Theatermaker/schrijver Steff Geelen trapt af met voordrachten uit eigen werk. Steff zet in met een bedeesde, gebalanceerde voordrachttoon, vol zelfvertrouwen wat de performance ten goede komt. Je hoort niet meer de woorden maar de poëzie over thema’s als macht en oorlog zoals in Gaza. Ook komt het anders zijn, anders voelen aan bod. Het werk is van een zeker poëtisch niveau dat hoezeer hen het licht en gezellig wil houden nader aandacht verdiend om gelezen te worden. Zoals je een liedje vaker beluistert om erin te komen, eigen te maken zo kan je dat ook met gedichten doen.
Steff sluit af met een kort verhaal ‘Wankelen heeft een slechte reputatie’ uit het in 2023 verschenen chapbook Splitsingen, een E.P. voor schrijvers zoals Steff het uitlegt. Het is een bundel “met zes verhalen waarin de wereld steeds een beetje op zijn kop staat. Soms letterlijk: in het eerste verhaal ‘Wankelen heeft een slechte reputatie’ beleeft de ik-figuur alles ondersteboven. Diens vriendengroep heeft hier geen last van, waardoor de ik-figuur zich meer en meer afzondert van hen. Tegelijkertijd heeft de ik-figuur wel het besef dat het niet het ondersteboven zijn is wat tot het grootste ongemak leidt, maar het terugverlangen naar de tijd van voor de omkering. ‘En niet het snijden doet zo’n pijn, / maar het afgesneden zijn’ dicht Vasalis al in ‘Sotto Voce’ in de bundel Vergezichten en gezichten (1954)” aldus de recensie op TZUM. Als Vasalis erbij wordt gehaald, wekt het wellicht geen verbazing dat Steff Geelen genomineerd is voor de J.M.A. Biesheuvelprijs 2025 met het chapbook Splitsingen. Chapeau! Steff werkt aan een roman dat in 2026 zal verschijnen.