3voor12 Gelderland

4df19: KOKOROKO vernieuwt de kerkbeleving met haar eigen geloof

Namelijk: een frisse mix van eigen afrojazz en odes aan de legendes

Geen kabbelend geklets over de bijzondere locatie. Geen grapjes over ouderwetse heiligdommen en het christendom. KOKOROKO komt haar eigen missie middels muziek verkondigen. Die missie? Afrobeat, high life en ander West-Afrikaans moois op handen dragen en verkondigen. Hoe? Er vol in duiken. En die head first-mentaliteit werkt vanavond bijzonder goed in de Stevenskerk.

Zo wordt niet alleen binnen tien seconden gedanst door de aanwezigen, maar is het publiek een stuk jonger dan bij de gemiddelde Stevenskerkshow. Clubheads, Down The Rabbit Hole-publiek, indieliefhebbers en oudere nieuwsgierigen: het vormt een fijn gemêleerd gezelschap onder de magistrale bogen van de Sint Steven. 

Die demografische diversiteit en de niet magere opkomst vanavond zijn hét bewijs dat moderne jazz niet meer upcoming is, maar gewoon springlevend. Vanuit epicentrum Londen zenden acts als Ezra Collective - vorige week nog te zien in een buurgemeente -, Sons of Kemet en Yussef Dayes de boodschappen van voorvaderen en inspiratiebronnen uit in een frisse nieuwe jas. Geen tribal, hemden in pantalons of ongrijpbare maatsoorten, maar dansbare groove gespeeld door jonge muzikanten gehuld in hoodies, yogabroeken en nektasjes.

En plezier dat het achtkoppige collectief onder leiding van trompettist Sheila Maurice-Grey heeft. De banddynamiek is voelbaar goed, solo’s vliegen er vooral vanaf de toetsenkant moeiteloos uit, en het publiek eet uit het handje wanneer Maurice-Grey om het betere zakwerk vraagt. Dat de band nog geen imposant oeuvre heeft maakt niet eens veel uit: knaller 'Adwa' en jazzplaylist-bouwsteen 'Abusey Junction' worden uitstekend omlijst door een Fela Kuti-cover die de toon zet ('Colonial Mentality') en evergreen 'Gyae Su', het sleutelnummer van high life-aanvoerder Pat Thomas (óók een paar jaar geleden op Down The Rabbit Hole te bewonderen). Dat het geluid een basloze rommel vol schel gepiep is tijdens het eerste nummer, ben je na een moeiteloze zelfcorrectie en een dansbare show alweer vergeten. Wij zijn in ieder geval nog lang niet uitgekeken op deze fijne Londense act, die hier één van de meest frisse Stevenskerk-ervaringen in jaren neerzet.

HET MOMENT
Niet eens 'Abusey Junction' - de viralhit met inmiddels meer dan 32 miljoen views op YouTube - dat als derde nummer even wordt geaaid en bewonderd middels een kreet van herkenning door het publiek, maar vervolgens een beetje aan onze aandacht voorbij glipt. Nee, dat moment moet wel het opzwepende 'Adwa' zijn, afkomstig van de titelloze debuut-ep van het octet, met een niet onbelangrijke rol voor een koebel in upstroke. Dan staat níemand meer stil en staan die kerkbanken alleen maar in de weg.

3voor12 Gelderland doet dit jaar weer uitgebreid verslag van de Vierdaagsefeesten. Volg het dossier voor de laatste tips, recensies, foto's en andere relevante artikelen.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12