#ESNS13: Climaxen hoger dan de berg Olympus met Siinai

Grand Theatre ondergedompeld in repeterende ritmes

Tekst: Wymer Praamstra Foto's: Harold Zijp ,

De Finse band Joensuu 1685 speelde een paar jaar geleden al op Eurosonic. Frontman Risto Joensuu besloot te stoppen met de psychedelische rock en over te stappen op gelaagdere post-rock/krautrock en zie daar de geboorte van Siinai. Vernoemd naar de berg waar Mozes de tien geboden kreeg, de muziek is al even groots als dat verhaal. Met Finland als Focusland keert Joensuu met band terug.

Gezien

Siinai, Eurosonic, Grand Theatre, 9 januari 2013

Muziek
Volledig instrumentele krautrock die uitbouwt tot epische proporties. Gelaagde ritmes worden herhaald en steeds een beetje bijgeschaaft tot een vaak oorverdovende finale. Geen tijd voor praatjes, de drie microfoons staat er maar een beetje voor jan lul bij, Siinai speelt compleet gefocussed hun anthems. Nieuwste album Olympic Games is geschreven als fictieve soundtrack van de historische sportwedstrijden en kent al evenveel disciplines. Snelwandelend naar de finish met steeds snellere drijvende synths tot riffs zwaarder dan de dikste Oost-blok kogelstootster op anabolen.  De weidsheid van de muziek kent zijn oorsprong in het uitgestrekte dunbevolkte Finse platteland waar de vier mannen vandaan komen.

Plus
Wat een allemachtig overdonderde bak herrie komt er vrij als Siinai na een opbouw van een minuut of vijf tot de finale van het eerste nummer komt. De in nevelen gehulde band zit helemaal in de muziek en lijken geen notie te hebben wat het publiek, de muziek is alles wat telt. Om je heen zie je een paar mannen met de mond lichtjes open heen en weer deinen op de golven van de muziek. Pas na 25 minuten is er even een adempauze, wanneer het eerste gedeelte van de set afgelopen is. Je knippert een paar keer met je ogen en daarna begint de onderdompeling weer. Laag op laag op laag, sneller, harder en hypnotiserender gaat het vervolgens verder. Climaxen hoger dan de berg Olympus doen de broekspijpen klapperen.

Min
Eurosonic is een showcasefestival, dus iedereen is aan het heen en weer rennen en kent weinig rustmomentjes. Siinai is een band waar je wel even de tijd voor moet nemen, in tegenstelling tot veel andere behapbaardere bandjes. De zaal is dan ook aanzienlijk minder gevuld tegen het einde, misschien ook omdat verwachte hitbandjes Jake Bugg en French Films op het punt van beginnen staan.

Conclusie
Als je er even de tijd voor neemt, een moment van rust in je hoofd kan vinden en je de muziek volledig over je heen laat komen is Siinai fantastisch goed. Op een showcasefestival als Eurosonic komt het misschien niet volledig tot zijn recht, maar de kracht van de band is zeker te horen. Siinai is op weg naar de top.

Cijfer
8+