Het zijn roerige tijden voor de (lokale) muziekscene sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus, maar ondanks de onderbreking van werkzaamheden houden we de moed erin. Popplatform NH-Pop zit in elk geval niet stil. Nu het project Op Sleeptouw is gaan rollen, leek het ons tijd voor weer een gesprek. Dus mailden we communicatiemanager Nadieh Bindels (midden op de banner) en bracht ze ons in contact met projectcoördinator Rob Kuiphuis (r) en projectleider Frank Bond (l) stonden ons te woord.

Een korte heads-up: Op Sleeptouw is het eerste project sinds lange tijd van NH-Pop. Daarvoor zijn zes acts gekozen die volgens het popplatform op een bepaald punt in hun ontwikkeling staan waardoor ze verder kunnen komen met hun ambities, onder begeleiding van een master. Zij worden dan ook masteracts genoemd. Daarnaast zijn er nog twaalf andere acts die bijna op hetzelfde punt zitten als de masteracts en daarom kunnen profiteren van andere initiatieven die voor Op Sleeptouw zijn opgezet. In een voorgaand interview lichtten Frank Bond en Onno Blom het platform en het project al toe.

 

 

Waar is NH-Pop en specifieker Op Sleeptouw tot nu mee bezig geweest en hoe ziet dat er inhoudelijk uit? En hoe pakt NH-Pop de draad op in deze vreemd tijd?

Frank: “De eerste workshopmiddagen van Op Sleeptouw zijn inmiddels achter de rug en voor nu staan er nog twee gepland. Die zijn voor zowel de selectie van zes masteracts als voor de overige twaalf acts die we begeleiden, al volgen ze die wel los van elkaar. Door de uitbraak van het coronavirus gaan de workshopmiddagen er wel iets anders uit zien dan gepland, we gaan ervoor zorgen dat deze online toch kunnen worden door gezet.”

Rob: “Op die manier behouden we niet alleen de mogelijkheid tot kennisoverdracht voor de acts, maar ook de werkgelegenheid voor de coaches en masters, grotendeels ZZP’ers. Dat is nu natuurlijk erg belangrijk.”

Frank: “De workshopmiddagen focussen zich inhoudelijk op allerlei aspecten, zoals uitstraling en professionalisering, maar ook op hoe je een boeker of manager vindt die het best bij je act past. Deze workshopmiddagen hebben wel in ‘fysieke’ vorm plaats gevonden. De volgende twee over PR & Marketing zijn op 5 april (voor de masteracts) en 19 april (voor de grotere selectie), maar dan dus in digitale vorm. Voor de masterclass shows van de zes verschillende acts wordt momenteel gebrainstormd over hoe we deze te zijner tijd gaan vormgeven. Maar het persoonlijke contact tussen acts en coaches staat in ieder geval altijd centraal!”

 

Wat kunnen jullie op dit moment betekenen voor bands die niet in aanmerking komen voor de workshopmiddagen of masterclasses?

Frank: “Er zijn acts die zich hebben aangemeld en toch niet voor Op Sleeptouw in aanmerking kwamen en acts die zich aangemeld hebben de afgelopen periode. Met hen zou ik in eerste instantie individueel in gesprek gaan. Ook dit ga ik gezien de situatie online op me nemen, dus ik zal Skype-gesprekken met die acts gaan voeren. Daarin duiken we echt in op vragen als: waar staan ze op dit punt in hun ontwikkeling? Hoe staan ze er zelf in? Wat willen ze graag en waar hebben zij zelf vragen over? Vanuit daar kunnen we ze passende hulp aanbieden.”

Frank Bond (l) met deelnemers van Op Sleeptouw

Hoe zien de plannen voor op lange termijn er inmiddels uit?

Rob: “Op Sleeptouw is een fantastisch project dat bij onze doelstellingen past, maar onze ambitie is groter. We zijn daarom ook heel blij dat de Provincie Noord-Holland zich bij ons heeft aangehaakt. Dat we meer projecten willen uiteenzetten staat vast, maar de invulling en de titel daarvan zijn er nog niet.”

“Het zou best kunnen dat we ons geld ook meer gaan inzetten om de platformfunctie van NH-Pop uit te breiden. Waar we vroeger nog een adviseursfunctie hadden, kunnen we onze kennis nu gebruiken om te bemiddelen. Ieder initiatief heeft natuurlijk zijn eigen vragen. Daar moeten ze bij ons mee terecht kunnen; misschien hebben wij zelf niet altijd direct een antwoord klaar, maar dan kunnen we ze in elk geval verder helpen. Dus als er bijvoorbeeld niet een poppodium is op een plek, maar wel een cultureel centrum dat popconcerten wil organiseren, kunnen wij ze ondersteunen in de aanpak daarvan.”

Frank: “En we kunnen ook een kwaliteitsgraadmeter bieden voor bijvoorbeeld de bandwedstrijden, dat wij die organisaties kunnen inlichten over acts die er klaar voor zijn om daaraan deel te nemen. Het valt me bij veel acts ook op dat ze nog niet helemaal goed inzien wat ze wanneer aan kunnen pakken, wij kunnen hen daarbij ook helpen, zodat ze op een punt komen waar ze zichzelf graag zien en begrijpen wanneer ze klaar zijn voor een volgende stap.”

Rob: “Wat ons netwerk betreft hebben we samenwerkingsverbanden met de podia, maar zien we ook graag dat andere poporganisaties zich bij ons aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan een initiatief als de Haarlemse Popscene On Tour. NH-Pop had in de oude situatie een heel databestand van wel 200 bands, maar dat is door de stilstand van vijf jaar verouderd. Dat moet weer worden opgebouwd, want ondertussen zijn mensen ook begonnen met nieuwe bands en projecten.”

Frank: “Wat ik zo mooi vind is dat dat netwerk opbouwen op heel natuurlijke wijze gaat. Bij Op Sleeptouw is dat netwerken niet een primaire factor, en toch gebeurt het gewoon. Roger Brouwn (Broederliefde) heeft bijvoorbeeld de jongens van VdP (Van De Polder, een van de masteracts, red.) aan een gig geholpen omdat ‘ie ze zag en dacht, dit vind ik leuk. Je ziet nu sowieso dat er door Op Sleeptouw wel al een gezicht wordt gegeven aan dit netwerk, dat ook de coaches en mensen die hun kennis hebben gedeeld in de workshopmiddagen graag betrokken blijven bij NH-Pop. ”

Rob: “Ik ben blij met hoe het gaat. We staan weer op de kaart en we krijgen veel positieve reacties.”