Hiqpy werd bekroond door het moederschip met een plek in de 12van3voor12 en een lyrische recensie op ESNS, maar de band lijkt nog een beetje in hun welverdiende faam te moeten groeien als je de zangeres de bezoekers hoort bedanken dat de zaal al zo vroeg op de middag vol is. Omgekeerd wereld: de act is juist zo vroeg geprogrammeerd om modieuze laatheid te voorkomen. De grote zaal van de Nobel heeft een akoestiek die gemaakt is voor deze formatie (of ik heb gewoon een VIP-spot veroverd). Galmende bedwelming van de stem, gitaar en drums die je des te makkelijker besluipen. De frontvrouw is hartelijk maar weet op de juiste momenten een minzaam aura aan te nemen met zuinige gitaarhaaltjes wanneer een nummer erom vraagt. De uitvoering van ‘Everything’ in deze set verdient echter stadionstatus.
‘Bowie’s Pressure’ bevat een bevlogen dialoog tussen zangeres en gitarist, wat een tempo- en temperatuurverhoging in de set inluidt. De mic vertikt het tijdens ‘Red Flag Magician’, maar na een vlugge wissel doet de track nog het meest denken aan een musicallied waarbij een karakter uit de schulp durft te komen. Een aantal fans vooraan worden in het zonnetje gezet dankzij hun zelfgemaakte bandshirts, want Hiqpy’s ster lijkt sneller te stijgen dan de merch makers bij kunnen houden. Ze hebben dan ook nog meer één single op de streaming platformen staan, de begrijpelijke afsluiter ‘Something’. Het klinkt wat voorzichtig ten opzichte van de rest van de set, maar dat geeft wel de kans voor de zangeres om het volledige spectrum van haar stem te etaleren. Blij dit te hebben gezien op het overslagpunt naar onmogelijke populariteit. (BK)