Het woord is aan de dromers waar de muziek in elkaar verlengde liggen. Het eerste is het debuutalbum van Rowann uit Zaandam, Precursor oorspronkelijk komend uit Haarlem en Wendy Moore uit Zandvoort. Van Rowann is bekend dat zij ambient maken, maar het kan net zo goed worden gerangschikt onder dreampop. Bij de muziek van Precursor komen elektronica en techno bij elkaar. Wendy Moore zegt dat ze muziek maakt voor de dromers en dat is met haar nieuwe single niet anders.

Rowann

Klassiek geluiden vermengd met hedendaagse muziek

De donkere kanten van de song Chess die op het debuutalbum Behind The Borders staat, is al een keer besproken bij de release van de single. Op bijvoorbeeld Come Back Love is er een grote gelijkenis met Clannad terug te horen. Op die track is eigenlijk niet veel nodig. De akoestische gitaar van Robert Swijgman draagt de song, waarbij Sophie de Graaf met haar stem de song de lading geeft, die het nodig heeft. Het lijkt wel of het over een liefde die verloren is gegaan, maar waarbij het terugverlangen ernaar er misschien wel in doorklinkt. Folk is het uitgangspunt, maar met het titelnummer Behind The Borders geven Sophie en Robert hier een totaal andere betekenis. Sowieso geeft deze song diepgang, want het gaat over grenzen doorbreken en erbij over heen kijken. ,,We hebben het album zelf geproduceerd en staat vol met gitaar en harp waarin we gezocht hebben naar interessante texturen en sounds. Zowel de harp als gitaar zijn soms onherkenbaar en ondersteunen met dit unieke geluid de etherische vocalen van Sophie. Verder is er veel ruimte voor instrumentale ‘sferische’ passages die zeer gelaagd zijn opgebouwd”, vertelt Robert over hun debuutalbum. Behind The Borders is een album met klassieke geluiden vermengd met hedendaagse muziek.

Klik hier voor het album Behind The Borders

Precursor

Combinatie van kunst en wetenschap op mix van elektronica met techno

Experimenteren is hem niet vreemd. Dat heeft Precursor al eens eerder gedaan bij zijn deelname aan de Rob Acda Award in 2017. Bij die deelname alleen al maakt hij indruk met de visuals. Het eerdere werk kent onder meer invloeden van Moderat, maar inmiddels heeft Quirijn Verhoog die schuilgaat achter Precursor meer gekozen om de menselijke kant in zijn muziek een wat meer prominente rol te geven. Op het album GLIA staat onder meer de track Human waar dat juist tot uitdrukking komt. Het is niet alleen de enige track met een stem, ook op Yunnan. Van de klanken die bij het begin op het podium van het Patronaat in Haarlem te horen zijn geweest tijdens zijn Rob Acda Award deelname, is nog behoorlijk veel overeind gebleven. Waar tijdens die optreden er nog een stevige beat heeft geklonken, doceert Precursor dat heel verfijnd op zijn nieuwe album. Het menselijke zit toch in de achtergrond van hemzelf want naast muziek maken is Precursor wetenschapper. ,,Ik wilde mijn muziek conceptualiseren en tegelijkertijd mijn interesse in neurowetenschappen op een andere, meer artistieke manier onderzoeken. Ik heb het gevoel dat kunst en wetenschap onafscheidelijk zijn. Het een kan niet bestaan ​​zonder het ander”, zegt hij over dit album.

Experimenteren

Academische benadering van muziek

Alle wetenschap begint met experimenten en GLIA is niet anders voor Precursor. Hij brengt drie maanden door met het opnemen van geluiden uit zijn verzameling synthesizers om de basis voor het album te leggen. Vervolgens experimenteert hij met verschillende sonische ideeën om zijn academisch onderzoek om te zetten in geluid. ,,Destijds was ik een module aan het bètatesten voor een klein Frans modulair bedrijf. Deze module was in staat om willekeurige midi-noten in oneven reeksen te genereren, waarbij het mogelijk was om willekeurig noten van elke reeks aan te passen, een beetje zoals een Turing Machine, maar in harmonie. Ik dacht dat dit een heel passende manier was om geluid toe te voegen aan het concept van hersensignalering, omdat dit ook schijnbaar willekeurig is van buitenaf, maar tegelijkertijd vormt de interactie tussen de neuronen een enorm efficiënt netwerk”, vertelt Precursor verder over het album. Human is misschien wel het beste vorbeeld van hetalbum. De track toont enige gelijkenissen met bijvoorbeeld materiaal van Jean-Michel Jarre's Zoolook uit het midden van de jaren tachtig. Op dat album staat de track Ethnicolor. Daar heeft de Franse synthesizervirtuoos gebruik gemaakt van gesproken teksten in verschillende talen bij de muziek op dat album.

Klik hier voor het album GLIA

Wendy Moore

Een spiegel voor jezelf houden

Tijdens de pandemie hebben veel bands en muzikanten een zware periode gekend. Zo ook de Zandvoortse songwriter Wendy Moore. Afgezien van een optreden tijdens een editie van 3 voor 12 Noord-Holland Vloedgolf in 2021 bij Alternative FM is het vrij beperkt gebleven. Wel laat Wendy tijdens die uitzending uitgerekend That’s Not You horen. Wendy vertelt daar dat ze bijna het bijltje er bij neer heeft gegooid. Totdat ze bij zichzelf te rade gaat en zich afvraagt of dat wel de bedoeling is. ,,Op dat moment zat ik in een diep gat. Dit nummer heeft mij echt uit een diep gat getrokken toen ik het schreef. Ik hoop dat het andere mensen ook kan helpen”, vertelt Wendy over haar nieuwe single. That’s Not You is ook direct de eerste single die Wendy uit gaat brengen bij het label Zip waar ze vrij recent een overeenkomst mee heeft gesloten.

Klik hier voor de single That's Not You

Niet het enige

Nog meer materiaal

Naast het album Behind The Borders van Rowann en GLIA van Precursor en de single That's Not You van Wendy Moore, is er in een update bij 3 voor 12 Noord-Holland nog muziek te vinden van Klezmagic met De Grote Race. Op de website van Alternative FM is er ook nog aandacht voor de singles van Elenne May met Swaying Pelvises en Rhona Roode met Super You. Materiaal waar later deze maand nog aandacht wordt besteed door middel van een 3 voor 12 Noord-Holland Vloedgolf wat te horen is in hetzelfde Alternative FM. Het is niet te missen.