zijn leven gezien heb. Vaak valt het tegen. Zijn oude groep blijft een echte referentieband: typische Velvet Underground-elementen hoor ik vaak terug in andere muziek waar ik van houd.
The Beatles – Revolver (1966)
Het is haast onmogelijk om van alle Beatlesplaten een favoriet te kiezen. Voor mij is dit de perfecte overgangsplaat tussen hun eenvoudigere beginperiode en experimentele latere werk. Als klein jongetje in Amerika speelde mijn moeder deze muziek altijd. Daarom is dit het geluid van mijn jeugd. Ik had natuurlijk geen flauw idee waar Tomorrow Never Knows over ging, maar wat kon dat me schelen? The Beatles is de pizza onder de muziek: altijd goed. Het slechtste materiaal is ook interessant. Met Naive Set denk ik dat we – hoewel je eigenlijk niet mag vergelijken – nog het meest in de buurt komen van de Revolverperiode, kijkend naar hun andere albums. Ik zou graag liedjes schrijven zoals Lennon & McCartney.