Like a band

Interview met Jazzanova

Maurice Kamps ,

Jazzanova vestigde het afgelopen decennium wereldwijd haar naam met remixen voor onder andere Roy Ayers, Calexico, Lenny Kravitz en Azymuth, vele mixcd's en eigen albums. Met hun laatste cd 'Off All Things' maakte het dj/ producerscollectief de vertaling naar het podium. Daarmee waren ze ook in onze provincie te zien tijdens de geslaagde eerste editie van Mecc Jazz Festival in Maastricht.

Interview met Jazzanova

Ik ontmoet Stefan Leisering van Jazzanova in de lobby van hun hotel, enkele uren voor hun optreden tijdens de tweede dag van Mecc Jazz. De groep stond geprogrammeerd om beide dagen af te sluiten in de Central Park-zaal, maar door stemproblemen van Paul Randolph, werd het optreden de avond ervoor geannuleerd. De zanger ontbreekt vandaag en Axel Reinemer blijkt nog te slapen. Na een wake up call van de manager van de Berlijners voegt hij zich bij ons.

Het sextet brengt platen uit onder de naam Jazzanova, maar wie de kleine lettertjes leest zal steeds dezelfde twee namen aantreffen; Axel Reinemer en Stefan Leisering. Terwijl de overige vier met hun platenkoffers de wijde wereld intrekken, blijft het duo achter in de studio. Stefan Leisering: “We zijn met zijn zessen en maken muziek, we zijn dj's, labelbazen... Er maken veel mensen deel van uit, maar alleen Axel en ik zitten in de studio.”

Met het album 'Off All Things' onder de arm beklom het tweetal, versterkt met een bataljon instrumentalisten, voor het eerst het podium. Het maakt de onduidelijkheid over wat Jazzanova is en wie nou wat doet alleen maar groter.

"Mensen kijken naar de foto's en vragen: waar is Claas, waar is Jürgen? Dat is misschien verwarrend. Tegelijkertijd vind ik het wel oké dat mensen niet precies weten wat we zijn, maar we zijn zeker een soort band. Zeker op het podium zijn we een echte band.”

Hun eerste album 'In Between' uit 2002, kwam helemaal uit de sampler. Op de tweede cd spelen muzikanten de partijen in die door het tweetal op de computer gecomponeerd werden.

Leisering: ”Onze werkwijze is erg veranderd door de jaren. 'Inbetween' was erg op samples gebaseerd, op 'Off All Things' staan de drums minder centraal, ze zijn meer een onderdeel van het hele geluid.”

“We gebruiken de sampler alleen nog om drummers te samplen”, vult Axel Reinemer hem aan. “Op het laatste album hebben we alleen in het nummer 'Look What You're Doing To Me' samples gebruikt van een oude Cubaanse lp.”

Niet alleen de werkwijze, ook het eindresultaat is radicaal anders. Op 'Off All Things' hebben de uit honderden samplesnippers opgebouwde, futuristische nu-jazz en broken beat  plaats gemaakt voor uiterst toegankelijk retro soul, waarmee de groep terug gaat naar haar basis. Met het album was het voor het eerst mogelijk de vertaling naar live optredens te maken. Toch maakte men de langspeler niet met het podium in gedachte.

Nee, het was juist andersom”, legt Stefan uit. “Toen we het album af hadden, merkten wij dat wij het ook live konden brengen. Ik vind het veel interessanter om te kijken hoe de muziek die we maken in de studio live gespeeld kan worden, dan dat we van tevoren na gaan denken wat voor een muziek we live zouden kunnen gaan spelen. Het is niet de gemakkelijkste weg, maar we zijn een studioproject, dus dat is hoe wij werken.”

En daar komt ook geen verandering in nu het duo met een band rond toert: “Het zijn twee verschillende werelden. We zouden een jam kunnen houden met de band, dat is misschien een idee voor een nieuw project, maar Jazzanova muziek komt uit de studio en het samenwerken met vocalisten en instrumentalisten, maar niet uit het jammen met een band. Dat is een ander ding.”

“Tijdens de optredens hebben we nummers veranderd, of variaties aangebracht, maar verder dan dat gaat het niet!”, vind ook Axel.

In een interview verklaarde een Jazzanovalid dat als één van hun met een nieuw album op de proppen komt, ze allemaal hetzelfde nummer als favoriet hebben. Stefan Leisering : “Dat is een interessante uitspraak...”

Wat is het in dat ene nummer dat ze allemaal aanspreekt? “Dus met andere woorden: wat is de essentie van Jazzanova?”, lacht Axel Reinemer.

Dat is een abstract iets”, antwoordt Leisering na een korte denkpauze. “Het moet een twist hebben, er moet iets speciaals in de melodie zitten dat je pakt. Maar het kan ook iets breekbaars zijn... Maar we hebben zo'n weids bereik. Gisteren tijdens het optreden van Angie Stone merkten we dat de twee nummers waar Axel en ik op reageerden, dezelfde twee waren. We werken al zo lang samen, dat je een smaak ontwikkeld.

We hebben vaak dezelfde reactie op nummers, maar dat hoeft niet altijd, want iedereen in de Jazznova crew, ook de dj's, hebben hun eigen voorkeur, maar we zullen het allemaal begrijpen als iemand iets het beste nummer van een album vindt.”

Die eclecticiteit blijkt ook als de twee gevraagd worden naar waar ze op het moment naar luisteren.  Axel: “Dat zijn zoveel dingen, ik heb pas heel laat 'Solo Piano' van Gonzales ontdekt, daar luister ik veel naar, Charlotte Gainsbourg, om er twee op te noemen.”

Ik heb een hele vreemde mix van liedjes in mijn iPod", vertelt Stefan. “Ik zet hem altijd op shuffle en dan kan het voorkomen dat Schubert's pianoconcert gevolgd wordt door Iggy & The Stooges of jazz. Er staan meer dan zeshonderd tracks op, de volgorde van de nummers geeft je soms een nieuwe kijk op de muziek. Dat vind ik erg inspirerend. ”

De groep is het onderwerp van een heuse documentaire. Reinemer: “Er werken een aantal jongens aan die soms met ons meegaan op tournee of als we de studio in duiken. Wanneer hij af komt dat weet niemand.”

Het is bijna twee jaar geleden dat ze begonnen met filmen, maar voordat hij uitkomt zijn we weer een of twee jaar verder. Dus het is een lange tijdspanne, het is interessant, ook voor ons, om te zien hoe alles veranderd is, hoe we oud geworden zijn”, lacht Leisering.

Ondertussen werken de twee aan een nieuwe Jazzanova langspeler. “We zijn nog in een vroege fase, omdat het optreden helemaal nieuw voor ons was hebben we er meer tijd in gestoken dan oorspronkelijk de bedoeling was. Hopelijk verschijnt het album aan het eind van het jaar of in het begin vanvolgend jaar.”

Het voornemen voor 2011 van de Berlijners is om meer haar neus te laten zien. Stefan: “Voor Jazzanova in het algemeen denk ik dat het belangrijk is om meer aanwezig te zijn. Niet elke drie of vier jaar een album maken, maar meer uitbrengen, toeren. In het verleden hebben we hier een remix en daar een track voor een compilatie gedaan, teveel in verschillende richtingen. Ik denk dat het beter voor ons is om ons op één ding te focussen.”

Ze willen zich meer profileren? Stefan: “Ja en meer als een band” Axel: 'Like A Band'! “ “Dat is de naam van de documentaire!”, lacht Stefan.