#4df18: SONS slaat in de tweede helft succesvol toe
Vlaamse 'rammelrockers' overmeesteren het Valkhof na onwennige start
Wéér zo'n bandje, horen we je denken? Ja, we weten niet wat er in het water zit, maar de Benelux is een ware broedplaats voor bandjes die garage, lo fi en punk combineren tot een rammelende bak herrie. Maar zolang ze dat goed doen, gaat het ons nog niet vervelen. En de heren van SONS weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn.
De Zuiderburen lopen al warm voor de band uit Antwerpen en ook in Nederland beginnen ze steeds meer voet aan de grond te krijgen. Toch lijkt er sprake te zijn van een valse start vanavond. Of het aan de aankondiging ("herrie op de Boog"), de opkomst met housemuziek of de zes dagen festival in de benen ligt weten we niet, maar een groot deel van het publiek blijft aan het begin van de show op afstand.
De band luidt de set in met twee knallers van hun eerste (en enige) ep SONS, iets wat de fans bij de hekken wel degelijk kunnen waarderen. Als de rest van het publiek ook overstag is, begint de band helaas net aan het ietwat rustigere 'Altruïst'. Ongelukkige timing, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt met het boeiende 'White City'.
Hierna is het echter tijd voor het echte vuurwerk. Met 'Lonely Boy' (origineel van The Black Keys), 'Tube Spit' en 'Ricochet' ragt het door een van de lekkerste blokken muziek van de week. De pit is niet meer te stoppen en ook de Vlaamse heren zijn in hun element. SONS speelt deze tweede helft strak en effectief, alsof ze al jaren festivalervaring hebben, en laten het park snakkend naar adem achter.
Het moment
Een cover van 'Lonely Boy' hebben we al vaker gehoord, maar zo goed getimed en lekker eigenzinnig als vandaag is uniek. Het breekt de set volledig open en is een voorbode van een fantastische tweede helft. Een gouden greep.
3voor12 Gelderland doet dit jaar weer uitgebreid verslag van de Vierdaagsefeesten. Volg het dossier voor de laatste tips, recensies, foto's en andere relevante artikelen.