De nieuwe single ‘Naast Jou’ van de haast onvermijdelijke Joris Anne met twee nieuwe albums van SKINC en The Slow Clock zijn de belangrijkste bestanddelen voor deze vrijdag in augustus. SKINC komt met het album ‘Wezens Van Gewoonte’ en The Slow Clock komt met het album ‘Inpretative Dancing’. Dat laatste is gemakkelijk om je tong er over te laten struikelen, als je de Engelse taal wat minder machtig bent.

Joris Anne

Veel gedachten in een ziel

Hij kan zich nerveus maken. Hij kijkt vaak met spanning uit naar het materiaal wat hij uitbrengt. Toch kan hij bouwen op de mensen die hij in zijn naaste omgeving heeft, zoals Lucky Fonz III en producer Thor Kissing die precies weet hoe de liedjes van Joris Anne het best uit de verf kunnen komen.

Joris’ nieuwe single Naast Jou is het nieuwe geesteskind van een muziekmaker die met minimale muziekinstrumenten een liedje wil uit brengen. Met een mooi woord lo-fi waar de elektronica niet ver weg is. Over Naast Jou is weer wat te vertellen. ,,Tijdens het maken van mijn nieuwe album Hartendief, die 22 september dit jaar uitkomt bedacht ik mij, dat ik een tekst had liggen en waar ik nog nooit iets mee had gedaan. Ik schreef deze tekst op Koningsdag in 2017. De tekst gaat over een meisje en ik vroeg aan Thor Kissing: Lil Kleine heeft een nummer ooit eens uitgebracht Verliefd op je moeder zullen we dit als inspiratie gebruiken? En uiteindelijk werd mijn nummer Naast Jou een punk achtig nummer, waar ik heel trots op ben. In het begin van dit nummer hoor je Mavah Dansrijk praten en dit combineert goed bij dit nummer”, zegt Joris over de single.

Mavah Dansrijk heeft al wat artwork voor Joris gedaan, maar is zelf ook muzikaal aangelegd. Zij speelt in de Zaanse band TUPPERWR3. Wie naar die band luistert hoort overeenkomsten met het werk van Joris Anne.

SKINC

‘Lange tijd in de planning gestaan’

SKINC is geen onbekende in het muzieklandschap van Noord-Holland. Zeker niet na hun winst bij de Nobel Award van het afgelopen jaar. Met het eerder uitgebrachte materiaal, krijgt het viertal al aandacht bij onder meer 3 voor 12 Noord-Holland.

De muziek die ze maken, bestaan uit raps met pakkende teksten en die vooral herkenning oproepen bij de jongere generatie. Het eerste album Wezens Van Gewoonte heeft zelfs een urban twist en de elektronische drumbeats maakt het album SKINC gewoon smaakvol. Eigenlijk kun je zeggen dat Quinn, Jelle, Casper en Tristan nadenken om dit alles binnen hun arrangementen deze functioneel te gebruiken. Vet waar het moet en ingetogen waar dat noodzakelijk is. Wat wil je ook. De heren zijn bezig of bezig geweest met Electronic Music Production in Amsterdam.

,,De komst van ons debuutalbum Wezens Van Gewoonte heeft al een lange tijd in onze planning gestaan. We hebben vanaf het moment dat we begonnen zijn altijd al gewerkt volgens een strak releaseschema. Nu, anderhalf jaar, 2 EP's en een berg aan singles verder, is het dan eindelijk tijd voor onze volgende grote stap, het album. De titel Wezens Van Gewoonte is een directe vertaling van het Engelse gezegde 'Being a creature of habit'. Dit staat voor ons voor het altijd terugvallen in dezelfde gewoontes in onze jeugdige levensstijl. Hierdoor zijn veel thema's uit ons oudere werk zoals liefde, drank, drugs en gezelligheid nog steeds te horen op deze plaat, echter hebben we voor dit album besloten een iets serieuzere invalshoek te kiezen. Dit, gecombineerd met het feit dat we voor dit album echt de diversiteit die SKINC heeft volledig wilde showen, zorgt toch voor een compleet nieuwe verfrissende sound’, zeggen de vier van SKINC.

The Slow Clock

Interpretaties vanuit verschillende perspectieven

Een titel dat al bijna leidt tot het struikelen over woorden, maar Harmen Kuiper die schuilgaat achter The Slow Clock heeft al een aantal singles uitgebracht in aanloop naar Interpretative Dancing. The Slow Clock is niet nieuw meer, want in 2022 is al The Origin Of Air Quotes verschenen, waar bijvoorbeeld de single Monumental op terug is te vinden.

In Interpretative Dancing heeft Harmen dan behoorlijk wat energie zitten. Het resultaat is een album waarop niet is vast te stellen welke muziekstijl het eigenlijk is. ,,Het zijn veertien liedjes vol met muziek over garden parties, gongmeditaties, clip-on manbuns, juice channels, sleeveless sweaters, goede boeken, slechte films, opknapbeurten, slaaptekorten, sensitivity readers én writers en andere stokpaardjes”, zegt Harmen over het Interpretative Dancing. Het is de moderne tijd in de notendop, waarbij het allemaal een tandje langzamer kan, als het gaat om de snelheid waar dit alles bij de mens van vandaag de dag voorbij komt.

Obsessie voor muziek

‘Zoeken naar een nieuwe vorm gecombineerd met een nieuwe manier van luisteren, is echt verslavend’

Muziek neemt een belangrijke plaats in bij Harmen. ,,Muziek maken is tijdrovend maar ontzettend boeiend. Het is iets waar ik al mijn tijd aan wil besteden, vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week, sommigen noemen het obsessief. Ik ben inderdaad geobsedeerd door muziek. Opgenomen muziek die je kunt spelen wanneer je maar wilt. De mogelijkheden en onmogelijkheden die ermee gemoeid zijn, zijn zo uitdagend en zo opwindend dat ik het moeilijk vind te begrijpen waarom niet iedereen deze opwinding deelt die zo essentieel voor mij is”, zegt Harmen.

Het is het hele spectrum wat bij de muziek erbij komt kijken. ,,Het eigenlijke maakproces, de akkoorden, de woorden, de klanken, de arrangementen, de ontdekking, het zoeken naar een nieuwe vorm gecombineerdmet een nieuwe manier van luisteren, het is echt verslavend. Ik ben constant op zoek naar manieren om de grenzen van het technisch haalbare te verleggen”, vertelt Harmen.

Twijfel bij maken van muziek

‘De imperfectie zelf is misschien wel de schoonheid’

Daar hoort een kritische benadering bij en dat is bij Harmen terug te vinden. ,,Twijfel hoort bij mijn werk, want muziek maken zal voor mij nooit routine worden. Die eeuwige vraag of het wel goed genoeg is. Dingen veranderen tot het laatste moment, zelfs als de nummers op het punt staan te worden verwerkt voor digitale of zelfs fysieke distributie. Alles om de opgenomen muziek - hopelijk - beter te maken. Het kan altijd beter”, zegt hij daarover.

De naam van The Slow Clock is misschien wel uit het volgende af te leiden, waar Harmen gebruik maakt van het boekmanifest van Irma Boom. ,,Toen ik begon met het opnemen van muziek, dacht ik dat dit gevoel te maken had met onwetendheid of onvermogen, maar nu beschouw ik het als een pluspunt. Het leidt tot vertraging in het doen van dingen, dus het creëert ruimte om over dingen na te denken. Het is een zoektocht naar perfectie. een zoektocht die ik waarschijnlijk nooit zal kunnen voltooien, maar nogmaals, misschien is imperfectie zelf schoonheid”, zegt hij hierover.