#BF050: Dansen met Ambivalenz, Karimooo en Black Sun Empire

Van zonnebaden naar feesten bij Dansen bij de Bus

Tekst: Romanie van Ek & Marcel Sturing Foto's: André Eggens, Elbert Fliek en Harold Zijp ,

Uitbundig dansend je dag doorbrengen: er is geen betere manier om de vrijheid te vieren! Afgelopen jaar gooide noodweer nog roet in het eten, dit jaar scheen de zon echter volop en was het terrein bij Dansen bij de Bus dan ook afgeladen met mensen. Het was wel te zien dat Bevrijdingsfestival Groningen haar drukste editie ooit mocht vieren. Deze dag van de vrijheid bood voor ieder wat wils en 3voor12 groningen was aanwezig om verslag te doen van een aantal dj’s die dit jaar een feestje wisten te bouwen bij Dansen bij de Bus.

Ambivalenz

Sinds zo’n 3 jaar gaan de Groningse Limuel Mulder en Alexander Smit onder de naam Ambivalenz door het leven. Met als inspiratiebron artiesten als Boys Noize, Justice en Joost van Bellen draaien ze dynamische en opzwepende sets in binnen- en buitenland. Het hoogtepunt was de tour in China vorig jaar, waarbij ze twee shows in Beijing, één in Shanghai en één op de Chinese Muur deden. Deze homegrown electro-lovers mochten tijdens dit Bevrijdingsfestival niet ontbreken.

Wanneer dit dj-duo om 14.00 uur plaatsneemt achter de draaitafels is het voornamelijk nog Zonnebaden bij de Bus. Er is nog genoeg ruimte om een balletje te trappen met papa, en voor de stage doen meisjes radslagen op de maat van de muziek. De heren hebben een gevarieerde set samengesteld, waarbij verschillende tracks uit uiteenlopende genres naadloos aan elkaar worden gemixt. Hoogtepunt is misschien wel de track Lotus van Mumbai Science; de meeste bezoekers verruilen hierbij het zitten of liggen met dansen.

Karimooo

Om 18.00 uur betreed de "Rasta Demon from outer space" het podium naast de bus. Karimooo staat bekend om zijn zelfgemaakte demonenmaskers – hij is tevens een getalenteerde illustrator/graphic designer - die zijn zeer diverse sets een extra dimensie geven. Het duistere masker staat in scherp contrast met de sfeer voor het podium: mensen staan glimlachend van hun drankjes, het zonnetje en elkaar te genieten.

Karimooo laat in zijn set alle uithoeken van bass voorbij komen in een opmerkelijk hoog tempo. Op hoog niveau wordt alles aan elkaar gemixt. Naarmate het uur vordert worden de beats steeds harder, afgewisseld met korte rasta-sound intermezzo’s. Aan alle kanten is of komt het publiek in beweging. Zodra tegen het einde een ruige en enthousiaste MC het podium betreedt is iedereen goed opgewarmd voor een nieuw uur vol met snoeiharde drum ’n bass.

Black Sun Empire

Om 19.00 uur blijft het ‘outer space’ gevoel nog even aanwezig wanneer de mannen van Black Sun Empire achter de draaitafels plaatsnemen. Het Utrechtse trio toert al jaren de wereld rond en is daarmee een absolute wereldtopper binnen de drum ’n bass-scene.

De MC van het uur daarvoor begeleidt vloeiend de keiharde en duistere drum ’n bass waarop de mensenmassa nu echt goed los gaat. “Groningen is de hardste!” klinkt door de microfoon. Spontaan klimmen een paar mensen in één van de metalen stellages, die vooral dienst doen als herkenningspunt voor menig vriendengroep. De energie blijft de gehele set constant: de ene moshpit volgt de andere op. Waar het een dag eerder nog eerbiedig stil was om 20.00 uur, klinkt er nu bij Dansen bij de Bus opgewonden geroezemoes van een publiek dat méér wil.