Songbird Sessions 2015

Zeer geslaagde tweede editie in Groninger Stadsschouwburg

Tekst: Jan-Martijn Huitema Foto's: Donald van Tol ,

Neem een groep getalenteerde nationale en internationale singer-songwriters. Zorg voor een smaakvolle locatie. En succes is gegarandeerd. Na de eerste editie in 2014 deed het minifestival Songbird Sessions ook dit jaar weer Groningen aan. De aanwezigen werden bijna vijf uur lang getrakteerd op een aaneenschakeling van vocaal en muzikaal genot.

De opzet is simpel: vier internationale (hoofd)acts staan deze middag in de karakteristieke zaal van de Stadsschouwburg. Tussen de internationale optredens door mogen drie lokale singer-songwriters zich in de foyer presenteren aan het publiek. Wij van 3voor12 groningen focussen ons uiteraard op de lokale talenten.

Tenfold

Na het optreden van Roo Panes, de eerste internationale act van vandaag, verplaatst het publiek zich razendsnel van de zaal naar de foyer waar Tenfold (Tineke Hussaarts) al klaar staat. De oorspronkelijk uit Emmeloord afkomstige singer-songwriter schrikt ervan als ze ziet hoe gaandeweg haar optreden de foyer tjokvol loopt. Maar met haar kraakheldere stem, licht melancholische nummers en (sarcastische) humor kost het haar geen enkele moeite het publiek voor zich te winnen. Het geluid van de ratelende koffiemachines lijkt haar niet te deren en al fluitend op de melodie van haar laatste nummer, The Foolish One, bewegen de aanwezigen zich na een half uur totaalvermaak weer naar de schouwburgzaal.

Harmen Ridderbos

Vervolgens is het, na een zeer indrukwekkende performance van Andreas Moe, in de foyer de beurt aan Harmen Ridderbos, zanger van Town of Saints. Ook zonder band voelt Harmen Ridderbos zich op het podium als een vis in het water. Met zijn catchy nummers, dynamische gitaarspel en krachtige stem weet hij al snel te overtuigen. Ridderbos gaat helemaal op in de muziek en stampt met zijn voeten bijna door de vloer heen. De energie spat eraf. Gaandeweg het optreden verlaat hij zelfs het podium om onversterkt tussen het publiek een aantal nieuwe ‘tropische’ Town of Saints nummers ten gehore te brengen. Met luid applaus en gejoel laat het publiek zijn waardering blijken.

Edo de Vlieger en Eva Waterbolk

Op het ‘local heroes’ podium is het na de folk-/rockmuziek van Jon Allen tot slot de beurt aan Edo de Vlieger en Eva Waterbolk. Twee Groningse singer-songwriters die ook steeds vaker als duo acte de présence geven. Wat met name opvalt zijn de wat donkere, melancholische nummers die met een knipoog worden gebracht. Het geheel krijgt hierdoor, in positieve zin, een bijna cabaretesk gehalte. Helaas is het gitaarspel hier en daar ietwat onzuiver en weet het duo de aandacht niet helemaal vast te houden: gaandeweg verplaatst een deel van de toehoorders zich alvast weer richting de schouwburgzaal waar Rae Morris de eer heeft om met haar band de dag af te sluiten.

Internationaal 'geweld'

Een taak die ze overigens met verve oppakt. Met haar prachtige, engelachtige stem weet Morris de zaal helemaal in te pakken. Tel daarbij de zeer aanstekelijke en dansbare melodieën, het ongelooflijk strakke drumwerk en het uitmuntende spel van de basgitarist op, en het spreekwoordelijke plaatje is compleet.

Ook de andere internationale singer-songwriters, Roo Panes, Jon Allen en Andreas Moe, laten zich van hun beste kant zien. Met name Moe maakt erg veel indruk met zijn licht hese stemgeluid en popachtige songs: zowel muzikaal als vocaal blijkt de Zweed een waar talent.

Tevreden

Na de laatste noten van Rae Morris kunnen we stellen dat we getuige zijn geweest van een zeer geslaagde tweede editie van Songbird Sessions. Het is de organisatie gelukt om een gevarieerde line-up van hoog niveau samen te stellen. Een knappe prestatie die zeer gewaardeerd wordt: in de wandelgangen blijkt dat de echte liefhebbers alweer uitkijken naar een derde editie. Met smart een jaartje wachten dan maar…