Sinds de oorsprong gaat hiphop over gevoelens. Van politiek gedreven nummers over de strijd tegen zwarte discriminatie zoals 'Fight the Power' tot liedjes over eenzaamheid, zoals LL Cool J’s 'I Need Love'. Leidse producer en opkomend artiest Laurens Daniël Floris, die onder de naam Fulm. werkt, schaamt zich niet om zijn emoties en levenservaringen in muziek te stoppen. Zijn werk is nog niet mainstream, maar hij is al een tijdje bezig met releases en heeft twee albums en drie EP's uitgebracht. Hij vertelt hoe hij uit zijn elektronische achtergrond, know-how van sonologie en liefde voor keukentafelgesprekken, instrumentale hiphop is gaan maken.

Je hebt je eerste album in 2023 uitgebracht onder de naam Fulm. Waardoor heb je besloten om aan dit project te beginnen?
Ik maakte al vanaf 2015 dubstep, maar de hiphop van Fulm. begon eigenlijk toen ik mijn scriptie aan het schrijven was op het conservatorium. Ik was toen erg druk met de academische wereld en academische muziek. Alles moest complex zijn, bijvoorbeeld met vrije vorm ritmes, veel free jazz, en ritmes die in de natuur voorkomen, zoals regen. Op een gegeven moment werd dat een beetje veel en was ik op zoek naar een project waarin ik mijn andere ideeën kwijt kon. Ik wilde muziek maken waar ik gewoon wat plezier uit kon halen, dus begon ik gewoon wat te diggen en samplen. In die periode heb ik veel beats gemaakt en uiteindelijk daarvan een album samengesteld. Het album is een collectie van de betere dingen die ik in die tijd heb gemaakt. Er bestaan dus ook veel beats die het album niet hebben gehaald.

Wie waren je inspiraties voor dit project?
Er waren een paar artiesten waar ik wel meer naar luisterde. Veel shit die door The Alchemist en Knxwledge is geproduceerd, Action Bronson, Earl Sweatshirt, MIKE en JPEGMAFIA. Knxwledge is denk ik de grootste inspiratiebron voor mij, ook omdat hij gewoon dag in, dag uit muziek maakt. Soms brengt hij een album via een label, maar hij dumpt ook een groot deel van zijn werk op Bandcamp.

Net als Knxwledge heb je zelf al veel muziek uitgebracht in iets meer dan een jaar. Hoe doe je dit?
Ja dat klopt, en ik vind het nog te weinig. Ik denk dat dat heel erg te maken heeft met de vraag: wanneer denk je dat iets af is? Vroeger probeerde ik elk klein detail uit te werken, maar ik begrijp nu dat dat onbegonnen werk is. Ook omdat ik voor een nummer vaak verschillende nummers sample, zorgt het layeren vaak voor genoeg detail. Less is more, dat werkt goed voor mij en op die manier kan ik ook veel maken. Ik doe dit ook gewoon voor mijn plezier en als iets af is, dan gooi ik het bij elkaar, zet ik het online. Op dit manier is het ook helemaal afgesloten en dan kan ik er niks meer aan afdwingen.

 

"Vroeger probeerde ik elk klein detail uit te werken, maar ik begrijp nu dat dat onbegonnen werk is."

Je tweede album, ‘Morgen Weer Een Dag’, kwam in 2024 uit.  Heb je het anders aangepakt dan je eerste?
Mijn eerste album was een verzameling van beats, maar met wat minder samenhang. Bij het tweede album vond ik het leuk om het iets meer als concept aan te pakken, dus meer met een thema. In plaats van teksten ergens uit te samplen, heb ik iemand anders gevraagd of zij wat teksten wilde schrijven. Toen heeft zij allemaal dingen geschreven en ingesproken, en die heb ik vervolgens gesampled, geknipt en door het album heen verspreid.

Je vertelt dat je tweede album ook meer conceptueel is. Kan je dat verder toelichten? 
Ik heb dit concept in mijn hoofd ontwikkeld en toen een diner georganiseerd met vrienden. Tijdens het diner heb ik mijn telefoon neergelegd en opnames gemaakt. Het hele album is meer een soort van hommage aan keukentafelgesprekken, vriendschap en gezelligheid, maar ook aan de diepere emotionele banden die je met je vrienden hebt, zoals alle vervelende en droevige dingen. Ik hoop dat de narratief een beetje naar voren komt, omdat dat album door een aantal verschillende gevoelens heen gaat.

 

"Ik ben een beetje meer gaan uitbreiden naar niet alleen samplen, maar ook wat meer internetcultuur integreren"

Je hebt in 2024 drie EP’s met als naam ‘Throwaways’ uitgebracht. Hoe vergelijken die zich met je eerder werk?
Ik ben een beetje meer gaan uitbreiden naar niet alleen samplen, maar ook wat meer internetcultuur integreren. Dus bijvoorbeeld heel veel shit van Instagram en dat combineren met samplen en alle kennis die ik heb over elektronische muziek heb. Hierdoor hoop ik meer mijn eigen stijl erin te verwerken en een cohesief project te ontwikkelen. Ik denk dat dat ook wel iets is dat meer in lijn ligt met de voortgang van dit project. Ik heb het idee dat het een beetje lastig is om met alleen samplen een identiteit te creëren, dus ik probeer dat gesamplede te combineren met de vrijheid van elektronische muziek. Ik vind het leuk om dingen doormiddel van synthesis zelf te maken en ergens een eigen karakter aan te geven.

Werk je op dit moment aan nieuwe projecten en heb je plannen voor de toekomst?
Ja, ik ben dus naast Fulm. bezig met dat andere project, dat heet Fleurs, Sec.  Daar gaat nu iets meer aandacht naartoe. Dat project focust meer op elektronische muziek, vooral muziek die een beetje in de ambient hoek zit. Ik probeer mijn hele achtergrond in elektronische muziek daarin mee te nemen. Ook alle filmmuziek en compositietechnieken die ik heb geleerd tijdens mijn studie, maar ook mijn voorliefde voor oude dubstep en oude shit die ik van mijn vader heb meegekregen; zoals techno pioniers Underworld en Meat Beat Manifesto. En voor Fulm... ja, ik denk dat er gewoon nog veel meer ‘Throwaways’ aankomen en zo nu en dan weer een conceptueel album.