Hoe is het voor jullie als band om samen te werken in deze nieuwe samenstelling?
Dat gaat heel goed! We kennen elkaar dan ook allemaal al langer. Met Ian bijvoorbeeld heb ik vroeger nog samen in de schoolband gespeeld. De samenwerking verloopt eigenlijk heel organisch. Ik schrijf veel teksten, de jongens hebben vaak al een riffje voorbereid en dan gaan we samen jammen en zo proberen ergens naartoe te werken. De samenwerking brengt me vaak ook op nieuwe ideeën voor onze muziek.
Mooi dat jullie elkaars creativiteit versterken! Hoe zou je jullie stijl omschrijven?
Daar heb ik veel over nagedacht, maar ik denk dat we een combinatie van doom en sludge maken. We waren voorheen net wat meer doom, maar we hebben nu toch best wel wat rauwere invloeden. Ja, we willen met onze nieuwe muziek echt wel raggen. Soms nemen de boze invloeden de overhand in onze muziek en die pure, rauwe emotie willen we graag overbrengen.
Ik las inderdaad in jullie bio dat jullie muziek zijn oorsprong vindt in tragedie en in een soort oer-emotie.
Klopt. Over het algemeen ben ik een vrij rationeel persoon, maar daardoor vind ik het soms lastig om mijn emoties hun gang te laten gaan. Wat je voelt is tenslotte niet per se rationeel. Tja, dus ik zocht steeds al een uitlaatklep voor mijn emoties en ben aanvankelijk veel gaan tekenen, schilderen en schrijven. Maar ik merkte dat ik zo’n gevoel kreeg van “ik moet het kwijt”, heel fysiek eigenlijk. Ik heb toen van alles uitgeprobeerd en kwam uiteindelijk terecht bij het zingen en het schreeuwen.
Hoe heb je geleerd om het zingen en schreeuwen te combineren?
Ik heb vroeger klassieke zangles gehad. De basics die ik daar geleerd heb, qua ademhaling en tonen, komen nu nog steeds goed van pas. Het schreeuwen was, zeker aanvankelijk, puur op emotie gebaseerd. Als ik nu terugluister naar wat ik acht of negen jaar geleden deed, klinkt het eigenlijk best ongemakkelijk. Ik heb veel geluisterd naar muziek en Mikael Åkerfeldt (Opeth) is qua grunten een groot voorbeeld voor mij. Maar qua zang vind ik mijn inspiratie ook door te luisteren naar Lana Del Rey en David Eugene Edwards (Woven Hand en 16 Horsepower).
Emoties lijken een terugkerend thema te zijn in jullie muziek.
Inderdaad. Voor mij is muziek een uiting van mijn rauwere emoties. Ik heb in het verleden paniekaanvallen gehad. En natuurlijk zijn paniekaanvallen heftig, ik schrok daar zelf ook van, maar tegelijkertijd zijn ze ook krachtig. Toen dacht ik: “Misschien kan ik hier wel iets mee”. Ik wilde proberen mijn paniekaanvallen om te zetten in iets dat ik creatief kan inzetten. Ik wilde het proberen te gebruiken in mijn voordeel.
Wat bijzonder dat je dit zo hebt kunnen gebruiken en het zo open deelt.
Ja, dankjewel. Ik denk dat er zoveel lagen in de mens zitten. Sommige mensen zijn er heel open en uitgesproken in, anderen juist stil en gesloten. Voor mij is onze muziek een uiting van al die rauwe emotie. Er is niks mooiers dan dat er na een optreden iemand naar me toe komt en zegt: “Je hebt net wat in me los gemaakt”. Daar doe ik het voor.
Jullie willen dus emotie losmaken bij het publiek als jullie optreden?
We willen de mensen overrompelen en meenemen in een emotionele reis met onze muziek. Live beginnen we heel stil en hopelijk worden de mensen er dan ook stil van. De muziek bouwt zich op, we vinden de lichtshow daarin heel belangrijk en natuurlijk ook de afstelling van het geluid. We willen dat het echt imposant overkomt. Ja, dat je een beetje het gevoel hebt dat je een mooie gotische kerk binnenloopt op een avond, als de zon ondergaat. Het licht valt in de kerk door de glas-in-loodramen, je voelt je een beetje klein door de imposante en mooie kerk. Zo’n soort gevoel hoop ik op te roepen tijdens onze concerten.
Wat een mooie vergelijking maak je daar. Mij lijkt dat je daar zelf echt voor in de juiste mindset moet komen. Hoe pak je dat aan voor een optreden?
De jongens zitten meestal gezellig wat te drinken. Ik moet zelf inderdaad soms even schakelen om in de juiste mindset komen. Wat ik soms doe, is met mijn nagels flink krassen op mijn rug (Natalya laat haar lange, spitse, rode nagels zien). Toch een klein beetje zelfkastijding die me helpt om over het randje te gaan.
Dus de pijn die dan vrij komt helpt je dan?
Ja, precies. Op het podium voel ik me vervolgens soms alsof ik aan het hallucineren ben. Gewoon op de muziek dan. Ik kan er echt helemaal inzitten. Dat vond ik vroeger wel moeilijker hoor, om zo vol zelfvertrouwen op het podium te staan.
Hoe heb je dit dan aangepakt, om dit zelfvertrouwen te krijgen?
Ik heb geprobeerd te leren me niet zo snel te schamen en om gewoon door te gaan als er iets fout gaat, om meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik heb hiervoor een soort performance les gehad, om te leren omgaan met dit soort dingen. Hierdoor voel ik me ook op het podium inmiddels heel comfortabel.