Muzikale duizendpoot is niet voor een stijl te vangen Muzikale duizendpoot is niet voor een stijl te vangen

Limburg Spotlight: Bas Kunnen

, Jörg de Groot

Muzikale duizendpoot is niet voor een stijl te vangen

Limburg Spotlight: Bas Kunnen

Jörg de Groot ,

In de serie 'Limburg Spotlight' belichten we Limburgse artiesten. In deze editie Bas Kunnen aan het woord. Geboren en getogen in Weert en tegenwoordig woonachtig in Rotterdam. Muzikale duizendpoot in de hedendaagse pop- en dance scene. Dit is zijn verhaal.

Limburg Spotlight: Bas Kunnen

In de serie 'Limburg Spotlight' belichten we Limburgse artiesten. In deze editie Bas Kunnen aan het woord. Geboren en getogen in Weert en tegenwoordig woonachtig in Rotterdam. Muzikale duizendpoot in de hedendaagse pop- en dance scene. Dit is zijn verhaal.

Of ze nou in Amsterdam, Rotterdam, London of Peking wonen, 3VOOR12/Limburg weet ze te vinden. Hoe is men in de muziekwereld terecht gekomen, wat hebben ze gedaan en waar zijn ze momenteel mee bezig? Gaat het ze voor de wind of is het knokken om het hoofd boven water te houden? Spannende verhalen of juist helemaal niet? We nemen een kijkje in hun muzikale wereld.

Wie ben je, wat doe je en hoe is het allemaal begonnen? "Ik ben Bas Kunnen en ben producer van dance-, pop- en urban muziek, live artiest, dj en sound engineer. Vanaf jongs af aan ben ik gefascineerd door muziek. In mijn tienerjaren heb ik Algemene Muzikale Vorming gevolgd aan de Streekmuziekschool in Weert. Daarna heb ik jaren orgelles gehad en voor mijn dertiende verjaardag kreeg ik een drumstel. Na een aantal jaren drummen (autodidact), volgde ik de cursus “Popstart” op de muziekschool en daar leerde ik andere muzikanten kennen, waarmee ik het bandje, “Noisy Tools” vormde.

Begin jaren ’90 ontdekte ik op MTV de plaat 'Out of Space' van The Prodigy en wilde graag elektronische muziek gaan maken. In eerste instantie met de keyboards van de toetsenist van de band. Later kocht ik van Weertenaar Franck van der Heijden, onder andere bekend van de arrangementen voor Night of the Proms, een Roland W30 music workstation. Met dit apparaat, waarmee The Prodigy ook werkte, schreef en produceerde ik mijn eerste tracks. Na verloop van tijd kwam er meer apparatuur bij en na een aantal jaren had ik een volledige studio staan.

Op 4 november 1997 heb ik mijn bedrijf opgericht en een aantal weken geleden vierde ik het 12,5 jarig bestaan! In 1998 tekende ik mijn eerste platencontract op het label van Roland Molendijk en bracht daarna nog tientallen platen uit op diverse labels in verschillende landen.
Van 2002 tot 2005 zat ik in de besturen van Conamus en Stichting Popmuziek Limburg, beide als dance-specialist. Sinds 2005 doe ik naast mijn produceerwerk live-engineering: ik mix bands en artiesten op evenementen en festivals."

Je hebt als uitvoerend artiest diverse alter ego's: Noisefloor, Cassini en als live artiest: Bas Kunnen en Eclectica. Je lijkt niet echt voor een sound te vangen. Hoe komt dat?

"Door de jaren heen is mijn interesse, en dus ook mijn sound, veranderd. Het is erg lastig om van een bepaalde naam, gekoppeld aan een stijl, af te komen. Zo staat de naam “Bas Kunnen” nog steeds voor trance muziek, terwijl ik dat al sinds 2005 niet meer maak. Vandaar dat ik steeds met nieuwe projectnamen kom. Momenteel werk ik met dj Idriss samen onder de naam 'Grande Vue' en brengen we met enige regelmaat tracks en remixen uit in binnen- en buitenland. Onze sound is nu een cross-over tussen pop-, dance en urban.

Succes heb je de afgelopen jaren gehad met onder andere de track Clubsystem in het clubcircuit en als feature op album van Judge Jules en Infinity. Hoe kijk je hierop terug? "De plaat 'Clubsystem' van mijn project Noisefloor heeft mijn leven veranderd. De plaat werd opgepikt door Tiësto, Erick E, Fedde le Grand, Marco V, Benjamin Bates, Pete Tong, Judge Jules en Ko-Kimura (Japan). Door die plaat kreeg ik (inter- )nationale aandacht en respect, en openden deuren die voorheen gesloten bleven voor me."

 
Grande Vue ft. Leo Tan - Take it Away

nu op 3voor12