Voordat Lilith Merlot zelf aanvangt, begint haar muzikale vriendin Djoeke met haar optreden. Ze doet een ingetogen optreden met aan haar zijde één van Nederlands bekendste gitaristen. Het is niemand minder dan Leif de Leeuw die Djoeke begeleidt. Ze laat nu nog songs als Anyone But You en My Wallflowers Dance horen. Nu nog onbekend, maar Djoeke vertelt dat haar materiaal onderweg is. Vooral My Wallflowers Dance heeft te maken met waar de jongere generatie veelal te maken heeft en dat is teveel in het hoofd zitten, met verwachtingspatronen en de onvermijdelijke sociale media. Fathers Daughter draagt Djoeke op aan haar vader van wie ze het gevoel van dramatiek heeft. Daarmee sluit ze haar bijdrage voor de avond af, maar de nieuwsgierigheid is wel grotendeels gewekt. Als Leif de Leeuw Djoeke begeleidt, dan is haar eerste muzikale werk wel iets om goed in de gaten te gaan houden.
Ze kondigt het al aan als ze haar EP ‘Shades Of Blue’ voor haar publiek gaat spelen. ,,Het is niet de meest vrolijke EP”, zegt ze bij aanvang, maar Lilith Merlot vindt troost, een uitweg, maar deelt haar emotie met de mensen die haar muziek kennen en begrijpen. Dat is zichtbaar te zien, want Lilith is blij dat haar verhaal van de afgelopen tijd op begrip kan rekenen. Daar is muziek eigenlijk ook voor bedoeld. Dat wat een ander meemaakt en je daarin herkennen.
Djoeke
Debuutmateriaal ligt in het verschiet
Lilith Merlot
Deel van het verleden ligt in Haarlem
Waar Leif de Leeuw zijn muzikale scholing aan de Rotterdamse Codarts heeft gevolgd, geldt dat ook voor Lilith Merlot. Achter Lilith Merlot schuilt Liselot van Oosterom en ondanks dat ze haar opleiding net als Leif aan de Codarts heeft gevolgd, is er wel degelijk een band met Haarlem. Hier liggen voor een deel de wortels van ooit een meisje die op zesjarige leeftijd begint met het schrijven van haar liedjes. Dat is nodig voor haar om te ontsnappen aan de thuissituatie die voor haar op dat moment minder leuk is. Op die eerste EP klinkt dat terug en waar ze dat op haar eigen website dat aanhaalt.
Naast de songs van haar EP Shades Of Blue laat Lilith Merlot ook wat minder recent materiaal horen zoals uit 2021 de Bonnie Raitt cover I Can’t Make You Love Me die net zo goed op haar nieuwe EP kan staan, omdat de lading past bij het woelige jaar wat Lilith achter de rug heeft. Het is trouwens niet de enige cover die Lilith Merlot speelt want er is een magisch nummer die naast Lilith Melot nog door een Nederlandse zangeres en muzikante wordt uitgevoerd.
De magie van ‘Speak Your Heart’
Lizz Wrightcover spreekt aan
Dat magische nummer is Speak Your Heart van Lizz Wright uit 2008. De Amerikaanse zangeres heeft Lilith Merlot daadwerkelijk gesproken en over de uitvoering ervan. Lilith brengt haar versie van Speak Your Heart uit in 2020 waarin de magie doorklinkt, maar er is nog iemand die eerder dit jaar ook een versie heeft laten horen tijdens haar albumreleaseshow From Silence in het Amsterdamse Bitterzoet. Dat is Berenice van Leer die op de eerste zondag van februari in 2023 een net zo magische versie weet uit te voeren. Hoe is het als dit nummer door alle drie gezamenlijk wordt uitgevoerd. Dus Lizz Wright, Lilith Merlot en Berenice van Leer? Dat is een droom die wellicht niet uit gaat komen, maar je weet het natuurlijk nooit. Net als de andere cover past Speak Your Heart in de avond. De overeenkomsten liggen eigenlijk best bizar dicht bij elkaar, want waar Berenice van Leer het nummer gebruikt om uit de stilte te komen, geldt dat voor Lilith Merlot net zo goed, want ze laat haar hart spreken over de situatie die ze het afgelopen jaar heeft gemaakt.
De eigen nummers die Lilith Merlot laat horen, zoals White Lies die op de nieuwe EP staat, spreekt voor zich. Op dat nummer is de tekst terug te horen die de titel van de EP draagt. Op de avond zelf laat ze een hagelnieuw nummer horen dat nog niet eens een titel heeft en omdat Lilith de laatste hand legt tijdens de soundcheck van de avond. Ze begeleidt zichzelf op de piano, waar normaal gesproken haar vaste toetsenman Serge Dusault op speelt. Veelvuldig klinkt de tekst Do I Dance in deze song door. Wellicht een kandidaat titel.
Slotakkoord
Metaforisch einde
Het slotakkoord kent een metaforisch einde, want met een beter nummer als Happier Alone kun je niet eindigen. Het is symbolisch, want als iets zich voort blijft slepen, kun je er beter afscheid van nemen. Dat is als je naar Happier Alone luistert. Het is een proces waarin je verdriet meemaakt, heftige gesprekken alles wat er eigenlijk aan toe gaat als twee mensen uiteindelijk erachter komen dat iets niet werkt. De tragiek zit aan beide kanten. Net als de dramatische kant. Als het applaus klinkt, besluit iedereen toch weer even plaats te nemen achter de muziekinstrumenten die alleen eerder hebben bespeeld.
Lilith sluit af met een echte Lilith Merlot klassieker en dat is Jerry. De ondeugd is er aan af te horen, want Jerry is een deugniet of de die ene aantrekkelijke man, waar sommige vrouwen van dromen. Hij doet alles wat je bijna niet van iemand anders kan verwachten, behalve bij deze Jerry. Lilith Merlot is uitgeroeid tot een wijze jonge vrouw. Ze is zelfbewust en weet wat ze moet doen. Hoewel dat meisje die in 2017 op haar eerste EP terug is te horen, daar klinkt nu de vrouw door die zelfverzekerd naar de toekomst kijkt en haar misschien minder leuke ervaring op Shades Of Blue kan omzetten in iets positiefs. En dat is wijsheid.