Het programma van Popronde Nijmegen begint dit jaar op het Waalplein van NYMA, gelegen op het terrein van industrieel complex De Vasim, pal naast brug De Oversteek. Liepen we vorig jaar bij de start nog met klotsende oksels rond vanwege de hitte: vandaag is het prettig vertoeven in het septemberzonnetje. Iets voor tweeën is het nog ogenschijnlijk rustig, maar al vrij snel gonst het van drukte en publiek. Het middagprogramma speelt zich af op vier locaties: Waalhalla skatepark, Rex bar & restaurant, galerie Expo Bart en brouwerij Oersoep.
We zijn net 3 nummers in de Popronde 2024 en de eerste moshpit is al een feit: een kluwen van benen, armen en lieflijk botsende lijven vormt een plezierige moshpit tijdens het optreden van 32elephants, de Amsterdamse emo/alternative band. De formatie bracht in mei van dit jaar hun eerste ep For Friends and Family uit: puntige en energieke songs waarbij het lastig stilzitten is. Die energie neemt de band ook mee naar hun optreden vandaag en wordt ook uitstekend overgebracht op de behoorlijk gevulde zaal. Grappig ook dat de band in het Waalhalla skatepark staat: hun muziek zou namelijk niet misstaan als de soundtrack bij een film over de skate-pionier Tony Hawk. 32elephants treedt vandaag voor het eerst in Nijmegen op: te oordelen aan de goede reacties van de bezoekers zou een nieuw Nijmeegs avontuur ongetwijfeld ook een succes zijn.
Doe je ogen dicht en je denkt Valerie June of Norah Jones te horen, maar het is toch echt Djerra Joan die op het podium staat van Rex bar & restaurant. Lome jazz- en folk-noirachtige liedjes die je even van een wit strand met een cocktail in je hand laten dromen, zo ongedwongen en rustiek is de muziek die ze brengt. De singer-songwriter uit Dordrecht laat zich vandaag bijstaan door Dusty Ciggaar (o.a. Dry Riverbed Trio, The Rhythm Chiefs en samenwerkingen met onder meer Ian Siegal) en Nick Croes (o.a. Jett Rebel en Sabrina Starke) en het trio pakt het publiek met speels gemak in. Veel interactie is er niet, maar dat hoeft ook niet: soms is alleen de muziek voldoende met het melancholische 'Baby Blue' als hoogtepunt.