Rechts op het podium staat het uitgebreide slagwerkstation van Vinsent Planjer. Keurig geordend, een beetje in de lijn van de foto op de hoes van Ummagumma van inderdaad, Pink Floyd.
'Warm to the Touch' draait voor Planjer om de vraag of hij met zijn slagwerk behalve ritme ook melodie kan scheppen. Dit doet hij door een muzikale conversatie aan te gaan met één of meer gesprekspartners uit verschillende muziekwerelden. Op het album zijn dit muzikanten als violiste Liza Ferschtman en trompetist Teus Nobel. In Leiden speelt hij het album voor het eerst in de bezetting met Ties Mellema op sax, Benjamin Glorieux op cello en Rembrandt Frerichs op piano. Alle drie zijn meester op hun instrument. Niet onbelangrijk, want Planjers composities zijn uitdagend, zowel in technisch opzicht als door de muzikale keuzes. Daarnaast geeft Planjer zijn muzikale partners alle ruimte om te improviseren. 'Escape from Wonderland' kreeg van Glorieux een prachtig gestreken, melancholiek intro, wat langzaam overging in een klaterende waterval van geluid. De saxofoon van Melleman deed in 'Unearthed' denken aan vogelzang op een vroege ochtend. In alle stukken speelde Vinsent Planjer de rol van muzikale gesprekspartner, van meditatief tot uitbundig, van teder tot agressief, van humoristisch tot bloedserieus.
Jazz ontstond meer dan honderd jaar geleden. Sindsdien zijn er veel gedreven muzikanten geweest die de jazz een zetje gaven in een vaak onverwachte richting. Vinsent Planjer levert daar een boeiende en hoogst persoonlijke bijdrage aan.
Het album 'Warm to the touch' van Vinsent Planjer is op vinyl uitgebracht door Kepera Records en is ook te downloaden bij iTunes.
Vinsent Planjer percussie / Ties Mellema saxophone / Benjamin Glorieux cello / Rembrandt Frerichs piano
Vinsent Planjer met 'Warm to the touch' bij Hot House Jazz op 8 februari 2025, een beeldverslag.